Upozornil vás lekár na vysokú hladinu cholesterolu? Pravdepodobne vám aj odporučil, akým jedlám je potrebné sa vyhýbať. Ak snaživo hľadáte, čo znižuje cholesterol, tento článok je určený práve vám.

Všeobecný názor je, že cholesterol je nebezpečný. Je to však skutočne tak?

Prečo je dôležité rozoznať dobrý a zlý cholesterol?

Cholesterol je látka, ktorá cirkuluje v krvi. Vytvorí ho naša pečeň alebo ho prijmeme z potravín, ktoré konzumujeme. Mali by sme ale vedieť, že kým “zlý cholesterol” zvyšuje zdravotné riziko, “dobrý cholesterol” je životne dôležitý.

Zlý alebo LDL cholesterol

LDL cholesterol sa považuje za zlý, pretože prispieva k tvorbe mastných kyselín v tepnách a môže spôsobiť aterosklerózu. Tá zužuje tepny a zvyšuje riziko srdcového infarktu, mozgovej príhody a srdcovo-cievne ochorenia.

Typickými zdrojmi nasýtených tukov sú: červené mäso, rastlinné oleje (palmový olej, kokosový olej a kakaové maslo). Takže napríklad dobre prepečený rezeň z bravčového je cholesterolová bomba.

Nebezpečnou je v prípade LDL cholesterolu aj nadváha, ktorá ovplyvňuje cirkuláciu v krvnom riečisku a “pomáha” ho zvyšovať.

Dobrý alebo HDL cholesterol

HDL cholesterol možno považovať za dobrý cholesterol, takže v prípade tohto typu cholesterolu sú vyššie úrovne skutočne lepšie. Preto je dobré vedieť, aký je medzi nimi rozdiel. HDL pomáha “odstraňovať” škodlivý LDL cholesterol odtiaľ, kam nepatrí - z vnútorných stien krvných ciev. Toto poškodenie predstavuje prvý krok k ateroskleróze. Tá môže byť dôvodom infarktu alebo mŕtvice.

Vysoké hladiny HDL znižujú riziko srdcových ochorení - nízke hladiny však zvyšujú riziko.

Dá sa zbaviť zlého cholesterolu aj bez liekov?

Obmena jedálnička môže pomôcť

Áno, možné to je. Potrebné je vynechať zo stravy “pôvodcov” problému a zaradiť do jedálnička také potraviny, ktoré proti nemu rázne zakročia. Kľúčovými zložkami stravovania sú množstvo ovocia a zeleniny, celozrnné potraviny a množstvo bielkovín.

Podľa Harvard Health Publishing sú to tieto potraviny:

  1. ovos,
  2. jačmeň a celé zrná,
  3. fazuľa,
  4. baklažán,
  5. orechy,
  6. zeleninové oleje,
  7. jablká, jahody, citrusové plody,
  8. potraviny obohatené sterolmi a stanolmi,
  9. sója,
  10. ryby,
  11. jedlá s vysokým obsahom vlákniny.

Zdravá hmotnosť je kľúčová

Mať svoju váhu pod kontrolou je určite v prípade zdravých hladín cholesterolu nápomocné. Ľudia s nadváhou majú väčšiu pravdepodobnosť vysokého cholesterolu, nie je to však pravidlo. Osoby s akýmkoľvek typom tela a telesnou konštrukciou môžu mať vysoký cholesterol.

Ľudia, ktorí nemajú problém s rýchlym priberaním, si často nie sú vedomí toho, koľko nasýtených a trans-tukov, ktoré jedia. Nikto nemôže "jesť čokoľvek, čo chce", a navždy zostať zdravý "v srdci".

Doplnky výživy

Tiež vám umožnia bojovať s vysokým cholesterolom, nezabudnite však na to, že aj vy musíte pridať ruku k dielu. Užívanie si nezdravých potravín a následné “spoľahnutie sa” na doplnky nebude mať totiž vytúžený efekt.

Napríklad Zenvia Optichol je výživový doplnok na báze bylín, ktorý podporuje metabolizmus tukov v organizme, podporuje obranyschopnosť a energetický výdaj. Originálna receptúra kombinuje niekoľko vysoko účinných zložiek: výťažok zo zeleného čaju, vitamín C a vitamín E, výťažok z koreňa púpavy lekárskej, včelí peľ, sójový lecitín a výťažok z kôry škorice, ktorý prispieva k normálnej hladine cholesterolu v krvi.

Odporúčanie na záver

Nechajte si svoj cholesterol pravidelne kontrolovať bez ohľadu na váhu, fyzickú aktivitu a stravu. Preventívne prehliadky vám umožnia byť pripravenými a včas zasiahnuť.