Vypadávanie vlasov či lámanie nechtov - to je len pár prejavov toho, že telu chýba niečo dôležité a snaží sa s nami komunikovať. S akými následkami sa ešte môžme stretnúť? Dokážu stav zvrátiť vitamínové doplnky?

Vitamíny sú nevyhnutné pre dobré zdravie a normálne fungovanie všetkých buniek, tkanív a procesov organizmu. Príznaky ich nedostatku závisia od toho, aké oblasti tela ovplyvňujú. Ako zistíte, ktorý vitamín vám chýba?

Keď si telo pýta viac - základné prejavy nedostatku

Vitamín A

Rizikovou skupinou, čo sa nedostatku vitamínu A týka, sú najmä tehotné ženy, dojčiace matky a najmenšie deti. Príznaky nedostatku vitamínu A zahŕňajú:

● problémy so suchou, svrbivou, zapálenou alebo šupinatou pokožkou,

● strata vlasov,

● vznik ekzémov,

● časté respiračné infekcie,

● príznaky zníženej imunity,

● pocit suchých očí, nočná slepota, poškodenie až stratu zraku,

● problémy s plodnosťou mužov i žien,

● vznik akné,

● zdĺhavé liečenie rán.

Získať vitamín A je možné z potravín, ako je zelená, červená a žltá zelenina (napr. mrkva, brokolica, šalát) pestrofarebné ovocie (marhule), pečeň, mliečne výrobky, olej z rybej pečene a vajcia.

Vitamíny skupiny B

Symptómy nedostatku vitamínov tejto skupiny závisia od toho, ktorý konkrétny vitamín B vám chýba.

Vitamíny B1

Nedostatky tohto vitamínu môžu byť prezentované príznakmi, ako sú zmätenosť, nechuť do jedla, podráždenosť, mravčenie v rukách a nohách, svalová slabosť.

Vitamín B1 má vplyv na neurologické funkcie a vitamín B2 pomáha udržiavať správny zrak. Nachádza sa v mäse, orechoch, celozrnných potravinách.

Vitamín B2

Ak sa stretávate s problémom ako praskanie kože okolo nosa a úst, kožnými vyrážkami, slabosťou alebo únavou, citlivosťou na svetlo, je možné, že trpíte nedostatkom vitamínu B2.

Prepravuje a metabolizuje železo v tele a je potrebný na udržanie štruktúry a funkcie slizníc a pokožky.

B2 sa nachádza v celozrnných potravinách, mlieku, vajciach, tmavozelenej zelenine.

Vitamín B3

Keď telu chýba vitamín B3, môže sa často potýkať s nevoľnosťou a zažívacími problémami, keďže sa podieľa na správnej funkcii trávenia.

Zdrojmi vitamínu B3 sú najmä kuracie mäso, ryby, pečeň, arašidy, červené mäso.

Vitamín B6

Ak vám chýba B6, môžete sa stretnúť s nevoľnosťou, anémiou, kožnými vyrážkami, náchylnosťou na infekcie, dokonca s depresiou.

B6 organizmu pomáha premeniť potraviny na energiu a môže pomôcť telu bojovať proti infekciám. Dôležitý je najmä pre tehotné a dojčiace ženy, aby pomohol vyvinúť detský mozog normálnym spôsobom. Keďže často nestačí prijímať vitamín B6 z potravy, pomôžu aj prírodné doplnky výživy.

Vitamín B12

Nedostatok B12 sa prejavuje extrémnou únavou, slabosťou, podráždenosťou, depresiou.

Vitamín B12 pomáha regulovať nervový systém. Má tiež úlohu pri raste a tvorbe červených krviniek. Ohrozenou skupinou nedostatku vitamínu B12 sú najmä vegáni, keďže sa získava hlavne z mäsa, vajec, rýb a mliečnych výrobkov. Práve táto skupina ľudí zvyčajne prijíma vitamíny z iných prírodných zdrojov a z prírodných doplnkov výživy.

Vitamín C

Nedostatok tejto základnej živiny môže mať vážne následky. Rizikovými faktormi pre jeho nedostatok je alkoholizmus, fajčenie, anorexia.

Prejavy nedostatku sú:

● suchá a podráždená pokožka, vznik vrások v dôsledku suchej pokožky,

vypadávanie vlasov, zmena štruktúry, rastu,

● škvrny pod nechtovým lôžkom, čiary alebo bodky na nechtoch, deformácia nechtov, štiepenie nechtov,

● bolestivé kĺby,

● krvácanie zubov a ich strata,

● oslabené krvné cievy

● ľahko dochádza k zraneniam,

● slabá imunita,

● otváranie starých rán (= zvýšené riziko infekcie),

● rozvoj osteoporózy,

● častejší výskyt zlomenín,

● prírastky hmotnosti.

Aby nedochádzalo k nedostatku vitamínu C a predchádzalo sa tým vážnejším komplikáciám, je potrebné neustále ho získavať z rôznych zdrojov. Možností je veľa: kiwi, žltá paprika, čierne ríbezle, brokolica, petržlenová vňať, špenát, citróny (a mnohé ďalšie).

Vitamín D

Svalová bolsesť, bolestivé kosti, depresia, zvýšený krvný tlak. Nedostatok vitamínu D sa priamo spája s rozvojom demencie, ochorení prostaty, rozvojom erektilnej dysfunkcie a srdcovo-cievnymi chorobami.

Výskumy naznačujú, že vitamín D by mohol hrať úlohu pri prevencii a liečbe mnohých stavov vrátane cukrovky, hypertenzie a roztrúsenej sklerózy. Je preto dôležité udržiavať jeho hladinu prostredníctvom stravy bohatej na ryby, vaječné žĺtky, mlieko a vystavovaniu sa slnečnému žiareniu počas potrebnej doby.

V prípade vegánov sa odporúča využiť prírodné doplnky výživy, ktoré podporia imunitu a doplnia telu nevyhnutné vitamíny a minerály. Jedným z nich je Zenvia Imunites. Slúži ako prevencia bakteriálnych a vírusových ochorení a je vhodná aj pre ľudí, ktorí chcú podporiť prirodzenú imunitu.

Vitamín E

Medzi nepríjemné prejavy nedostatku vitamínu E sú problémy s videním, zhoršovanie zraku, ťažkosti s chôdzou, dezorientácia, oslabená imunita, bolesti svalov.

Tento silný antioxidantchráni bunky pred oxidačným stresom, a je preto tiež nevyhnutný pre normálne fungovanie organizmu. Zdroje, z ktorých ho môžete získať:

● slnečnicové semienka, slnečnicový olej,

● mandle a mandľový olej,

● losos,

● lieskové orechy,

● avokádo,

● červená paprika,

● arašidy,

● kiwi,

● mango,

Zenvia AntiOxiBoost.

Vitamín K

Hlavným znakom jeho nedostatku je častá krvácavosť a to z toho dôvodu, že sa podieľa na zrážaní krvi. Keď ho telo nemá dostatočné množstvo, dochádza ku častým krvácaniam.

Obsahuje ho najmä špenát, brokolica, hovädzia pečeň, kuracie mäso, hrášok, avokádo.

Prečo je dôležité jesť vyváženú stravu? Vďaka tomu sa dostanete ku širokej škále potravín a získate všetky vitamíny, ktoré potrebujete. Sú to stavebné kamene pre vaše zdravie, preto ich dopĺňajte z rôznych druhov potravín a zdrojov.