Tráviaci systém je tá časť tela, vďaka ktorej jedlo putuje cez ústa celým telom, premieňa potraviny na energiu a zásobuje celé telo základnými živinami. Je tiež zodpovedný za zbavovanie sa odpadu. Kedy a prečo vznikajú tráviace ťažkosti? Existuje niekoľko typov problémov s trávením, preto je dôležité rozpoznať ich, aby ste vedeli, kedy si môžete pomôcť sami a kedy je dôležité vyhľadať lekára. Aj zdanlivo malé neliečené problémy, môžu byť predzvesťou vážnejších chronických stavov.

Za toto všetko je tráviaci systém zodpovedný

Primárnymi procesmi tráviaceho systému sú:

  1. Príjem potravy
  2. Vylučovanie tekutín a tráviacich enzýmov
  3. Presun potravín a odpadov cez telo
  4. Trávenie jedla na menšie kúsky
  5. Absorpcia živín
  6. Vylučovanie odpadov

Ako to celé funguje?

Trávenie začína v momente, keď si do úst vložíme prvý kúsok jedla. S jedlom sa zmiešajú sliny, žuvanie rozdelí potraviny na ľahšie stráviteľné kusy. Cez hltan jedlo ďalej prechádza do pažeráka alebo do polykatrálnej trubice. Prostredníctvom série kontrakcií, nazývaných peristaltika, pažerák dodáva jedlo do žalúdka. Žalúdok vylučuje kyselinu a silné enzýmy, ktoré pokračujú v procese rozkladania potravy. Potrava opúšťa žalúdok vo forme kvapaliny alebo pasty, odtiaľ sa premiestňuje do tenkého čreva. To pokračuje v procese rozpadu potravy prostredníctvom enzýmov uvoľnených pankreasom a žlčou z pečene (tú zásobuje v žlčníku). Dvanástnik pokračuje procesu rozpadu potravy. Na záver sa živiny vstrebávajú do krvného obehu. To, čo zostalo z jedla, putuje do hrubého čreva a konečníkom von.

Faktory, ktoré môžu výrazne ovplyvniť trávenie

  • Nedostatok spánku - ak ste si mysleli, že spánok neovplyvňuje tento telesný proces, ste na omyle. Ľudské telo potrebuje dostatočný odpočinok na oživenie všetkých orgánov, aby mohli plniť svoje úlohy.
  • Cukor - vo veľkých dávkach je pre telo toxický
  • Prejedanie sa - nadmerná konzumácia jedál môže znamenať nadmerný stres pre množstvo orgánov súvisiacich s trávením
  • Alkohol - jeho nadmerná konzumácia poškodzuje telo zvnútra a často je to viditeľné aj navonok.
  • Studené jedlá a nápoje - môžu značne spomaliť tráviaci proces
  • Emócie - hnev, smútok, frustrácia - všetko má vplyv na jeden alebo viac orgánov.
  • Lieky na tlmenie bolesti - niektoré lieky obsahujú chemikálie, ktoré dočasne zmierňujú bolesti, ale môžu mať na trávenie nepriaznivý vplyv.
  • Antibiotiká - zabíjajú baktérie, ale tiež môžu spôsobiť problémy s trávením

Tráviace ťažkosti - čo nás môže postihnúť?

Keďže okrem ústnej dutiny, hltana, pažeráka, žalúdka, tenkého a hrubého čreva spolupracuje pri trávení ešte niekoľko ďalších dôležitých orgánov, priestor na tráviace ťažkosti je skutočne obrovský. Identifikácia špecifických problémov trávenia a určenie správnej diagnózy môže predstavovať dlhší proces. Zabráni to však problémom v budúcnosti.

Potravinová intolerancia

Objaví sa vtedy, keď tráviaci systém nedokáže prijať určité potraviny. Na rozdiel od potravinových alergií, ktoré môžu spôsobiť problémy s dýchaním a kožné prejavy, neznášanlivosť ovplyvňuje trávenie. Bežné symptómy zahŕňajú kŕče, nadúvanie, hnačku, pálenie záhy, zvracanie. Celiakia je jedným druhom potravinovej intolerancie. Toto autoimunitné ochorenie spôsobuje problémy s trávením jedál obsahujúcich glutén (bielkovinu v pšenici, jačmeni a raži). Pacienti postihnutí celiakiou musia dodržiavať bezlepkovú diétu, aby sa minimalizovalo poškodenie tenkého čreva a príznaky spojené s týmto ochorením.

Chronická zápcha

Jedná sa o problém s odstránením odpadu. V jednoduchosti, hrubé črevo nemôže presúvať stolicu von z tráviaceho traktu. Prejavuje sa bolesťami brucha a nadúvaním. Dostatok vody, cvičenia a príjem vlákniny môže pomôcť od týchto ťažkostí.

Pálenie záhy

Nastáva vtedy, keď sa žalúdočné kyseliny vrátia späť do pažeráka, a môže mať množstvo nepríjemných príznakov: bolesť na hrudníku, kyslá chuť v ústach, ťažkosti s prehĺtaním, bolesť v hrdle, suchý kašeľ. Častý výskyt pálenia záhy netreba podceňovať, pretože môže poškodiť pažerák, ktorý môže následne znemožniť prehĺtanie a narušiť zvyšok tráviaceho systému.

Zápalové ochorenie čriev

Jedná sa závažnejšie ochorenie zažívacieho traktu. Prejavovať sa môže bolesťou brucha a hnačkou, stratou chuti do jedla a následnou stratou hmotnosti, nočným potením, krvácaním z konečníka. Včasná liečba znižuje poškodenie tráviaceho traktu. Môže sa vyskytnúť vo forme Crohnovej choroby alebo ulceróznej kolitídy. Niektoré problémy s trávením sú závažnejšieho charakteru a môžu znamenať, že ide o naliehavý zdravotný problém. Prejavmi týchto problémov sú: • krv v stolici • nepretržité zvracanie • silné brušné kŕče • potenie • náhla, neúmyselná strata hmotnosti Môže sa jednať o infekcie, žlčové kamene, hepatitídu, vnútorné krvácanie alebo rakovinu.

Aby tráviaci systém fungoval správne

Životný štýl a výber potravín môže značne ovplyvniť spôsob, akým vaše telo strávi to, čo jete. Čo k tomu potrebujete?

Voda

Pitie dostatočného množstva vody je dobré pre trávenie a celkové zdravie. Voda pomáha v tráviacom trakte vytvárať mäkšiu a objemnejšiu stolicu, čo jej umožňuje ľahšie dostať z tela všetko nepotrebné.

Vláknina

Ľudia, ktorí konzumujú stravu s vysokým obsahom vlákniny a bohatou na celozrnné produkty (zeleninu, strukoviny, ovocie), môžu zlepšiť svoje trávenie. Jesť stravu s vysokým obsahom vlákniny znamená, že možnosť stavu akou je zápcha, je minimálna. Okrem toho vám môže pomôcť dosiahnuť alebo udržať zdravú váhu.

Zahrnúť do stravy prírodné zložky podporujúce trávenie

Na zlepšenie trávenia pomôžu účinky bylín a rastlín. Púpava lekárska, Skorocel indický, Chlorella pyrenoidoza, Pestrec mariánsky, Aloe Vera, Rakytník rešetiakový.  Prispievajú k naštartovaniu metabolizmu, podpore peristaltiky čriev, prirodzenú mikroflóru v tráviacej sústave, stimulujú vylučovanie tráviacich enzýmov, detoxikujú, dodávajú telu potrebnú vlákninu.   Tabletky Zenvia Yumm obsahujú extrakty z týchto bylín v optimálnom pomere.

Obmedzenie vysokého príjmu tukov

Potraviny s vysokým obsahom tukov majú tendenciu spomaľovať zažívacie procesy. Ak už siahnete po vysoko tučných jedlách, kombinujte ich s vysoko vláknovými potravinami. Vášmu tráviacemu traktu to trochu uľahčíte.

Zaraďte probiotiká

Jedná sa o druh zdravých baktérií, ktoré sa prirodzene vyskytujú v tráviacom trakte. Pomáhajú udržiavať zdravé telo tým, že bojujú proti účinku zlého stravovania. Môžu pomôct zlepšiť vstrebávanie živín, rozložiť laktózu, posilniť imunitný systém.

Odzvoňte zlozvykom

Fajčenie, nadmerné požívanie kofeínu a alkoholu neprospieva žiadnemu z orgánov, a platí to aj o orgánoch súvisiacich s trávením.  Práve tieto zlozvyky bývajú častým dôvodom žalúdočných vredov či pálenia záhy.

Venujte sa cvičeniu

Pravidelné cvičenie pomáha správne spracovať potraviny v tráviacom systéme a znemožňuje vzniku zápchy. Okrem dobrého zdravia tráviaceho traktu, cvičenie môže tiež pomôcť udržať si zdravú hmotnosť.

Snažte sa eliminovať stres

Príliš veľa stresu alebo úzkosti môže spôsobiť, že váš tráviaci systém sa dostane do problémov. Nájdite činnosti, ktoré znižujú stres a pravidelne sa im venujte.

Zaujímavé fakty o tráviacom systéme

  1. Vaše telo dokáže presunúť jedlo cez tráviaci systém, aj keď stojíte na hlave. Nemá spojitosť s gravitáciou, pretože pracuje prostredníctvom svalov.
  2. Tenké črevo je miesto, kde prebieha väčšina trávenia, nie žalúdok.
  3. Štikútanie / čkanie môže byť spôsobené náhlou zmenou teploty. Najdlhšie čkanie (štikútanie) trvalo 68 rokov.
  4. Slinné žľazy produkujú v ľudskom tele 1 až 2 litre slín denne.
  5. Emócie môžu v obrovskej miere zmeniť spôsob, akým strávite jedlo.
  6. Pečeň je najväčším vnútorným orgánom a má viac ako 500 rôznych funkcií vrátane boja proti infekcii a neutralizácie toxínov.
  7. Ľudské črevo je domovom komplexného ekosystému približne 300 až 500 rôznych baktérií.
  8. Tráviaci systém je miesto viacerých druhov rakoviny ako ktorékoľvek iné miesto v tele. Mohlo by vás zaujímať: Delená strava na chudnutie a lepšie trávenie