Bez ohľadu na pohlavie, či vek, každý z nás má chuť na sladké. Niekedy viac, inokedy menej. Takýto stav je spôsobený prudkým poklesom hladiny cukru v krvi. Poviete si, že to nie je nič zlé, predsa o nič nejde, iba si trochu osladíte život. Pokiaľ sladkosti nekonzumujete príliš často a vo veľkých dávkach, skutočne vám nič nehrozí. Ale ak ste pravidelným konzumentom sladkostí, majte sa na pozore. Sladkosti a iné sladké dobroty vystavujú nebezpečenstvu vaše zdravie a spôsobujú, že sa vám zvyšuje telesná váha. Pokiaľ nebudete mať pod kontrolou denný prísun cukru a sladkostí, budete mať vážne problémy nielen s vašou váhou, ale aj s celkovým zdravím. V našom článku sa budeme snažiť pomôcť naučiť sa, ako by ste mali stlmiť žiadostivosť po cukre, či sladkostiach. Závislosť na cukre a na sladkom je podobná iným závislostiam, ktoré bežne poznáte.

Zvýšeným príjmom cukru rastie telesná váha...

Sú ľudia, ktorých sladkosti napĺňajú, jedia ich preto, že im nesmierne chutia. Iní ich prijímajú najmä preto, že chcú zabudnúť na stres a napätie. Avšak obidve skupiny ľudí zabúdajú na závažný fakt: Zvýšeným príjmom cukru rastie telesná váha a vytvára sa v tele kyselinotvorné prostredie, ktoré je vhodným prostredím pre vznik rozličným ochorení. Preto aj vy, ak ste zástancami sladkého, mali by ste skutočne zbystriť pozornosť. Naučte sa aj s našou pomocou, ako by ste mohli zatočiť so závislosťou na cukre a na sladkých dobrotách.

Prejdite na zdravú a vyváženú stravu...

Začnite ešte dnes, kým nie je neskoro - zdravou a vyváženou stravou, ako aj s pravidelnou kontrolou hladiny cukru v krvi. Áno, toto je jediná možnosť, ako sa zbaviť chuti na sladké a na cukor. Aj vám tento problém môže postupne „prerásť cez hlavu“ z toho dôvodu, že máte v tele nedostatok niektorých dôležitých živín. Môže ísť jednak o nedostatok fosforu, ktorý obsahujú predovšetkým všetky strukoviny, obilniny, orechy, vajcia i rybie mäso. Alebo vám chýba chróm, ktorý môžete nájsť najmä v čerstvej brokolici, sušenej fazuli, ako aj v šťavnatom hrozne. Zabúdať by ste nemali ani na dostatočný prísun uhlíka aminokyseliny tryptofánu. Prvý menovaný sa vyskytuje predovšetkým v surovom ovocí a druhá menovaná aminokyselina je obsiahnutá v špenáte, hrozienkach, a tiež v pečeni a syroch. Kombináciou bielkovín, úplných sacharidov a správnych olejov v strave eliminuje riziko vzniku chute po nezdravom cukre. Správne, zdravé tuky a bielkoviny vytvoria telu pocit nasýtenosti oveľa dlhšie, ako to robia sladké potraviny a pokrmy. Je tomu tak, pretože bielkoviny znižujú proces trávenia a tým nedôjde ani k rýchlemu rastu cukru v krvi.

Naučte sa usmerňovať cukor v krvi...

Samozrejme sa musíte naučiť usmerňovať cukor v krvi s cieľom zabrániť žiadostivosti po cukre a sladkých maškrtách. Zlým stravovaním, respektíve veľkými prestávkami medzi samotnými dávkami jedla spôsobujete svojmu telu šok, ktorý sa prejavuje poklesom hladiny cukru v krvi. Ak hladina cukru klesne veľmi nízko, narastie chuť na sladké. Samotné telo hľadá spôsoby, ako čo najrýchlejšie premeniť akýkoľvek pokrm na energiu a silu. Sladké jedlo je to najlepšie, čo dokáže veľmi rýchlo premeniť. Preto mávate aj vy chuť na sladké, lebo ste veľmi vyhladli.

Jedzte častejšie a v menších porciách...

Základným pravidlom je jesť častejšie a menšie porcie. Takto predídete ďalšej a ďalšej chuti na sladké, pretože táto túžba je uspokojená iba na krátku dobu. Ak vás už pochytí hlad a nechcete zjesť dačo nezdravé, siahnite radšej po ovocí (surovom, či sušenom), zelenine (uhorka, mrkva) a tiež po orechoch (najmä vlašských, mandliach). Práve tieto potraviny vám dodajú živiny, vitamíny a vlákninu dôležité pre zdravie vášho tela. Navyše vám pomôžu udržať primeranú hladinu cukru v krvi. Vy už nebudete mať obrovskú nekontrolovateľnú žiadostivosť po sladkom a cukre, čo sa prejaví aj na vašom celkovom zdraví a celkovej telesnej hmotnosti.