RAW strava - jeho zástancovia veria, že konzumácia surových potravín je ideálna pre ľudské zdravie, má mnoho výhod vrátane úbytku hmotnosti a lepšieho celkového zdravia. Spracované ovocie a zelenina sú považované za potraviny s nižšou nutričnou hodnotou ako ich čerstvé varianty v dôsledku straty vitamínov počas spracovania. Avšak zdravotnícki odborníci varujú, že konzumácia väčšinou surovej stravy môže viesť k negatívnym zdravotným následkom. Ako to teda s raw stravou je?

Čo je raw strava?

Jedlo pozostáva väčšinou alebo úplne zo surových a nespracovaných potravín. Jedlo sa považuje za “raw”, ak nikdy nebolo vystavené teplote vyššej ako 40 - 48 ° C. Vylúčené je tiež pasterizovanie, rafinovanie, pasterizovaný, zásah pesticídmi alebo spracovanie jedla iným spôsobom. Na to, aby ste sa mohli hrdo hlásiť k raw “spôsobu stravovania”, by mala byť vaša strava zložená minimálne v podiele 75% z raw potravín. Obmedzenie sa na surové potraviny znamená, že musíte, bohužiaľ, odstrániť niektoré zdravé potraviny, ako veľa celozrnných obilnín ako quinoa, hnedá ryža.

Toto je “raw”

V skupine jedál, ktoré nie je potrebné tepelne upravovať sú:

  • ovocie - čerstvé alebo sušené
  • zelenina
  • naklíčené zrná a strukoviny
  • orechy a semená
  • surové vajcia alebo mliečne výrobky, ak je to potrebné
  • zrná a strukoviny, naklíčené alebo namočené
  • mlieko z orechov, napr. mandľové mlieko
  • oleje lisované za studena
  • morské riasy
  • klíčky
  • surové mäso alebo ryby, ale tomuto je lepšie vyhnúť sa úplne

Na ostatné jedlá teda môžete zabudnúť, nápoje nevynímajúc. Dokonca aj káva a čaj prechádzajú tepelnou úpravou, takže sa s nimi môžete rozlúčiť.

Povolené spôsoby prípravy jedla

Stravovanie podľa zásad “raw” však umožňuje alternatívne spôsoby prípravy, ako je odšťavovanie, mixovanie, sušenie, namáčanie a klíčenie. Zástancovia raw stravy sú presvedčení o tom, že varenie jedla je škodlivé pre ľudské zdravie, pretože ničí prírodné enzýmy v potravinách a znižuje ich obsah živín.

Čo na to veda

Plusy aj mínusy

V Oxford Academic nájdeme jednu zo štúdií o ľuďoch s raw stravovacími návykmi ukázala, že znižuje hladinu cholesterolu v krvi a triglyceridov. Znížil však aj "zdravé" hladiny HDL cholesterolu a viedol k nedostatku vitamínu B12.

Bakteriálne príčiny ochorení

Ochorenia hnačky sú jednou z najčastejších infekčných príčin úmrtí a zdravotného postihnutia na celom svete, najmä v oblastiach so slabou hygienou. Potraviny, ktoré sa najčastejšie spájajú s hnačkou, sú surové alebo nedostatočne tepelne spracované. Medzi bakteriálne príčiny patrí salmonella, shigella, clostridium, stafylokok, campylobacter a Vibrio. Bakteriálna infekcia môže byť spôsobená prítomnosťou mikroorganizmov v potravinách alebo predformovanými toxínmi v potrave ako pri hnačkách spôsobených baktériami Bacillus cereus, Staphylococcus aureus a Clostridium perfringens. Medzi príklady parazitov spôsobujúcich hnačku patria giardia, cryptosporidia, trichinella a taenia. Vírusy, ktoré sa môžu prenášať prostredníctvom potravy, zahŕňajú vírus hepatitídy A, kalicivírus a vírus Norwalk. Vajcia môžu byť tiež zdrojom infekčných organizmov. Salmonela môže ľahko prejsť cez škrupiny novo položených vajec, najmä v mokrom kontaminovanom prostredí. Nepasterizované mlieko je ďalším zdrojom organizmov, ako je brucella a salmonella, ktoré spôsobujú infekcie prenášané potravinami. (zdroj: Food safety).

Škodí to zubom

Ďalšia štúdia s názvom Nízka kostná hmotnosť u jedincov na dlhodobej raw vegetariánskej strave zistila, že ľudia, ktorí po dlhom období dodržiavania raw stravovania, mali zvýšené riziko erózie zubov.

Niečo získame len varením

Okrem zabíjania škodlivých mikroorganizmov, má varenie aj iné výhody. Tepelnou úpravou je totiž možné získať také prospešné látky, ktoré sa v surovom jedle nenachádza. Príkladom je antioxidant lykopén, ktorý sa získava tepelnou úpravou paradajok. Štúdia s názvom Tepelné spracovanie zvyšuje výživovú hodnotu rajčiakov zvyšovaním celkovej antioxidačnej aktivity dokazuje, že spracované ovocie a zelenina môžu zachovať svoju antioxidačnú aktivitu. Ukázalo sa, že tepelné spracovanie zvýšilo celkovú antioxidačnú aktivitu a biologicky dostupný obsah lykopénu v paradajkách a nevyvolalo žiadne významné zmeny v celkovom obsahu fenolov a celkových flavonoidov, hoci bola pozorovaná strata vitamínu C.

Doplnky nie sú povolené

Aké by bolo jednoduché doplniť si potrebné chýbajúce telu prospešné látky prostredníctvom doplnkov, predovšetkým dôležité antioxidanty. Zástancovia raw stravy však zdôrazňujú, že povolené surové potraviny obsahujú všetko, čo potrebujú.

Zaujalo nás

Stravovanie s dodržiavaním “raw zásad” stojí v priemere o 47% viac ako “bežné stravovanie”, vzhľadom k zloženiu a pôvodu potravy. Prečítajte si aj: Stravovanie podľa krvných skupín. Tomuto sa určite vyhnite!