Dnes si povieme viac o obľúbenej komodite v našich kuchyniach, ktorou sú zemiaky. Rozhodne platí, že nie práve zemiaky, ale skôr ich úprava môže z nich robiť častokrát nie iba diétnu zdravú prílohu, ale aj poriadne nezdravú dobrotu. Možností na ich prípravu sú pestré. Dnes vieme o sto, dvesto ba až o tisíc možnostiach. V rámci zdravého životného štýlu bude dobré, ak sa budete vyvarovať ich príprave na veľkom množstve tuku, či oleja.

Voda, bielkoviny, sacharidy a vitamíny

Z čoho sa skladá jeden zemiak? V prvom rade každý zemiak obsahuje vodu (asi viac ako 70 percent). Ostatný podiel tvoria bielkoviny a sacharidy. Vitamíny sú ďalšie látky, čo obsahuje zemiak (predovšetkým vitamíny B1, B2 a vitamín C). Pokiaľ obľubujete na jar „nové“ zemiaky, robíte dobre, pretože tieto obsahujú až trojnásobne viac vitamínu C ako iné. A takisto zemiak je bohatý na dostatok minerálnych látok, vápnik, železo, fosfor a horčík.

Kontrola stavu prvoradá

Vždy pred samotnou úpravou zemiakov sa uistite, či sú zemiaky bez klíčkov a zelených častí. Klíčky predstavujú nebezpečenstvo kvôli výskytu solanínu - látka pre telo veľmi jedovatá a škodlivá. Jeden zemiak predstavuje približne 440 KJ energie (rovnaký podiel energie má napríklad jeden jogurt). V neposlednom rade zemiak tvorí i veľa škrobu, čo mu dáva tendenciu veľmi dobre a zdravo zasýtiť a to aj bez toho, aby ste sa obávali svojej hmotnosti.

Úprava len v domácom prostredí

Pokiaľ uprednostňujete pri kúpe zemiaky už upravené, očistené, či nebodaj aj nastrúhané, zabudnite na to čím skôr. Okrem vyššej ceny myslite aj na zdravotné hľadisko, pretože práve takéto zemiaky sú oveľa viac náchylnejšie na skazu a prenos baktérií. Zemiaky bez šupky nemajú žiadny ochranný „obal“ a preto sú veľmi jednoduchou korisťou pre šírenie baktérií a vírusov.

Správne uskladnenie je rovnako dôležité

Najlepšie urobíte, ak zemiaky uskladníte v pivnici, kde je dostatočná vlhkosť a tma. Teplota by sa mala pohybovať v rozmedzí 6 až maximálne 10 ˚C. Ak nemáte možnosť uskladniť zemiaky práve v pivnici, vytvorte im takéto podmienky v komore, či v inej miestnosti. Rozhodne myslite na to, že to musí byť tmavý priestor bez prístupu slnečných lúčov. Inak by sa zemiaky rýchlo zošúverili a taktiež by začali klíčiť. Neprospelo by to nielen vášmu zdraviu, ale aj samotnej kvalite zemiakov.

Vhodná príprava zemiakov

Myslite na správnu techniku úpravy vašej obľúbenej komodity. Správna úprava zemiakov je taká, ktorá zachová čo najviac živín pre organizmus a zabezpečíte najprimeranejšiu hladinu kalórií.

Príklad zo života

Ak si doprajete jednu porciu (200 g) uvarených zemiakov v šupke, telu dodáte okolo 550 KJ a 4 gramy tuku. Na druhej strane, takto isté množstvo vyprážaných hranolčekov dodá telu až okolo 1600 KJ a až okolo 55 gramov tuku. Vedeli ste toto o našich zemiakoch, ktoré si tak často dávate ako prílohu k vášmu jedlu? Majte zemiaky vo svojom jedálničku. Nielen preto, že sú našou najstaršou a najobľúbenejšou potravinou, ale aj preto, že je nesmierne dostupná a v konečnom dôsledku sú aj veľmi zdravé a dajú sa robiť na viac spôsobov, čiže vás nikdy nesklamú svojou chuťou. No nezdravšie formy úpravy zemiakov vždy striedajte s tými zdravšími a ľahšími na žalúdok. Potom vám nič nehrozí, ani vášmu zdraviu.