Správne fungovanie pečene chráni organizmus pred toxínmi a je základom pre bezchybnú obranyschopnosť. Fast food, stres a rôzne zlozvyky a závislosti (na alkohole, na cigaretách, na cukre…) často negatívne ovplyvňujú funkciu pečene. Ako môžeme jednoducho pomôcť tomuto nášmu životne dôležitému orgánu?

Začnite od psychiky

Základom je zmena životosprávy – mnohí ľudia sa zvyknú prejedať sladkosťami či mastným jedlom, škodiacim pečeni preto, lebo nezvládajú psychický tlak v práci či osobné problémy. Tie isté dôvody zväčša vedú aj k fajčeniu cigariet a nadmernej konzumácii alkoholu. Takáto životospráva je však veľmi deštruktívna nielen pre pečeň, ale aj pre zdravie celého organizmu. Skôr, než sa pustíte do zmeny jedálnička, pokúste sa odstrániť zdroje stresu vo vašom živote. Vyskúšajte relaxačné techniky, venujte sa športu  a vašim koníčkom. Skúšajte nové veci - ak vás dril vo fitku či aktuálne veľmi obľúbené behanie nebaví, obzrite sa aj po iných aktivitách. ponuka je v súčasnosti naozaj široká. Terapia tancom nie je žiadna novinka, naopak, je to dobre prepracovaná, preskúmaná a aplikovaná psychologická disciplína. Spojenie hudby - tanca a kvalitného funkčného tréningu ponúka napríklad novinka v oblasti fitness Salsation®. Ak ste ale už mnohé z uvedeného skúšali a máte pocit, že na to už nestačíte sami, vyhľadajte pomoc odborníka.

Ktoré potraviny podporujú správne fungovanie pečene?

Grep a citrón – tieto dva citrusy sú obzvlášť bohaté na vitamín C a pôsobia ako antioxidanty. Pomáhajú vyplavovať toxíny z tela. Doprajte si počas dňa čerstvo odšťavený grepový džús alebo citronádu. Používajte citrónovú šťavu na dochutenie jedla, napr. šalátov a rýb. Cvikla – obsahuje flavonoidy, ktoré pozitívne vplývajú na fungovanie pečene. Je vhodná ako príloha k mäsu, do polievky, do smoothie aj do šalátu. Kurkuma – toto žlté korenie pomáha prirodzeným spôsobom detoxikovať pečeň a stimuluje tvorbu žlče. Napomáha rýchlejšiemu stráveniu jedla, ktoré obsahuje veľa tuku. Ideálne sa hodí na dochutenie pokrmov z mäsa, zeleniny a ryže. Cesnak – pomáha aktivovať enzýmy, ktoré napomáhajú detoxikácii organizmu. Obsahuje selén a alicín, rovnako podporujúce činnosť pečene. Zelený čaj – povzbudí nielen myseľ, ale aj pečeň. Obsahuje totiž antioxidanty – katechíny, stimulujúce jej činnosť.

Bylinky na pečeň nájdete aj v lese

Správne fungovanie pečene podporujú aj mnohé bylinky, ktoré zoženiete v slovenských lesoch – napríklad obyčajná Púpava lekárska či Pestrec mariánsky (známy aj pod prozaickejším menom „bodliak“). Činnosť pečene zlepšuje aj Rakytník rešetliakový, ktorý celkovo stimuluje zdravú činnosť tráviacej sústavy. TIP: Výťažky z týchto a ďalších byliniek na pečeň (napr. zo Skorocelu indického, Cholerlly pyrenoidozy, Aloe vera…) nájdete v doplnku výživy na prírodnej báze Yumm. Je vhodný aj na dlhodobé užívanie a získate ho online. Yumm podporuje činnosť stráviacej sústavy, pomáha stabilizovať krvný cukor a pôsobí ako prevencia pred chronickou únavou.