Sneh, mrazivý chlad za oknom a slnko v nedohľadne. To nie sú práve najlepšie vyhliadky pre “zdravé telo a zdravý duch”, čo nás núti k zvýšenej opatrnosti. Pomôžu vitamíny na imunitu?

Aby sme sa počas zimy vyhli tomu, že budeme v štatistikách figurovať ako ďalšie číslo medzi chorými na chrípku, podnikáme rôzne opatrenia. Medzi ne určite patria cvičenie, otužovanie a dopĺňanie prospešných látok. Ako môžeme svoje snahy posilniť v tomto mrazivom období?

Čo sa s telom deje v zime?

Psychológovia aj všeobecní lekári by vám o tom určite vedeli rozprávať. Chladný vzduch spôsobuje, že pokožka má sklony byť suchá. Ľudia často podliehajú depresívnym náladám - týmto spôsobom organizmus reaguje na chlad a nedostatok slnka. K depresii môže prispieť aj fakt, že naberáme tzv. “zimnú váhu”. Ľudia s ústnou dutinou a zubami citlivými na chladné nápoje môžu zažívať v chladnom počasí naozajstné utrpenie.

Aj mnohé chronické ochorenia nás majú tendenciu potrápiť o trochu viac. Extrémne výkyvy teplôt (vnútri a vonku) prispievajú k produkcii stresového hormónu kortizolu. Ten môže prispieť k inzulínovej rezistencii u diabetikov. Rovnako nepríjemný môže byť chlad pre astmatikov, alergikov či ľudí trpiacich artritídou.

Chrípkový vírus v zime zaznamenáva svoje “zlaté časy”. Chladné počasie a oslabení ľudia mu totiž pripravujú živnú pôdu, aby sa v nás cítil ako doma.

Nedajte vírusom šancu

Ak sa každý rok potýkate s rovnakým “chrípkovým” problémom vy alebo vaši blízki, tento rok je čas konečne to zmeniť. Venujte osobitnú starostlivosť prijatej strave a nasaďte zbrane ťažšieho kalibru:

Vitamín A

Podporuje zdravie imunitného systému tým, že udržuje prirodzenú obranyschopnosť organizmu. Tento základný vitamín pôsobí ako antioxidant a podporuje zdravie kostí, zubov a mäkkých tkanív. Potraviny bohaté na vitamín A: špenát, mrkva, marhule a sladké zemiaky, obsahujú ho však aj mlieko a vajcia.

Zinok

Tento úžasný minerál je nesmierne dôležitý pre zdravý vývoj a funkciu buniek. Zinok sa zúčastňuje na približne 300 rôznych enzýmových procesoch. Zlepšuje hojenie rán, funkciu štítnej žľazy, zdravie čriev, zrážanie krvi, pôsobí na zrak a čuch. Zinok tiež pôsobí ako silný antioxidant. Ak je ho v tele dostatok, riziko autoimunitných ochorení sa znižuje.

Potraviny bohaté na zinok: hovädzie mäso, cícer, kakao, kešu orechy, ľanové a tekvicové semená.

Vitamín C

Jeden z najdôležitejších vitamínov vôbec. Tento posilovač imunity sa nachádza v mnohých druhoch ovocia a zeleniny. Pomáha odvrátiť pôsobenie vírusov mnohých sezónnych ochorení. Je prítomný v množstve citrusových plodov, aj obyčajné pridanie citrónovej šťavy do vody môže pomôcť zvýšiť hladinu vitamínu C v tele.

Pomáha bojovať proti infekciám rôzneho druhu, podporuje zdravú pokožku a hojenie rán. Veľkým zdrojom vitamínu je aj kiwi, brokolica, paradajky a paprika.

Vitamín D

Počas zimnej sezóny, keď postrádame slnečné lúče, hladiny vitamínu D, tzv. slnečného vitamínu, môžu byť na svojom minime. Pritom podporuje hojenie pokožky, bojuje s infekciou a pomáha znižovať pôsobenie zápalov. Vitamín D pomáha pri vstrebávaní vápnika do kostí. Preto je potrebné doplniť ho v strave a konzumovať napr. vajíčka, mliečne výrobky, sójové mlieko, tuniaka alebo lososa.

Vitamín B12

Vitamín B12 je potrebný na produkciu červených krviniek v tele a pomáha telu bojovať proti infekciám. Medzi hlavné zdroje patrí hovädzia pečeň či cereálie.

Bylinky

Chrániť pred prechladnutím vás môže aj echinacea purpurová či ďumbier lekársky (zázvor). Tieto obľúbené bylinky sú často súčasťou čajov ako aj tabletiek na posilnenie imunity.

Prírodný doplnok výživy Zenvia Imunites spája v sebe účinok potrebných vitamínov a minerálov ako zinok, selén, vitamín A, C, B2, B6, B12, echinaceu aj zázvor. Pomáha udržiavať imunitu na potrebnej úrovni, aby telo dokázalo odolávať nepriaznivým vplyvom chladného počasia.