predstavuje-banan-skutocnu-hrozbu-pre-vasu-vahu

Nie raz počuť z úst viacerých odborníkov na výžimu, že radšej jesť veľa ovocia (zeleniny) ako jesť také isté množstvo sladkostí. Ale aj s konzumáciou niektorých druhov ovocia by ste mali byť opatrnejší. A jedným z takýchto druhov ovocia je obľúbený banán.

Čo sa týka konzumácie väčšieho množstva banánov nie je jednoznačne jasné, či je alebo nie je toto množstvo nebezpečné. Jedni tvrdia, že banán je zdravý a je možné ho zjesť ľubovoľné množstvo a to aj každý deň. Druhí odporúčajú zjesť iba jeden kus (maximálne dva kusy). Banán obsahuje veľa cukrov, sacharidov, čo nemusí vždy prospievať optimálnej hmotnosti človeka.

Banán obľúbeným ovocím súčasnosti

Je to už raz tak, že banány a jablká sú najobľúbenejším ovocím na konzumovanie v rámci celej našej planéty. Banány však majú jedno pozitívum navyše v porovnaní s jablkami. Majú špeciálnu šupku, vďaka ktorej ich netreba pred konzumáciou umývať rovnako ako jablká. Táto výhoda má opodstatnenie napríklad ak ste mimo domu a nemáte po ruke vodu na umytie ovocia, banán môžete aj tak konzumovať, pretože má svoju šupku, ktorá sa zahadzuje a ochraňuje vnútro ovocia pred špinou a baktériami (a to aj bez potreby umytia vodou).

Nízky obsah kalórií, vysoký podiel vitamínov a minerálnych látok

Banány sú bohaté na viaceré vitamíny, konkrétne vitamín E, C a rovnako aj vitamín B. Okrem toho zahŕňa aj minerálne látky (železo, draslík a horčík) a vlákninu. Okrem toho majú nízky obsah kalórií (približne 80 g ba 100 g). Na druhej strane obsahujú veľa sacharidov, respektíve cukrov a to napríklad pri hmotnosti 100 gramov zrelých banánov doprajete telu až 20 gramov cukrov.

Viac zrelosti, viac sladu a cukru

Platí, že čím zrelší banán skonzumujete, tým bude sladší a tým viac cukrov doprajete svojmu telu. Niektorí odborníci na zdravý životný štýl sa zhodujú v tom, že ak ste sa rozhodli schudnúť, mali by ste si dopriať skôr viac zelený banán (nie veľmi zrelý a žltý). Tento má menej sacharidov a je vhodný aj v rámci viacerých druhov diét. Platí, že zelenší banán má hladinu cukru (v porovnaní so zvyšnými živinami) v pomere 1 : 20. Pri dozretí sa pomer následne prudko mení, až nadobúda opak tohto pomeru.

Pamätajte si: Veľa cukru, ktorý vám banán vie rýchlo dať, nemusí byť tou najlepšou jeho vlastnosťou. Pokiaľ skonzumujete veľa banánov, vaše telo nebude schopné dodanú silu a energiu spaľovať. Vtedy nastáva problém. Myslite na to, keď začnete „bezhlavo“ konzumovať banány len preto, že vám tak chutia, lebo sú sladučké.

Banán ako obľúbené ovocie vďaka svojmu zloženiu

Ak si doprajete banán, energiu z neho spálite ihneď len s veľkou námahou. Ani náročným silovým tréningom to nepôjde jednoducho. Pri hodinovej drine napríklad vo fitness centre je možné to docieliť. Myslite na tento fakt vopred, aby ste potom nemali problém pri trávení.

Pamätajte si: Nikdy si banán nedávajte na večeru, pokiaľ plánujete iba pozerať televíziu alebo budete sedieť pri počítači. Vyhýbajte sa aj neprimeranej konzumácii sušených banánov (ešte aj máčaných v mliečnej čokoláde). Takúto hladinu energie jednoducho nespálite tak ľahko, čo sa následne odzrkadlí na náraste vašej telesnej hmotnosti.

Čo dodať na záver? Určite si pravidelne doprajte v rámci vášho jedálnička jeden až dva banány. Len majte na pamäti, že čím zrelší banán, tým viac cukru a energie dodáte svojmu telu, ktorú zákonite bude potrebné spáliť. Preto je dobré si dopriať banán pred náročnejšou fyzickou aktivitou, kedy máte zaručené, že všetku energiu aj spálite a zbytočne nepriberiete, pretože cukor je zákerný v tom, že sa rýchlo ukladá tam, kde nechce nikto z vás.