Kvôli dnešnému trendu pasívneho prežívania voľného času sa zvyšujú prípady zhoršenia zraku nielen u dospelých, ale bohužiaľ čím ďalej aj u detí a mladistvých. Dôvody sú jednoznačné a zvyčajne rovnaké – časté nekontrolovateľné dlhé vysedávanie pri obrazovkách televízie a počítača. Toto je realita a dnešný trend, že deti a mladiství uprednostňujú skôr pasívne prežívanie voľného času bez pohybu a aktivity (samozrejme na isté výnimky). Preto je potrebné vštepovať deťom, že je vždy možné robiť niečo pre svoje oči, napríklad pomocou zdravých potravín. Tentoraz nemáme na mysli len „zázračnú“ a zdravú mrkvu, ktorá je už oddávna zasvätená práve na podporu ľudského zraku a zdravých očí. V našom článku odhalíme ďalšie potraviny, ktoré dokážu pomôcť pri ozdravovaní zraku.

Kelom k lepšiemu zraku

Táto listová zelenina je bohatá na takzvané „karotenoidy“ (zeaxantín luteín). Jedná sa o významné, potrebné a prospešné antioxidanty, ktoré majú obrovský význam pre celkové zdravie nášho tela, nielen pre oči.

Chutnou brokolicou nešetrite

V tejto zelenine je možné nájsť zlúčeninu nazývanú ako „sulforafan“. Táto látka podnecuje normálnu ľudskú schopnosť brániť sa a ochraňuje sietnicu oka pred narušením voľnými radikálmi.

„Paradajky“ a „mrkva“

Nechutí vám pravidelne konzumovať paradajky? Nemali by ste nimi šetriť, pretože paradajky obsahujú veľa lykopénu a luteínu. Ide o významné antioxidanty podieľajúce sa na ochrane očí pred nebezpečným UV žiarením zo slnka. Látka „lykopén“ sa nachádza i v obľúbenej koreňovej zelenine, v mrkve. Mrkva aj vďaka kykopénubetakaroténu už oddávna účinne pôsobí v celku proti problémom s ľudskými očami (so zrakom ako takým). Všetci to veľmi dobre vieme, no i napriek tomu máme neustále málo mrkvy vo svojom jedálničku.

Aj vajcia podporujú zrak...

Vedeli ste, že aj bežné vajcia vplývajú priaznivo na podporu ľudského zraku? Vo všeobecnosti platí, že látky ako „cysteín“, „síra“, „glutatión“, „luteín“ a „proteín“ obsiahnuté vo vajciach, účinne vplývajú ako antioxidanty čo sa týka očných šošoviek. V tomto smere majú podobné účinky aj cibuľa s cesnakom.

„Ryby“ sú rovnako účinné...

Obzvlášť tučné ryby ako tuniak, losos, žralok, či treska majú obrovský význam v súvislosti so zrakom. Všetky tieto druhy rýb obsahujú veľmi veľa omega3 mastných kyselín pomáhajúcich predovšetkým očnej sietnici.

„Čučoriedky“ ako ďalší skvelý tip...

Príliš často sedíte za počítačom? Dajte si čučoriedky, ktoré zaženú únavu vašich očí. Vo všeobecnosti sú čučoriedky výživovou bombou pre oči človeka. Prečo je tomu tak? Najmä kvôli tomu, že obsahujú prospešné látky podporujúce práve naše oči. Jedná sa predovšetkým o minerálne látky zinok a selén, ako aj ďalšie látky napríklad predovšetkým flavonoidyantokyány.

Pravidlá účinnej prevencie zraku..

1. Konzumujte stravu výdatnú na prospešné antioxidanty, 2. Navštevujte očného lekára v rámci periodických očných kontrol, 3. Obmedzte časté a dlhé vysedávanie pred televíziou a počítačom, 4. Zaobstarajte si okuliare (prípadne šošovky) pri vašich problémoch so zrakom, 5. Ochraňujte svoje oči pred nebezpečným UV žiarením zo slnka kvalitnými slnečnými okuliarmi.