Chlorofyl je látka, o ktorej sme všetci už počuli, no iba málokto skutočne aj vie, na čo je potrebná v našom tele a aký má význam. V našom článku sa bližšie zamyslíme práve nad týmito skutočnosťami, aby ste mali jasnejšie aj čo sa týka informovanosti o tejto látke.

Chlorofyl je zelené farbivo...

V súčasnosti počujeme pomerne často o takzvaných rastlinných pigmentoch, ktoré sú zdrojmi antioxidantov. V tomto smere sa hovorí často o potrebe konzumácie zeleniny a ovocia. Samotné antioxidanti tvoria predovšetkým flavonoidy, vitamíny, selén, ale často zabúdame na chlorofyl, ktorý má rovnako dôležité postavenie v našej výžive. Čo sa týka chlorofylu, v súčasnej dobe existuje až sedem jeho druhov. V samotnej prírode zastáva významnú funkciu. Zúčastňuje sa na premene slnečnej energie na energiu chemickej väzby. Čo to znamená pre nás laikov? Anorganické látky sa postupne premieňajú na organické látky a takto vytvárajú základ výživy nielen nás všetkých (ľudí), ale i živočíchov na celom svete.

Chlorofyl ako „zhášač“ voľných radikálov...

Chlorofyl a jeho enzýmy umožňujú rozkladať a neutralizovať voľné radikály. Toto je najúčinnejšia forma boja proti rakovine. Jedinou nevýhodou je, že rovnako ako hemoglobín aj chlorofyl je v inom prostredí nestály, respektíve je schopný veľmi rýchlo sa rozložiť. Aby mohol byť využitý v organizme, nemôže byť oxidovaný.

Chlorofyl podporuje tvorbu hemoglobínu v tele...

Samotné krvné farbivo sa využíva na prenos kyslíka. Chlorofyl vplýva na spomalenie procesov starnutia organizmu. Podporuje celkovo metabolizmus a poskytuje telu i mnohé iné prospešné látky, ako napríklad vitamíny – konkrétne provitamín A betakarotén, B, C a E, taktiež minerálne látky – konkrétne železo, vápnik, draslík a mnohé ďalšie. Podieľa sa rovnako aj na aktivácii viac ako sto enzýmov a taktiež na biosyntéze bielkovín.

Chlorofyl aj proti zápalom, ...

Je dobré vedieť, že chlorofyl je účinný aj proti rozličným zápalom, skvalitňuje črevnú peristaltiku, posilňuje regeneračné schopnosti organizmu, podporuje stavbu ciev a vytvára lepšie podmienky na prenášanie kyslíka v tele. Je vynikajúcim antioxidantom, rovnako má takzvané antimikrobiálne a antikarcinogénne vplyvy. Napomáha pri odstraňovaní kovov z tela, ako aj ďalších chemikálií.

Najprimeranejší zdroj chlorofylu pre organizmus...

Ide o všetky druhy zelenej listovej zeleniny, všetky odrody šalátov, kapusta, špenát, brokolica, kel, petržlenová vňať. V tomto smere sa vo výžive viac oceňuje listová zelenina pred tou koreňovou. No aj tak najväčší podiel chlorofylu nájdete v divorastúcich bylinách, ako je napríklad žihľava (pŕhľava) dvojdomá a púpava. Na ukážku môžeme uviesť, že listy pŕhľavy majú v sebe približne až percento chlorofylu, 10 až 18 percent minerálov, beta-karotén, flavonoidy a ďalšie prospešné látky pre organizmus. Čo dodať na záver? Snáď iba toľko, že chlorofyl zaraďujeme k nevyhnutným zložkám potravy, na ktorú by ste mali vždy pamätať. Snáď to nepreženieme, ak povieme, že bez chlorofylu by prakticky nejestvoval žiadny život vôkol nás. Stojí za zváženie prehodnotiť, či siahnuť alebo nesiahnuť po chlorofyle už dnes. Váš tím www.zenvia.sk.