Hypertenzia alias “tichý zabijak”, ako sa vysokému krvnému tlaku zvykne hovoriť, trápi obrovskú časť svetovej populácie. Zodpovedá za viaceré srdcové ochorenia a úmrtia na mŕtvicu, netreba ho preto podceňovať. Ako znížiť vysoký tlak?

Môžeme ho ovplyvniť aj zmenami v živote, a pozitívne tak vplývať na jeho hodnoty. Poradíme, ako na to.

Čo je krvný tlak? Ako zistím, či je vysoký alebo nízky?

Tlak krvi je sila, ktorú srdce používa na to, aby prostredníctvom obehového systému dostalo krv do celého tela. Je závislý od výkonu srdca a odporu ciev.

Krv prostredníctvom prepojeného systému distribuuje kyslík a živiny, aby sa postarali o vyživenie orgánov a tkanív. Súčasne umožňuje zachytávať a odvádzať toxické odpadové produkty metabolizmu. Tých sa zbavíme výdychom, alebo sa “očistia” prostredníctvom pečene či obličiek. Za optimálny tlak krvi sa považuje hodnota do 120/80 mmHg.

Abnormálne hodnoty krvného tlaku

Vysoký krvný tlak (hypertenzia)

Hypertenzia je definovaná ako krvný tlak, ktorého hodnota dosahuje 160/95 mmHg a viac, resp. leží nad hodnotou, ktorá by bola primeraná veku. Vysoký krvný tlak je často spojený s nezdravými životnými návykmi, ako je fajčenie, nadmerné pitie alkoholu, nadváha/obezita a nedostatok pohybu.

O vysokom tlaku hovoríme vtedy, keď sila krvi spôsobuje príliš vysoký tlak na steny krvných ciev. Tento tlak spôsobí, že srdce pracuje príliš tvrdo a cievy nefungujú natoľko efektívne. Časom sa poškodia tkanivá v krvných cievach, čo môže mať za následok poškodenie srdca a obehového systému.

Vysoký krvný tlak, ktorý je neliečený, môže zvýšiť riziko vzniku mnohých závažných dlhodobých zdravotných stavov, ako je koronárna choroba srdca a ochorenie obličiek.

Nízky krvný tlak (hypotenzia)

O hypotenzii hovoríme, ak krvný tlak leží pod systolickou normovou hodnotou, u dospelých medzi 95 a 110 mmHg. Nízky tlak sa nevyskytuje tak často ako vysoký, spôsobený môže byť dehydratáciou, poruchami srdca, ale aj užívaním niektorých liekov.

Takto ovplyvníte vysoký krvný tlak bez liekov

Pozor na solenie

Ľudia si často myslia, že keď si jedlo nedosoľujú, neprijímajú nadmerné množstvo soli. Avšak zabúdajú na jednu vec. Jedlo alebo nápoj môže obsahovať soľ, aj keď si to vôbec neuvedomujeme. Príkladom sú minerálne vody s vysokým obsahom sodíka, raňajkové cereálie, polotovary, pečivo, sójová omáčka a ďalšie. Základom je informovať sa o obsahu soli na etikete výrobku.

Pohyb a cvičenie

Existuje veľké množstvo vedeckých štúdií, ktoré potvrdzujú, že pravidelné cvičenie má veľký vplyv na úpravu krvného tlaku. Pravidelné cvičenie pomáha znižovať tlak v tepnách. Je to jedna z najefektívnejších vecí, ktorú môžete pre svoje srdce urobiť. Silnejšie srdce môže totiž pumpovať krv s menším úsilím.

Podľa Mayo Clinic trvá asi jeden až tri mesiace, keď pravidelné cvičenie môže mať vplyv na krvný tlak. Výhody trvajú len dovtedy, kým budete pokračovať v cvičení. Nemusíte stráviť hodiny v telocvični každý deň, aby ste mohli vykonávať aeróbnu aktivitu. Pomôže vám jednoducho pridanie miernych fyzických aktivít do vašej každodennej rutiny.

Akákoľvek fyzická aktivita, ktorá zvyšuje prácu vášho srdca a rýchlosť dýchania, sa považuje za aeróbnu aktivitu: chôdza, jogging, jazda na bicykli, plávanie, tanec. Cieľom je aspoň 30 minút aeróbnej aktivity väčšiny dní v týždni.

Jedlo a bylinky

Zelený čaj

Štúdia austrálskych vedcov s názvom Účinky na krvný tlak pitia zeleného a čierneho čaju dospela k zaujímavým výsledkom. Flavonoidné zložky čaju boli spojené so zníženým rizikom kardiovaskulárnych ochorení. Ukázalo sa, že flavonoidy majú antioxidačné a vazodilatačné účinky, preto môžu znižovať krvný tlak počas pravidelnej konzumácie.

Škorica

Niektoré štúdie potvrdzujú, že škorica môže prispievať k znižovaniu krvného tlaku a môže mať priaznivý vplyv na kontrolu hladiny cukru v krvi u pacientov s diabetom. Môže mať vplyv aj celkový cholesterol.

Púpava lekárska

Púpava je bohatým zdrojom draslíka. Existujú klinické dôkazy, že draslík môže pomôcť znížiť krvný tlak. Je tiež zdrojom antioxidantov, napr. beta-karotén, ktorý pomáha chrániť cievy pred poškodením. Púpava obsahujú bioaktívne látky, ktoré môžu pomôcť znížiť hladinu cholesterolu a regulovať hladiny cukru v krvi.

Zenvia Optichol

Prírodný doplnok výživy Zenvia Optichol pomáha udržiavať optimálnu hodnotu krvného tlaku. Obsahuje množstvo výťažkov z bylín, ktoré prispievajú k udržaniu normálnej hladiny LDL cholesterolu, trygliceridov a HDL cholesterolu. Obsahuje výťažok zo zeleného čaju, vitamín C a vitamín E, výťažok z koreňa púpavy lekárskej, včelí peľ, sójový lecitín a výťažok z kôry škorice. Podieľa sa tiež na odstránení stresu a vyčerpania.

Horčík

Jesť stravu bohatú na horčík má množstvo benefitov, a jedným z nich je práve jeho vplyv na reguláciu krvného tlaku. Horčík je prirodzene sa vyskytujúci minerál a je nevyhnutný pre správne fungovanie ľudského tela. Závisí od neho viac ako 300 biochemických procesov. Horčík (alebo magnézium) môže zohrávať úlohu pri prevencii a zvládaní stavov, ako je vysoký krvný tlak a kardiovaskulárne ochorenia.

Snahu o zníženie krvného tlaku vám môže “úspešne prekaziť” fajčenie alebo vystavovanie sa nadmernému stresu. Dostať oba tieto negatívne faktory pod kontrolu vám môže dostať sa na potrebné hodnoty tlaku.