Isto aj vy mávate častokrát dilemu, čo si zase spraviť na raňajky, aby ste nič nepokazili. A navyše, aby ste správne naštartovali svoje telo na celý pracovný deň. Nie je to vždy jednoduché správne sa rozhodnúť, nakoľko rýchly spôsob života dokáže veľmi negatívne ovplyvniť samotný výber jedla. Navyše človek má ráno zmiešané chute, ktorým je dosť náročné vždy dobre vyhovieť. V našom článku sa pokúsime poradiť všetkým v tom smere, čo by bolo najlepšie jesť na raňajky.

Raňajky predstavujú základné jedlo dňa...

Počujete to z každej strany, že raňajky sú základným jedlom dňa. Ale doprajete si ich každý deň? Raňajky by mali predstavovať približne až 25 percent z celkového denného príjmu energie. Okrem toho by mali zaistiť pre telo potrebnú dávku prospešných výživných látok. Samozrejme, nebude stačiť, ak človek prijme počas dňa iba raňajky. To by bolo veľmi málo. No na druhej strane je potrebné sa aj vhodne stravovať a to už od rána. Nečakajte však od nás, že vám odhalíme jediný zaručený recept a postup, ako na to. To sa jednoducho nedá. Čo sa však dá je predstaviť si viaceré tipy na ranné jedlá.

Pečivo ako univerzálne jedlo na raňajky...

Ak obľubujete na raňajky pečivo, je to pozitívne. Pečivo je vo všeobecnosti označované ako univerzálne jedlo na úvod dňa, pretože obsahuje dostatok sacharidov. A práve sacharidy predstavujú najrýchlejšie zužitkovateľný zdroj energie pre ľudské telo. Samozrejme, nie je pečivo ako pečivo. Dnes existuje mnoho druhov pečiva. Zdravšími variantmi miesto nezdravého bieleho pečiva je pečivo celozrnné, prípadne pšenično-ražné s vysokým podielom pšeničných zŕn. Je tomu tak preto, lebo takýto druh pečiva je bohatší na výživné látky. V tomto smere je rozhodujúce i to, s akým produktom chlieb natierate. Bežná rastlinná nátierka je bohatšia na esenciálne a nenasýtené mastné kyseliny. Maslo má zase vyšší podiel vápnika dôležitého pre zdravé a pevné kosti a zuby.

Prvotriedny tuk zmenšuje „glykemický index“, šunka so syrom bielkoviny...

Práve kvalitný tuk sa podieľa na zmenšovaní takzvaného glykemického indexu celého sacharidového pokrmu. Značí to, že vzatá energia sa bude dostávať do tela postupne a nie naraz. Pokiaľ máte radšej šunku so syrom, tak vedzte, že ich prísunom si zabezpečujete vyššiu dávku bielkovín. Vždy si doprajte ku chlebíku so šunkou a syrom väčšiu dávku zeleninovej prílohy. Odborníci radia takéto raňajky zapiť sladkým ovocným džúsom, či šťavou. Ak by sme sa pozreli a zhodnotili samotné výživové hodnoty práve takýchto raňajok, zistíme, že sú ideálne. No vhodné sú skôr pre povolania a činnosti bez vysokej fyzickej záťaže, skôr pre kancelárske zamestnania, či pre študentov v školách.

Jogurt a müsli...

Preferujete na raňajky radšej jogurt a müsli? Mali by ste vedieť, že môže ísť jednak o nekalorický, ako aj o kalorický druh raňajok. Divíte sa, prečo je to tak? V súčasnej dobe môžete natrafiť na veľké množstvo zapekaných ovsených vločiek (müsli) s vysokou dávkou cukrov a umelých sladidiel, ktorých je v každom balení viac ako samotnej výživnej a potrebnej vlákniny. Pokiaľ si ich doprajete ešte aj s ťažším smotanovým jogurtom, takto prijatú energiu spálite napríklad pri hodine stredne ťažkého behu. Preto v tomto smere sa tiež vždy zameriavajte na kvalitu produktov, ktoré budete konzumovať. V prípade, že túžite skutočne po ľahkých raňajkách, siahnite po jogurte nízkotučnom a tiež po sušenom ovocí. Ak však zvolíte tento druh raňajok, obávame sa, že čoskoro vyhladnete. Z toho dôvodu majte po ruke desiatu, aby ste sa vyhli nezdravým „fast foodom“.

Tip na záver...

Samozrejme, ak hovoríme o pokrmoch na úvod nového dňa, nevynecháme ani obľúbenú vajíčkovú omeletu (praženicu) z vajíčok. Je vhodná aj ako ranný pokrm, no musíte si uvedomiť ešte pred jej konzumáciou, aký deň vás čaká. Pokiaľ viete, že budete podávať vyšší fyzický výkon, napríklad v tomto jesennom období pri rýľovaní záhradky, či pri iných výkopových prácach okolo domčeka, alebo pôjdete na náročnejšiu turistiku, bude prospešné pre vaše telo dopriať si aj takéto výdatnejšie a kalorické raňajky. Nebude vám hroziť, že by ste prijatú energiu nespálili. Horšie by bolo dopriať si takéto raňajky, ak budete pracovať iba pri počítači a budete potrebovať efektívne pracovať aj s vašou mysľou. Vtedy sa vám to môže vypomstiť, pretože vaše myšlienky a mozog budú podozrivo „zatemnené“. Tak dávajte pozor, aké potraviny si zvolíte na začiatku nového dňa, aby ste skôr neuškodili ako pomohli svojmu telu, ktoré potrebuje zakaždým v úvode dňa vhodne naštartovať, aby bolo fit už od rána až do konca.