Je to už raz tak. Mliečne výrobky sú bežne dostupné a stali sa akousi vyhľadávanou súčasťou stravy. Okrem jogurtov, syrov, mlieka, v poslednom čase rastie konzumácia tvarohu. A nie je to iba náhoda. Tvaroh je zdravý a má veľmi prospešné vlastnosti pre ľudské zdravie. V našom článku si povieme viac o tvarohu a prečo je dobré ho konzumovať čo najčastejšie.

Výživné hodnoty

Spravidla platí, že tvaroh je obzvlášť hodnotný a bohatý na živiny. Navyše disponuje s nízkym obsahom kalórií. Napríklad 125 gramov čerstvého tvarohu má približne 110 kalórií, 13 gramov bielkovín, 6 gramov tuku a 4 gramy sacharidov (väčšinou vo forme laktózy). Z vitamínov je tvaroh bohatý na vitamíny A, E a K, riboflavín, tiamín, niacín, kyselinu pantoténovú, vitamín B6 a B 12, ako aj kyselinu listovú. Z minerálnych látok obsiahnutých v tvarohu sa jedná predovšetkým o železo, vápnik, fosfor, horčík, fluorid, selén, mangán. Nemôžeme zabudnúť ani na mastné kyseliny a nasýtené tuky. Ako môžete vidieť už z tohto stručného popisu všetkých najdôležitejších prospešných látok, tvaroh je skutočnou a výnimočnou zdravou pochúťkou, ktorú si môžete dopriať skutočne často, nakoľko je veľmi dostupná.

Probiotiká, mikrobiálne súčasti potravín

Jedná sa o takzvané mikrobiálne súčasti potravín. Ich najväčšou výhodou je, že majú iba prospešné účinky na samotné ľudské zdravie. Ich vznik a nárast veľmi závisí od doby, kedy sú pridané tvarohu, rovnako na chemickom zložení výrobku, vzťahu medzi probiotikami a štartovacou kultúrou a teplotami. V zásade platí, že vyššie teploty samotné probiotiká zabíjajú a hubia. Všetky probiotiká, ktoré sú pridávané do tvarohu pomáhajú zlepšovať stráviteľnosť bielkovín a tukov v samotnom výrobku. Okrem toho skvalitňujú črevný systém, zlepšujú prečisťovanie organizmu predovšetkým u starších osôb. Obzvlášť sú probiotiká prospešné pri zápaloch čriev, či pri iných ochoreniach čriev. Napomáhajú aj pri poruchách pečene u alkoholikov, pomáhajú predchádzať hnačkám. Podporujú nárast vitamínu B12 a správnu rovnováhu PH. V konečnom dôsledku pomáhajú udržať zdravý imunitný systém. Pamätajte však na to, že vyšší obsah bielkovín v tvarohu zvyšuje kyslosť v krvi. Vaše telo dokáže utíšiť kyslosť prostredníctvom kostnej resorpcie. A práve tým, že sa vápnik vymaní z kostí do krvi, narastá nebezpečenstvo vzniku osteoporózy. Osteoporóza je vážnym ochorením, kedy sa zdravá kosť odvápňuje a premieňa sa jej mikroštruktúra. Kosť sa stráca, znižuje sa jej pevnosť a ľahko sa zlomí. Osteoporotické zlomeniny sú veľmi časté (napríklad stehnovú kosť si zlomí na Slovensku ročne približne asi 10-tisíc osôb).

Tip na záver

Tvaroh môžete konzumovať aj v podobe chutnej pochúťky, nie iba ako čistú potravinu priamo z obchodu. Skúsiť môžete napríklad strúhaný tvarohový koláč, či tvarohové tyčinky. Rovnako je chutné zjesť za misku tvarohu ochuteného sušenými hrozienkami a vanilínovým cukrom alebo zdravšom alternatívou vanilkového cukru - trstinovým cukrom. Prajeme vám dobrú a ničím nerušenú chuť! Máte aj vy tipy na chutný tvarohový dezert, či inú pochúťku z tvarohu? Ozvite sa nám a možno aj tá vaša bude uverejnená v našom „zdravom“ magazíne.