Jedným zo zaužívaných mýtov, ktoré zvyknú medzi ľuďmi kolovať, je, že cholesterol je niečo zlé a škodlivé. Čo je však na tom pravda a čo by ste o cholesterole mali určite vedieť?

“Cholesterolové mýty”

Mýtus č. 1: cholesterol je len zlý a škodlivý

Cholesterol je určitý typ tuku, ktorý je základnou zložkou pre všetky formy života. Pre správne fungovanie organizmu je mimoriadne dôležitý. Tvorí súčasť žlčových kyselín, ktoré pomáhajú pri trávení potravín v žalúdku a tenkom čreve. Je tiež nevyhnutný na výrobu hormónov (testosterónu, estrogénu, kortizolu) a vitamínu D.

Mýtus č. 2: za vysoký cholesterol môže genetika

Obviňovať z vysokej hladiny cholesterolu iba genetiku nie je práve opodstatnené. Len jeden z päťsto ľudí je totiž postihnutý “rodinnou” hypercholesterolémiou.

Mýtus č. 3: jedenie vajec upcháva cievy

Jedno vajce skutočne obsahuje veľkú dávku cholesterolu, cca. 190 mg, predovšetkým v jeho žĺtku. Obsahuje však aj ďalšie živiny, ktoré môžu pomôcť znížiť riziko srdcových ochorení. Dôležitý je aj fakt, ako sú vajíčka konzumované. Je totiž rozdiel, či si vajce uvaríte alebo osmažíte na tuku.

Väčšina zdravých ľudí môže jesť až 7 vajec týždenne bez zvýšenia rizika srdcových ochorení. Niektoré štúdie ukázali, že táto úroveň spotreby vajec môže v skutočnosti zabrániť niektorým typom mŕtvice. (Zdroj: Mayo Clinic).

Opatrní v konzumácii vajec by mali byť ľudia, ktorí majú cukrovku alebo trpia srdcovo-cievnymi ochoreniami. Im sa odporúča konzumácia max. 3 žĺtok týždenne.

Mýtus č. 4: strata hmotnosti vôbec neovplyvní hladinu cholesterolu

Aj malé straty hmotnosti môžu zlepšiť hladinu cholesterolu. Pri strate váhy sa zlepší krvný tlak, hladina cukru aj hladina cholesterolu. Účinný môže byť najmä intervalový tréning strednej až vysokej intenzity.

Mýtus č. 5: vysoký cholesterol je výsostnou záležitosťou dospelých

Doba, kde je konzumácia fast-foodu, dlhodobé vysedávanie pri počitači a nedostatok pohybu rozšíreným fenoménom, môže nahrávať aj zvýšenému LDL cholesterolu. Ohrozené sú preto aj deti a mládež v pubertálnom veku, deti trpiace obezitou alebo členovia rodiny s anamnézou vysokého cholesterolu.

Zaujímavé fakty o cholesterole

  1. Vysoký cholesterol v krvi zvyšuje riziko rozvoja srdcových ochorení a mozgovej príhody;
  2. Nadmerné množstvo LDL v krvi vedie k prebytku cholesterolu, ktorý sa ukladá v tepnách, čo môže viesť ku kardiovaskulárnym ochoreniam;
  3. U žien sa hladina cholesterolu často zvyšuje po menopauze, a to v dôsledku hormonálnych zmien v organizme.

Ako na cholesterol?

Veľké množstvo LDL cholesterolu na nesprávnych miestach môže znamenať problémy. Upchaté cievy totiž neprospievajú ničomu - srdcu, obličkám ani sexuálnemu životu.

Zelený čaj

Pravidelná konzumácia zeleného čaju dokáže, podľa štúdií, znižovať hladiny LDL cholesterolu. Navyše, zelený čaj má mnoho ďalších pozitív pre organizmus:

● podporuje chudnutie;

● pomáha stabilizovať cukor v krvi;

● zlepšuje bdelosť;

● pomáha regulovať krvný tlak.

Púpava lekárska

Preukázalo sa, že púpava má priaznivé účinky na zníženie hladiny cholesterolu. Dôkazom sú aj závery štúdie kórejských vedcov. Podobne ako zelený čaj môže ovplyvniť aj hladinu krvného cukru a obsahuje veľké množstvo prospešných látok:

● draslík;

● horčík;

● železo;

● vápnik;

● kyselinu listovú;

● vitamín E.

Zenvia Optichol

Prírodný doplnok stravy Zenvia Optichol s obsahom prospešných látok (zelený čaj, púpava lekárska, vitamín C, včelí peľ, škoricovník cejlónsky)podporuje správne trávenie tukov. Tento certifikovaný prípravok prispieva k normálnej hladine LDL cholesterolu, trygliceridov a HDL cholesterolu.

Mononasýtené tuky

Strava s vysokým obsahom mononenasýtených tukov môže znížiť LDL formu cholesterolu a tiež pomôcť zvýšiť hladiny zdravého HDL cholesterolu. Zdrojom mononasýtených tukov sú napríklad avokádo, orechy, olivový a repkový olej.

Zbohom cigaretkám

Predstavte si, že okrem cholesterolu sa vám v tepnách usádza aj tabakový decht. Snaha o zbavenie sa problému sa fajčením nikdy nevyrieši. Prehodnoťte tento fakt a v ideálnom prípade už po cigaretách nesiahajte.