Snáď už ani netreba tak často pripomínať, ako je dôležité žiť bez dlhodobého stresu. Dnes však na nás číhajú rôzne nové druhy stresu. Výnimkou nie je ani oxidačný stres. Málo sa o ňom hovorí, no rovnako ohrozuje naše celkové zdravie. Pripravili sme článok o tom, čo je to oxidačný stres, ako vzniká a čo ho spôsobuje. V ďalšej časti článku popíšeme aj rady, ako najúčinnejšie s ním bojovať.

Oxidačný stres, čo to je a kedy vzniká?

Oxidačný stres vzniká vtedy, ak je v našom tele nerovnováha, čiže nevyvážený stav škodlivých látok a prospešných látok. Veľa voľných radikálov (škodlivých látok) prispieva k tomu, že tie dobré a prospešné látky (predovšetkým antioxidanty) nie sú schopné ich včas a rýchlo premieňať alebo odstraňovať z tela. Samotné bunky sú preto veľmi rýchlo napádané a poškodzované a telo ich nestíha uzdravovať. V prípade, že škodlivé látky napadnú a poškodia aj DNA a bunka ju nestihne uzdraviť, je možné, že z takejto bunky vznikne napríklad aj nádorová (rakovinová) bunka. Pravda je taká, že voľne sa pohybujúce radikály okrem nádorových chorôb spôsobujú aj vznik alebo ďalej rozvíjajú ďalšie ochorenia, predovšetkým choroby tráviaceho systému, srdcovo-cievne a pľúcne choroby, Parkinsonovu alebo Alzheimerovu chorobu, či ďalšie.

Ako obmedziť oxidačný stres?

Na prvý pohľad sa môže zdať, že oxidačný stres nebude možné vôbec eliminovať alebo obmedziť v našom živote. Opak je však pravdou. Najviac naň vplýva práve naša životospráva. Bude to inak, ako pri klasickom strese, kedy nám dajú najavo prílišná vyčerpanosť, či nervozita, že je potrebné zmierniť rytmus. Pri oxidačnom strese neexistujú vonkajšie príznaky, ako pri bežnom strese. Existujú však hrozby, ktoré podporujú rozvoj a tvorbu oxidačného stresu. Prevencia pred oxidačným stresom sa preto zakladá na odstraňovaní týchto hrozieb (rizík) a v pravidelnom dopĺňaní účinných látok na boj s nimi - antioxidantov.

Fajčenie určite nie!

Ak budete fajčiť (a je jedno, či aktívne alebo pasívne), budete tak podporovať tvorbu voľných radikálov v tele a rovnako aj samotný oxidačný stres. V tomto smere je veľmi nebezpečné aj príliš znečistené ovzdušie alebo častý pobyt v miestach so žiarením. Pokiaľ trpíte nedostatkom pohybu, nemáte žiadne aktivity, zmeňte to a zapojte do denných aktivít aj viac pohybu, či športovania. Konštatovaním zostáva, že ak ste málo aktívni, vaše telo bude vytvárať málo ochranných látok (enzýmov), ktorých hlavnou funkciou je chrániť telo pred nebezpečným oxidačným stresom.

Dôležitosť antioxidantov je neodmysliteľná ...

Počuli ste už o takzvanom prirodzenom systéme antioxidačnej kontroly, ktorý je vytváraný viacerými antioxidantmi? Práve tie zohrávajú významnú úlohu v našom tele, pretože zabezpečujú vyvážaný stav všetkých látok v našom tele. Najlepším zdrojom antioxidantov je pre naše telo výživná strava s obsahom vitamínov (predovšetkým s vitamínmi A, C, E), minerálnych látok (najmä mangánom, zinkom, selénom, železom, horčíkom) a tiež ďalších látok s antioxidačným vplyvom (predovšetkým polyfenolov, karotenoidov, fytoestrogénov). Kde všade však tieto látky nájdeme v bežnej strave? Dopriať si treba pravidelne rozlične sfarbenú zeleninu, citrusové plody, zelený alebo čierny čaj, strukoviny, cereálie, orechy, mliečne výrobky, červené víno, mäso a ryby. Okrem týchto potravín si môžeme denné dávky antioxidantov dopriať aj v prírodných doplnkoch stravy, čiže ako antioxidanty v tabletkách. Medzi nimi nájdeme napríklad známe antioxidanty Maqui berry (najsilnejší antioxidant), Acai berry alebo aj brusnice. Vyberajte poctivo a zodpovedne sa riaďte pri dennom dávkovaní antioxidantov pokynmi výrobcu výživových doplnkov. V tomto prípade vôbec naplatí, že čím viac antioxidantov v tele budeme mať, tým lepšie. Antioxidanty rovnako ako väčšina biologicky aktívnych látok pôsobia a sú účinné len v istom množstve a koncentrácii. Na samotnú účinnosť výživového doplnku budú mať vplyv aj faktory ako aktuálny zdravotný stav, vek, či pohlavie. Ako ste sa mali možnosť dočítať aj v tomto článku, stres na nás útočí v akejkoľvek forme. Nová forma stresu pod názvom oxidačný stres a všetky jeho príznaky sú pre naše telo taktiež veľmi nebezpečné. Preto je dobré myslieť na to vopred, aby bola možnosť včasnej nápravy, napríklad aj prospešnými a silnými antioxidantmi, ktoré patria k jedným z najúčinnejších ochrancov celkového zdravia.