Poznáte to všetci. Vždy keď idete na nákupy potravín sa s celou rodinou usilujete nakupovať veľmi zdravo, od pečiva, cez mliečne výrobky, maslo a syry až po pitný režim. Ale iba snaha a chuť nestačia. Rovnako sa vám vo vašich nákupoch objaví množstvo nevhodných a ba priam až škodlivých potravín. Samotné dôvody sa dozviete pri ďalšom čítaní nášho dnešného článku.

Prečo je to tak...

Odpoveď je už známa niekoľko rokov. Minulosť bola iná, súčasnosť je úplne niekde inde. V minulosti naše babky a dedovia piekli všetko doma, aj chlieb a navyše ten bol veľmi zdravý, pretože obsahoval všetky prospešné látky pre ľudské telo. Dnes je to úplne inak. Veľmi vzrástol dopyt po pekárenských výrobkoch a z toho dôvodu firmy na výrobu pečiva museli reagovať na zvýšený dopyt zvýšenou výrobou, pre ktorú je typické obrovské množstvo umelých farbív, množstvo konzervantov, emulgátorov a nehovoriac o múke bez potrebných látok. Dnes je veľmi rozšírené jednak takzvané syntetické spracovanie potravín, ako aj pridávanie rozličných chemických doplnkov slúžiacich na predĺženie čerstvosti. Na strane druhej samotné potraviny neobsahujú všetky dôležité látky pre naše telo. Výroba sa síce zefektívnila a skvalitnila, no prichádza k mylnej predstave ľudí o tom, čo je zdravé a dôležité pre samotné zdravie.

„Živé“ kontra „neživé“ (bežné) potraviny...

Živépotraviny sú také, ktoré neboli nikdy tepelne spracované a neboli tiež konzervované. Zaraďujeme sem: 1. prirodzené potraviny – napríklad surová zelenina a ovocie, tepelne nespracovaná zelenina a ovocie, pramenitá voda a čerstvé mlieko; 2. mechanicky spracované – napríklad celozrnná múka, spracované obilniny, čerstvé šťavy zo zeleniny a ovocia, za studena lisované oleje, pravé maslo; 3. fermetované – kyslá kapusta, tvaroh, syr, pivo. K takzvaným „neživým“ (mŕtvym) potravinám zahŕňame predovšetkým tie potraviny, ktoré boli niekedy konzervované, či iným spôsobom synteticky vyrobené alebo, ak boli tepelne spracované. Jedná sa konkrétne o tieto: 1. konzervované – napríklad mäsové a zeleninové konzervy, sušienky a ostatné potraviny s dlhým časom spotreby; 2. synteticky spracované výrobky pripravené na použitie – napríklad výrobky z múky, bežné mliečne výrobky, priemyselné cukry a tuky, atď.; 3. tepelne spracované – varené mlieko, chlieb, pečené, či varené jedlá, párky.

Dôvody nepriaznivých účinkov bežnej stravy...

Už sme to naznačili vyššie, aké by mohli byť hlavné dôvody nepriaznivých účinkov bežnej stravy. No pre istotu ich zdôrazníme opäť. Naša súčasná „bežná strava“ je až priveľmi priemyselne spracovávaná. Obsahuje málo zdraviu prospešných látok. Je bohatá na veľký podiel chemických a umelých látok. Okrem iného neobsahuje skoro žiadnu čerstvú zeleninu a ovocie (skôr sa jedná len o príležitostný príjem). Vážnym nedostatkom zostáva, že zelenina a ovocie sa objavuje v našich súčasných kuchyniach len sporadicky a to niekedy iba ako malé prílohy k veľkým nezdravým jedlám. Vďaka tomuto trendu pripravujeme naše telo o veľký podiel prospešných živín. No naše telo je rozumné a po istom čase nám to dá pocítiť - niekedy až veľmi radikálne, čo môže byť už príliš neskoro na akúsi nápravu. Preto vás vyzývame, skúste sa nad našimi slovami zamyslieť a uvedomiť si, ako to je vo vašom prípade. Ak je aj vaša strava „bežnou“, akú sme opísali v našom článku, mali by ste to zmeniť a to čo najskôr. Nikdy nie je neskoro začať nový život a nové stravovanie, tak prečo si kaziť svoje zdravie a telo bežnými „nezdravými“, či „mŕtvymi“ potravinami, ktoré majú tak nepriaznivé účinky?