Dnes prichádzame na to, čo bolo pred desiatkami rokov úplnou samozrejmosťou: učíme sa využívať sezónne jedlá (aj) s cieľom zlepšenia imunity.

Čo môžeme nazvať sezónnymi jedlami a akým spôsobom ich konzumovať, aby poskytli požadovaný účinok? Ktoré jedlá konzumovať v lete, aby nášmu telo poskytli dostatok zdravia na ďalšie obdobia?

Čo dozrelo, to jedzme

Princípom dosiahnutia zlepšenia imunity prostredníctvom sezónnych potravín je konzumácia miestnych plodín v čase ich dozrievania. Miestnymi sa pritom rozumejú plodiny, ktoré sú pestované vo vzdialenosti približne 0 až 100 km. Lokálne prostredie poskytuje kľúčové živiny v každom ročnom období.

Prečo to funguje? Jedenie tohto typu potravín umožní zásobenie organizmu antioxidantmi a môže tiež poskytnúť ochranu pred sezónnymi alergiami.

Listová zelenina poskytuje vlákninu dôležitú pre zdravie čriev, dozrieva najmä na jar a v lete. To, čo by sa malo konzumovať na jeseň a v zime sú zemiaky, kapusta, repa, jablká a široká škála koreňovej zeleniny. Rovnako aj tekvica, ktorá je bohatým zdrojom vitamínov A, C a E. Vďaka letným plodinám ako melóny, bobuľové ovocie, zostáva naša pokožka hydratovaná. O jablkách naše staré matere hovorili, že jedno denne udrží lekára od našich dverí.

Tradičné medicíny súhlasia

Staroveká tradičná Ayurveda a tradičná čínska medicína tiež tvrdia, že naše telá a mysle sú pripravené na prijímanie rôznych druhov výživy v rytme s prírodnými cyklami. Tvrdia tiež, že sezónne jedenie je v súlade s týmito cyklami v rámci našich tiel.

Úroveň slnečného žiarenia alebo teploty ovplyvňuje reakcie nášho tela. Menej denného svetla v zime môže viesť k zhoršeniu zdravia. Chladné počasie nás tiež “núti” siahnuť po teplých pokrmoch a nápojoch.

Takto to vidí veda

V Cambridge University Press sa dozvieme, že celosvetová sezónnosť má nutričný prínos v tom, že poskytuje pestrejšiu a konzistentnejšiu ponuku čerstvých produktov po celý rok.

Doplnkami k lepšej imunite

Aktivovať imunitný systém môžete aj pomocou doplnkov výživy k tomu určených. Zenvia IMUNITES kombinuje vysoko účinné zložky - vitamín C, betaglukán, echinacea, ďumbier lekárskyzinok. Okrem prevencie vírusových a bakteriálnych ochorení majú obsiahnuté zložky pozitívny vplyv na odolnosť voči stresu, činnosť srdca a ciev.

Podpora miestnych fariem

Bežní spotrebitelia očakávajú, že budú môcť nakupovať všetky druhy plodín v obchodoch s potravinami bez ohľadu na sezónnosť. Množstvo ponúkaných potravín je ukazovateľom úspechu globálnych reťazcov a rastúcom dopyte spotrebiteľov.

Nákup ovocia a zeleniny z okolitých zdrojov však podporí komunitu miestnych farmárov a podporí zdravie vás a vašej rodiny.

 

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, aký vplyv má alkohol na našu imunitu? Čítajte článok: