Neviete zaspať alebo sa neustále budíte? Vstávate ráno z postele unavení a mrzutí a najradšej by ste spali až do obeda? Kvalitný spánok nie je samozrejmosť – treba preň aj niečo urobiť. Poradíme vám, ako zahnať pocit únavy.  
  1. Podporte prirodzený biorytmus svojho tela

  Vaše telo má rado pravidelnosť – neustále sa opakujúca rutina vám pomôže udržať si optimálny spánkový rytmus. Čo to znamená? Snažte sa každý deň (aj cez víkendy) zaspávať a vstávať približne v rovnakom čase. Cez deň sa vystavujte slnečnému svetlu a v noci zas uprednostňujte tlmené, žlté, „náladové“ osvetlenie (ktoré najviac vytvára v byte útulnú atmosféru).  
  1. Vypnite mozog aj elektroniku

  Ak sa snažíte zaspať, ale hlavu máte plnú starostí, niet divu, že sa vám nedarí. Keď si líhate do postele, urobte hrubú čiaru za každodennými trampotami a myslite radšej na niečo príjemné. Ak vám nič nenapadá, môžete pokojne rátať ovečky. Neberte si do postele smartfón ani tablet – ich žiarenie, biele svetlo ani prebytok informácií zo sociálnych sietí vám na pokojnom spánku nepridajú.  
  1. Vyhnite sa kofeínu a iným stimulantom

  Ak chcete mať v noci kvalitný spánok, minimálne 3-4 hodiny by ste nemali jesť ťažké jedlo – no už podvečer by ste si mali odpustiť kávu alebo čierny/zelený čaj. To isté platí aj o energetických nápojoch a alkohole. Ak v noci zatúžite po horúcom nápoji, pripravte si upokojujúci čaj z mäty, medovky, žihľavy alebo ľubovníka bodkovaného.  
  1. Cvičte správnym spôsobom

  Pre cvičenie platí to isté ako pre stimulanty – s náročnými cvikmi skončite cca 3 hodiny pred spánkom. Výnimka platí pre miernu jogu a relaxačné cvičenia. Niektoré cviky vám, naopak, pomôžu zaspať a môžete ich robiť aj v posteli – napríklad striedavé napínanie a uvoľňovanie svalov (napínajte a uvoľňujte ruky, stehná, prsty na nohách, rukách a pod.).  
  1. Doprajte si maximálne pohodlnú posteľ

  Ak sa každé ráno zobúdzate s „dolámaným“ chrbtom, pravdepodobne ste si zvolili nesprávnu tvrdosť matracu. Vašu nespavosť môžu spôsobovať príliš mäkké alebo tvrdé matrace či nesprávne zvolený rošt. Za bežných okolností (každodenné používanie) by ste matrac mali vymeniť každých 8 rokov. Pouvažujte nad tým, či by sa vám nezišiel nový anatomický matrac alebo vankúš.  
  1. Nekontrolujte budík

  Neustále pozeranie sa na budík (koľko hodín spánku vám ešte ostáva do rána) je zdrojom stresu, ktorý vám, paradoxne, uberá drahocenný čas, keď máte pokojne odfukovať. Postavte budík mimo dosahu vašej ruky. Sladká nevedomosť o čase vám pomôže rýchlejšie zaspať.   P.S.: Chcete čo najrýchlejšie optimalizovať svoj spánkový rytmus? Vyskúšajte niektorý z upokojujúcich doplnkov výživy na kvalitný spánok – napríklad tabletky na prírodnej báze PILLow. Sú voľne dostupné online, priaznivo pôsobia na psychiku, nevzniká na ne návyk a môžete ich užívať aj dlhodobo.