Stres

Stres možno označiť za hlavného nepriateľa nás všetkých. Áno, v tomto smere je potrebné poznamenať, že do istej miery každý človek stres potrebuje pre svoj život. Avšak dlhodobý a potláčaný stres môže viesť k vzniku viacerých skutočne závažných ochorení. K akým a čo všetko nám môže stres spôsobiť? Ako sa týmto ochoreniam brániť a vyhnúť? Toto a ešte oveľa viac o súčasnom “postrachu” nás všetkých, sa dočítate v tomto článku.

Stres, nepriateľ môj …

Stres je veľkým postrachom nás všetkých, to je pravda, ale väčšinou nevieme, čo to vlastne stres je. Jedná sa o fyziologický jav, kde psychický stres je iba jeho jednou zložkou a o ďalších sa nehovorí. Stres má viaceré formy. Najviac vieme o kombinácii úzkosti (nervozita, napätie) a depresie (pocity smútku a únavy). Stres je veľmi často spájaný s panickými pocitmi, s rušivým spánkom a zlosťou (hnevom). Veľmi časté sú aj prejavy nadmerného popíjania alkoholu, nízkeho sebavedomia a častých chorôb. Všetky tieto okolnosti do seba zapadajú a spôsobujú celkovo “stres” (stresové stavy) nielen pre náš organizmus, ale aj naše okolie.

Čo je to stres? Ak trvá krátko, je pozitívny …

Podľa psychológov je stres nadmerná záťaž a stav, ktorý sa prejavuje osobitou adaptačnou reakciou, ktorou sa podnecuje rezistencia (odolnosť) organizmu predovšetkým tvorbou takzvaných adaptačných hormónov (nimi sú napríklad známe kotosteroidy).
Vo všeobecnom ponímaní je stres akási reakcia nášho tela a duše na externé podmienky, ktoré sú jednak priaznivé (pozitívne), ako aj nepriaznivé (negatívne). Tieto podmienky vždy spôsobujú v nás vznik fyzických a psychických procesov, vplývajúcich na naše chovanie sa a súčasne aj na zdravie. Jedno je však isté, že pokiaľ stres (stresový stav) trvá krátko, jedná sa o pozitívny (priaznivý) stres. Tento druh stresu je osožný v tom, že každému z nás napomáha zmocniť sa napríklad ťažkých životných úkonov a situácií. Ak nás však trápi dlhodobý stres, sme často preťažovaní, výsledkom je únava a vyčerpanosť nášho tela, čo sa prejaví aj oslabenou imunitou a obranyschopnosťou organizmu a tiež aj vznikom rozličných chorôb.

Najčastejšie choroby zo stresu

Ako sme už naznačili vyššie v článku, stres môže na jednej strane značne pomáhať (ak netrvá príliš dlho), ale na strane druhej, môže spôsobovať a podnecovať vznik rôznych chorôb, čiže aj zdravotné problémy. Okrem toho, že stres znižuje imunitu, podporuje aj vznik kardiovaskulárnych chorôb. K základným a najčastejším príčinám srdcových chorôb patrí najmä potrava s vysokým podielom tukov a fajčenie. No častý stres je značným “nepriamym” faktorom. Ak sa k tomu pridruží ešte aj vysoký krvný tlak, ktorý podporuje vznik artériosklerózy, všetko smeruje k vzniku angíny, infarktu a až k zlyhaniu srdca.
Ďalšou častou chorobou zo stresu je aj astma. Samotná astma je najčastejšie vyvolaná alergickou reakciou na antigény typu kvetný, či trávový peľ, plesne, zvieracie chlpy a niektoré potraviny. Môže byť však zapríčinená aj chemickými dráždidlami nachádzajúcimi sa vo vzduchu. Takzvaný chronický stres podporuje pokles aktívnej činnosti nadobličiek a vyvoláva protizápalové a protialergické nadobličkové hormóny. Tieto prejavy vedú k častejším vznikom astmatických záchvatov.

Problémy s trávením a kožné problémy …

So stresom sa spájajú aj časté problémy s trávením. Niet sa čo čudovať, prečo je to tak. Pokiaľ žijeme v častom strese, nechutí nám ani pravidelne jesť. Ťažko dostaneme do seba niečo na začiatku nového dňa, pokračuje to aj na obed a nehovoriac o pravidelnej desiate alebo večeri. Výsledkom takéhoto stravovania sú časté hnačky, syndróm podráždených čriev alebo nepríjemná zápcha. Chronický stres dokáže úplne uzavrieť tráviaci systém, čoho dôsledku sú problémy s črevami. Výnimkou nie sú ani časté problémy s kožou. Vďaka stresu sa objavujú choroby kože ako napríklad psoriáza, ekzémy, škvrny na koži alebo nadmerná bledosť kože.

Diabetes

K ďalšej závažnej chorobe v dôsledku stresu, je aj diabetes. Ten je zapríčinený neschopnosťou organizmu optimálne stráviť cukor a preto vzniká nadmerná úroveň cukru v krvi. Tento jav dokáže narobiť problémy nemalému počtu ľudí, no predovšetkým diabetikom. Pre zdravých ľudí nič neznamená vyššia hladina krvného cukru. Avšak ak sa objaví pritom chronický stres, v kombinácii s ďalšími činiteľmi (napríklad s nadváhou), vznik zákernej cukrovky narastá.

Bolesti hlavy a migrény …

Tieto prejavy sú zrejmé, keďže sa objavuje často v našom živote zvýšené napätie a strach, stavy úzkosti, obavy z niečoho, no rovnako aj nedostatočné vetranie v miestnosti, kde sa nachádzame alebo žijeme. Migréna predstavuje najčastejšie sa vyskytujúcu formu vaskulárnej bolesti hlavy. Postihuje predovšetkým ženy. Stavy migrény spôsobujú rozličné symptómy, samozrejme stres, ale tiež aj vyčerpanosť, zmeny počasia, menštruačný cyklus, rôzne omamné látky a dokonca aj niektoré druhy potravín, ktoré značne vplývajú na cievy (sú nimi napríklad alkohol, syr a tiež aj čokoláda).

Ako sa brániť chorobám zo stresu?

Dostatočný pohyb je významným pomocníkom v odbúravaní stresu akéhokoľvek druhu. Nie raz sme už zdôrazňovali význam pohybu a športovania aj v našom magazíne. Nájdite si čas na seba a začnite sa dostatočne hýbať. Pohybom najúčinnejšie aj proti stresu! Pridajte k tomu aj správnu výživu a máte vyhraté. Dbajte však pritom aj na pravidelný prísun vitamínov, predovšetkým pomôžu vitamíny A, C a E. Nájdete ich predovšetkým v čerstvej zelenine, ovocí a obilninách. Nielen ich dennú dávku, ale aj ďalších prospešných látok proti stresu, budete mať viac pod kontrolou v podobe prírodných výživových doplnkov. Okrem toho eliminovať stres pomôže každému nasledovné:

1. Vždy poznajte situácie, ktoré vás vedia najviac “vytočiť”.

2. Dostatočne sa hýbte. Už polhodinka na čerstvom vzduchu (napríklad aj v podobe bežnej prechádzky) odbúrava prvotné príznaky stresu a napätia; naopak dodáva silu a energiu.

3. Dostatočne spite a odpočívajte. Venujte sa najmä tomu, čo vás aj vnútorne napĺňa.

4. Prijímajte iba toľko povinností, ktoré reálne dokážete zvládnuť a kladne vybaviť. Riaďte si správne svoj čas a povinnosti.

5. Nadväzujte vzťahy s okolím. Znamená to, aby ste boli v pravidelnom kontakte s ľuďmi, s ktorými je vám najlepšie. Samota stres často krát len zhorší a zväčší jeho nepriaznivé vplyvy na osobnosť.

6. Využite aj výživové doplnky na stres a depresiu. Uprednostňujte vždy len prírodné produkty.

Mohlo by vás zaujímať