v-posilnovni

Rozhodli ste sa teda začať cvičiť. Je to chvályhodné. No s tým, ako máte veľkú chuť cvičiť, s tým môže postupne prísť aj veľká nechuť do cvičenia. Obzvlášť, ak cvičiť chodíte nepravidelne. Rovnako i chladnejšie jesenné počasie vám bude skôr brániť cvičiť, ako podporovať cvičenie.

Svaly sa postupne zmenšujú…

Musíte si uvedomiť, že aj keď ste v minulosti cvičili a následne ste prestali, svaly ochabnú a zmenšia sa. Nie je pravda, že svaly si všetko pamätajú. Bude to znova veľmi náročné začať aktívne športovať a cvičiť. Značí to ešte jednu vec. Opäť budete musieť začať postupne a obozretne, pretože váhy, ktoré ste zdvíhali predtým na rôzne partie tela, už nebudete vládať dvíhať. Vždy začínajte miernym zohriatím svalov a následne si pridávajte na váhe.

Vždy poznajte svoj aktuálny zdravotný stav…

V prvom rade ešte na začiatku vášho odhodlania aktívne cvičiť a posilňovať, by ste mali poznať svoj aktuálny zdravotný stav. Musíte odhaliť všetky problémy a nedostatky svalstva, ktoré ste si zapríčinili viacerými neduhmi v rámci vášho životného tempa. Nezabúdajte ani na prekontrolovanie vášho krvného tlaku a aktuálneho stavu srdca. Problémy so srdcom by vás počas zaťažovania organizmu mohli veľmi rýchlo dobehnúť a viac by ste si uškodili, ako pomohli. Preto by ste nemali podceniť svoj zdravotný stav a vždy si ho radšej nechať prekontrolovať u odborníka.

O rady v cvičení žiadajte odborníka, najlepšie trénera…

Všetky úkony v cvičení by ste mali konzultovať s odborným trénerom. Ak máte možnosť využiť služby osobného trénera, určite na začiatok by to bola správna voľba. Aspoň dovtedy, pokiaľ si neosvojíte základné a najdôležitejšie techniky a cviky. Spoliehať sa výlučne na seba a rady kamarátov, či kamarátok nemusí byť vždy správnou voľbou.

Vyhýbajte sa stereotypu …

Tak ako v každej oblasti, aj v cvičení platí, že by ste sa mali vyhýbať stereotypu. Stereotyp môže začať aj napríklad málo obľúbenou bolesťou svalov, ľudovo nazývanou „svalovica“. Každý začiatočník v cvičení dobre pozná, že po cvičení ho čaká bolesť svalov a istý čas potrvá, keď to prejde. Ak si na to nezvyknete, začnete mať z toho traumu a budete sa chcieť silovou mocou tomu vyhnúť. A jednou z možností bude aj skoncovať s cvičením. Ale to nie je správna cesta.

Radšej voľte pohybovú aktivitu a nie pasivitu. Práve pohybom a hýbaním boľavých svalov skôr predídete „svalovici“, ako iba pasívnym oddychom. Vhodné je striedanie športových aktivít, napríklad vhodné je mať jeden deň fitnescentrum, druhý deň behanie (plávanie). Takto si to môžete naplánovať aj samotné striedanie športových a aeróbnych aktivít. Možností je veľa, vyberte si tie, ktoré vyhovujú práve vám.

Priaznivý vzťah k cvičeniu = pravidelný pohyb …

Pokiaľ chcete docieliť priaznivý vzťah k cvičeniu, musíte si zaužívať dennodenný pohyb najideálnejšie v „aeróbnom rytme“. Inak to nepôjde. Značí to jedno, že by ste mali cvičiť tak, aby ste vládali normálne rozprávať. V prípade, že rozprávať nevládzete, značí to, že už prekračujete povolené a priaznivé hranice pre vaše telo, respektíve zvolili ste si príliš vysoké tempo, ktoré vaše telo nemusí zvládnuť. Alebo zvládne ho, ale budete následne dlho oddychovať. A toto tiež nie je najideálnejší variant, najmä ak ste začiatočníkom, ktorý potrebuje vybudovať dostatočnú výdrž.