Nesprávne večerné návyky môžu spôsobiť poruchy spánku a nespavosť. Určite to poznáte – po nekvalitnom spánku či nebodaj prebdetej noci ste unavení, mrzutí a neviete sa na nič poriadne sústrediť. Nasledovné chyby vám kazia pokojný a osviežujúci nočný odpočinok.  

Pred spaním pozeráte do počítača, smartfónu či tabletu

  Technické vychytávky sú súčasťou nášho každodenného života. Biele svetlo, ktoré vyžarujú, však stimuluje mozog, ktorý sa následne ťažšie prepája do nočného režimu. Výsledkom je nespavosť a náročné ranné vstávanie. Vyskúšajte aplikácie, ktoré vám večer zmenia osvetlenie vášho zariadenia na teplejšie, prirodzene pôsobiace žlté svetlo – napríklad softvér F.lux. Alebo odložte elektroniku a čítajte si pred spaním knihu.  

Zvyšujete teplotu vzduchu a tela

  Najmä v zime je vízia poriadne vyhriatej izby veľmi lákavá. Čím teplejšie, tým útulnejšie, však? V noci však príliš teplý vzduch nerobí dobrotu – optimálna teplota pre spánok je 18-20°C. Dbajte tiež o primerané vetranie. Aj nedostatok kyslíku môže spôsobiť poruchy spánku. Tesne pred spaním sa vyhnite horúcemu kúpeľu či sprche – mohli by rozprúdiť váš krvný obeh a následne by ste museli čakať, kým sa telo schladí, aby ste mohli pokojne zaspať.  

Neviete večer odolať ťažkému jedlu, alkoholu, cigaretám či káve

  Váš žalúdok potrebuje dostatok času na trávenie – ak pôjdete spať tesne po výdatnom jedle, pravdepodobne nezaspíte alebo sa budete často budiť. Ak si pred spaním dáte väčšie množstvo alkoholu, obmedzíte tým hlboký REM spánok. Večer sa neodporúča ani fajčenie cigariet, nakoľko nikotín pôsobí ako stimulant – podobne ako káva, zelený čaj alebo energetické drinky.  

Preháňate to s hydratáciou

  Pitný režim je veľmi dôležitý – najmä počas horúcich letných dní. Pravidelne sa občerstvujte čistou vodou alebo bylinkovými čajmi. Ak ale pijete dostatok tekutín počas dňa, nie je potrebné, piť väčšie množstvo vody pred spaním. Nutkanie behať na záchod vás môže budiť uprostred noci. Ak nechcete byť v noci príliš smädní, vyhnite sa večer slanému jedlu a cvičeniu. Ľahšie cvičenie (napríklad nenáročná joga) 2-3 hodinky pred večierkou je prípustné. Tip: Pre jednoduchšie zaspávanie a kvalitnejší nočný odpočinok vyskúšajte doplnok výživy na prírodnej báze PILLow. Obsahuje výťažky z bylín (Valeriána lekárska, Chmeľ otáčavý, Medovka lekárska, Mučenka pleťová, Ľubovník bodkovaný), ktoré pôsobia upokojujúco, uvoľňujúco a zbavia vás stresu a nervozity – vďaka čomu rýchlejšie zaspíte a ráno sa zobudíte oddýchnutí. Tabletky PILLow sú voľne dostupné online.