odhalte-zahady-slepacieho-vajicka

Myslíte si, že viete už naozaj všetko o slepačom vajíčku? Možno máte pravdu, ale možno sa mýlite. Prečítajte si tento náš článok a snáď sa dozviete aj niečo nové, čo ste doposiaľ ešte nevedeli a nepočuli. Nemajte zlé predsudky voči vajíčku, pretože o ňom počúvate iba to, obsahuje veľa cholesterolu a preto ho treba vyradiť z jedálnička. Zistite skutočné tajomstvá, čo ste ešte nevedeli.

Dátum trvanlivosti

Čím čerstvejšie, tým lepšie. U vajíčok to platí dvojnásobne. Odporúčame ich skonzumovať ešte pred skončením dátumu trvanlivosti. Pokiaľ však máte vajíčka uskladnené v chladničke, môžete ich skonzumovať aj v krátkom čase po minimálnej trvanlivosti. Len rátajte s tým, že vajíčka strácajú kvalitu, čím dlhšie ich máte uskladnené bez ohľadu na miesto uskladnenia.

Ako je to s prasklinou na vajíčku?

Kupujte vajíčka nepoškodené, nakoľko škrupina ich ochraňuje pred vonkajšími škodlivými látkami. Ak však aj doma nájdete porušené vajíčko, postupujte opatrne, ak ho chcete zjesť. Vajíčko s narušenou škrupinou skonzumujte iba po tepelnej úprave. V žiadnom prípade nepite drinky z vajíčok s porušenou škrupinou. Opatrní by ste mali byť aj v prípade špinavých vajec, pretože aj tieto sú rizikovejšie kvôli prenosu rôznych chorôb do vášho tela.

Ako zistiť čerstvosť vajíčka?

Prvá možnosť spočíva v tom, že na obale, v ktorom vajíčka kupujete, je uvedený dátum trvanlivosti. Práve tento dátum určuje čerstvosť vajec. Okrem toho môžete urobiť starý známy test. Vložte vajce do pohára s vodou a uvidíte výsledok. Čerstvé vajce v škrupine vždy klesne na samotné dno pohára s vodou. Staršie vajce bude plávať na hladine vody, pretože plynutím času vajce starne a dostáva sa do neho vzduch, ktorý ho robí ľahším s menším obsahom.

Biele a hnedé vajíčko

Aká je pravda, je rozdiel medzi bielym a hnedým vajíčkom? Zaručene neexistuje medzi nimi žiadny rozdiel. Biele a hnedé vajcia sa odlišujú len sfarbením. Inak majú totožnú nutričnú (výživnú) hodnotu. Samotný rozdiel sfarbenia spočíva v rode sliepok. Vo všeobecnosti platí, že hnedé sliepky znášajú hnedé (tmavšie) vajíčka, biele sliepky zase biele vajíčka. Je to tak a nič iné v tom skutočne nie je. Môžete sa spoľahnúť.

Výživnosť vajíčka

Viete, ktorá časť vajíčka je bohatšia na živiny? Bielok alebo žĺtok? Možno budete prekvapení, ale v tomto porovnaní jednoznačne vyhráva žĺtok vajíčka, ktorý je výživnejší. Obsahuje množstvo základných živín, prvkov ako železo, fosfor, vitamíny A, B6, B12, vitamín D, zinok, kyselinu pantoténovú a listovú, rovnako aj tiamín.

Snáď doplňme ešte to, že tieto pozitíva žĺtka viac zatemňuje práve ten fakt, že žĺtok obsahuje až približne 190 až 200 mg cholesterolu (rovnako aj 5 g tuku, niečo menej ako tretina z nich je nasýtených tukov).

Vajíčko a zdravie človeka

Mnohí považujú vajíčko za produkt, ktorý nepriaznivo môže vplývať na naše srdce. Zatiaľ však žiadna zo štúdií (ani tých uznávaných zahraničných) nepotvrdila, že by vajíčko podporovalo nárast chorôb srdca, či iných srdcovo-cievnych chorôb u zdravých ľudí. Existujú iné potraviny a živočíšne produkty, ktoré nám doprajú oveľa viac cholesterolu do krvi (iných škodlivých látok), ako práve vajíčka.

Uskladnenie vajíčok

Najlepšie v ich obale a na regáli v hlavnej časti chladničky. Či je správne uskladnenie vajec na dverách chladničky (čo je najčastejším na to vyčleneným miestom od výrobcov chladničiek), nie je jasne stanovené a dokázané. My to neodporúčame preto, lebo pri pravidelnom otváraní dvier chladničky alebo pri dlhšom pootvorení dvier vajíčka trpia vďaka výkyvom teplôt a môžu rýchlejšie podľahnúť skaze. Ale to iba v prípade, ak by ste tam mali veľké množstvo vajec, ktoré nie ste schopní v čas skonzumovať. Takže toto ako veľký problém nevidíme.

Rovnako je správne vajíčka v chladničke ponechať v škatuli, v ktorej ich zakúpite, pretože takto sú lepšie chránené pred poškodením a pred napáchnutím od iných potravín. Nezabúdajte vždy sledovať dátum spotreby vajíčok, zabránite tak ich skazeniu.

A čo dodať na záver? Nebojte sa vajíčka konzumovať pravidelne, ale nepreháňajte to s ich konzumáciou. Rovnako sa nesnažte ich úplne vylúčiť zo svojho jedálnička. Pokiaľ dodržíte aj správnu techniku ich uskladnenia, nič vám a ani vášmu zdraviu nehrozí. Práve naopak.