Poznáme to veľmi dobre všetci, muži aj ženy. Lámu sa nám nechty pri fyzickej činnosti, padajú nám vlasy pri bežnom česaní. Okrem toho sa zhoršuje celková nálada a trpíme čoraz viac depresívnymi stavmi. Toto je jasný dôkaz toho, že spejeme k záhube a tiež to, že v našom tele je nedostatok vitamínov B.

Dôležitosť „vitamínov B“ netreba podceňovať ...

Všetky vitamíny skupiny B sú veľmi dôležitými pre ľudské zdravie. Tieto vitamíny sa ľahko rozpúšťajú vo vode, čo znamená, že telo nie je schopné udržať si tieto vitamíny v zásobe na takzvané „neskoršie časy“. Nevyhnutnú dávku telo použije a ostatné vyplaví von. Bude dôležité si povedať viac o tom, aká je úloha vitamínov B v tele a kde ich najčastejšie možné nájsť.

Prvým je „Vitamín B1“

Vitamín B1 (Thiamín) má význam pre optimálne fungovanie celej nervovej sústavy. Zastáva dôležité funkcie pri nadobúdaní sily a energie zo samotných potravín (pokrmov). Veľmi pozitívne a priaznivo vplýva na pamäť. Účinne bojuje proti depresívnym stavom a tiež má veľký význam pri liečbe choroby beri-beri - prejavujúcej sa predovšetkým stratou chuti do jedla, slabosťou svalov a celkovo poruchami nervovej sústavy. Najviac vitamínu B1 nájdete v mladom jarnom hrášku, v rybom mäse, tiež v surovej zelenine, vo fazuli a rovnako aj v celozrnných obilninách.

Druhým je „vitamín B2“

Druhým v poradí je vitamín B2 (Riboflavín). Spolupodieľa sa (aj s ďalšími vitamínmi) na premene tukov, cukrov a bielkovín na energiu. Pokiaľ máte málo červených krviniek v krvi (čiže ak trpíte anémiou), mali by ste pravidelne prijímať práve vitamín B2. Ak ho máte nedostatok, môže sa to prejavovať rozličnými problémami na pokožke. Známe opary môžu byť varovným znakom toho, že máte málo tohto vitamínu v tele. Pite viac mlieka, jedzte syry a jogurty, ako aj listovej zeleniny a vajec. Toto je cesta, ako si zvýšiť hladinu vitamínu B2 vo vašom tele.

„Vitamín B3“ ...

Tretím v poradí je vitamín B3 (Niacín). Jedná sa o vitamín, ktorý je súčasťou látkovej výmeny v tele človeka. Má veľký význam pri liečbe migrény. Je prevenciou proti vzniku kardiovaskulárnych chorôb a vysokého cholesterolu. Je účinným liekom v prípade problémov so spánkom, či pri únave a v stavoch smútku. Pozor dávajte na prekročené množstvo dennej dávky tohto vitamínu, pretože ohrozíte svoju pečeň. Ak si chcete zvýšiť dávku tohto vitamínu, jedzte veľa mäsa a vajíčok, tiež mliečnych výrobkov, orechov a rýb.

„Vitamín B5“ ...

Vitamín B5 (Kyselina pantoténová) je taktiež zo skupiny vitamínov skupiny B. Samotný vitamín B5 má vplyv na plodnosť jednak u mužov, ako aj žien. Podnecuje obranný mechanizmus človeka a je zároveň najznámejším antistresovým vitamínom. Ak máte problémy s rastom vlasov, zápalmi kĺbov a vysokou hladinou cholesterolu v krvi, siahnite po tomto vitamíne v pravidelných dávkach. Alebo jedzte veľa mäsa, pšeničných klíčkov, pečene z tresky, vajcového žĺtka ako aj ovocia.

Nezabúdajte tiež na „vitamín B6“ ...

Ďalším v poradí je vitamín B6 (Pyridoxín). Je nástrojom na prevenciu a liečenie niekoľkých chorôb súčasne. Znižuje prejavy predmenštruačného syndrómu. Priaznivo vplýva na srdce a celý srdcovo-cievny systém. Ak ho v tele máte vo veľmi malej dávke, prejaví sa to zvýšenými depresívnymi stavmi a skľúčennosťou. Doprajte si dostatok vitamínu B6 aj v celozrnných obilninách, ako aj vo fazuli, sóji, kapuste, či v mäse.