Je jedno, akú prácu robíte. Ak totiž vaše pracovné nasadenie, nedostatok spánku, slnka, spôsobuje problémy s vaším zdravím alebo osobným životom, je čas niečo s tým robiť. Existuje totiž veľa vecí, ktorými môžete znížiť celkovú úroveň stresu, udržať si optimálny krvný tlak a prebrať tak kontrolu nad svojím zdravím. Na začiatku roka ste si s odhodlaním dávali novoročné predsavzatia, že budete robiť veci inak. S novým pracovným nasadením budete plniť pracovné plány tak, aby ste pri tom zažívali menej stresu. A zrazu ste sa pristihli, že ostalo už len pri plánoch?  

Prečo vzniká v práci “dusno”?

  Svoju prácu môžete mať naozaj radi, napriek sa vyskytnú stresujúce pocity. Možných dôvodov je niekoľko. Bojíte sa, že svoje zamestnanie stratíte, spoločnosť na vás vyvíja tlak s narastajúcimi očakávaniami, pracujete “od nevidím do nevidím” z dôvodu nedostatku pracovnej sily a podobne. Dôležité je identifikovať stresujúce prvky, aby ste predišli následkom nadmerného pracovného stresu: podráždenie, depresia, vysoký krvný tlak, strata záujmu o prácu, nespavosť, problémy v sexuálnej oblasti, chronická únava a ďalšie.  

Čo môžete urobiť pre zdravie?

 

Veďte si denník

  Čo má toto spoločné so zdravím? Zistíte dôležitú vec. Aby ste vedeli presne identifikovať, ktoré dni, situácie, pracovné úkony, jedlo počas pracovného týždňa sú pre vás najviac zaťažujúce, veďte si záznamy. Aj o tom, ako ste na to reagovali. Zaznamenajte si údaje počas jedného, dvoch týždňov (alebo aj mesiaca). Niektorá z úloh vám nedá spať? Zvýšili ste na niekoho hlas? Jedli ste jedlo z predajného automatu? Zaznamenajte si to.  

Správna výživa

  Úpravou stravy dokážete odstrániť stres a vyčerpanie, udržať si krvný tlak pod kontrolou. Pomôže vám v tom:   - jedlo, ktoré obsahuje dostatok magnézia - mandle, banány, ovsené vločky, ženšen, vlašské orechy - výživový doplnok s výťažkami z bylín (Zelený čaj, Púpava lekárska, včelí peľ, Škoricovník cejlónsky) Optichol - dostatok tekutín, predovšetkým čistej vody   Minimalizujte príjem cukrov a rafinovaných sacharidov, zásobte sa omega 3 mastnými kyselinami (obsiahnuté sú v rybách ako losos, sleď, sardinky, ale aj vo vlašských orechoch či ľanových semienkach). Keď podporujete vaše zdravie dobrou výživou a cvičením, ste silnejší a odolnejší voči stresu.  

Vyhraďte si čas na oddych

  Prechádzka, či cvičenie jogy, každá forma telesnej aktivity je prospešná. Nezabudnite venovať čas aj svojím koníčkom a obľúbeným aktivitám. Hráte radi hry s rodinou? Čítate? Alebo radi navštevujete divadlo, koncerty, kino? Venujte sa tomu, čo vám prinesie potešenie. Dobre sa vyspite, a to aspoň počas 7 hodín. A na noc si, samozrejme, vypnite telefón alebo stlmte zvuky, nech vás nikto neruší. Ak vám predsa len stále víria hlavou myšlienky na prácu a nedarí sa vám zaspať, skúste to inak. Urobte si pred spaním sypaný čaj na ukľudnenie s obsahom Medovky lekárskej, Ľubovníka bodkovaného, Valeriány lekárskej, Chmeľu otáčavého, Mučenky pleťovej alebo zvoľte produkty pre kvalitný spánok s ich obsahom. Napríklad doplnok výživy prispievajúci k pokojnému a rýchlemu zaspávaniu Pillow.     

Obmedzte príjem alkoholu, cigariet, kofeínu

  Hoci sa fajčiari obhajujú, že sa cigaretou potrebujú “ukľudniť”, nikotín je silný stimulant, ktorý vedie k vyššej úrovni úzkosti. Rovnako je na tom pitie alkoholu. Všetko s mierou. Nadmerná konzumácia môže spôsobiť únavu a následnú úzkosť. Už sa vám stalo, že ste to prehnali s kofeínom? Ak do seba nalejete niekoľko šálok kávy, čierneho čaju alebo niekoľko “dávok” energetických nápojov, asi stalo. Nadmerné množstvo kofeínu spôsobuje bolesti hlavy, triašku, tzv. búšenie srdca a podobne. Stres nie je vždy zlý. Trochu stresu vám pomôže zostať sústredený, energický a schopný čeliť novým výzvam na pracovisku. Potrebujete len poznať zdravú mieru a čas, kedy si musíte povedať “stop”.