Je zrejmé, že žiť bez vitamínov nebude možné príliš dlhú dobu. Vitamín D známy aj ako "slnečný vitamín" je tiež veľmi dôležitý pre náš zdravý život. Slnko a vitamín D odjakživa patria k sebe a preto si ho často spájame práve so slnkom a slnečným žiarením. Ale nie vždy stačí pobyt na slnku. Dôkazom toho sú aj najnovšie štatistiky, podľa ktorých až takmer 60 percent populácie trpí nedostatkom vitamínu D. V takomto prípade musíme svojmu telu pomôcť a doplniť do neho potrebné dávky vitamínu D. Nie je správne podceňovať význam tohto vitamínu. Isto sa zíde vedieť viac základných informácií o ňom. Prečítajte si tento článok a zaiste budete múdrejší.

Čo je to za vitamín?

Vitamín D je vitamínom odlišným od ostatných druhov vitamínov. Ľudovo ho nazývame aj ako "slnečný vitamín". Niektorí odborníci na vitamíny tvrdia, že to vôbec nie je vitamín, ale skôr prohormón, ktorý ľudské telo produkuje z cholesterolu a ktorý je tiež vytváraný živými formami už viac ako 700 miliónov rokov. Ako prohormón vplýva na celé telo a je tvorený v našej pokožke (predovšetkým po pobyte na slnku) a následne sa premieňa do účinnej hormónovej formy.

Prečo je potrebný pre telo?

Vitamín D je nesmierne dôležitý pre celkové naše zdravie a život ako taký. Má významný vplyv na zdravie svalov a kostí. Hlavnou funkciou vitamínu D v ľudskom tele je upravovať úroveň vápnika. Práve vápnik zohráva dôležitú úlohu pre samotné zdravie kostí. Zdravotné problémy môžu hroziť aj tomu, kto síce má dostatok vápnika, no zároveň trpí nedostatkom vitamínu D. Z problémov môžeme spomenúť najmä zvýšený rast osteoporózy, bolesti svalov, kĺbov a tiež aj cukrovka, srdcovo-cievne choroby, chrípka, depresie, stres, ale aj zákerná rakovina. Posúďte sami, či je alebo nie je podľa vás dôležitý tento vitamín a jeho správne uvoľňovanie v organizme.

Kto je ohrozený najviac jeho nedostatkom?

Ako prvé je potrebné si uvedomiť, že by sme mali počas každého dňa stráviť minimálne 15 až 20 minút na slnku (respektíve na slnečnom svetle). Je to dôležité aj preto, že v súčasnosti až 60 percent ľudskej populácie trpí nedostatkom vitamínu D. Možno máte problémy s týmto vitamínom aj vy. Rizikovými skupinami osôb sú predovšetkým ľudia vo vyššom veku a celkovo obézni ľudia (ľudia s vyššou telesnom hmotnosťou). Ak máte tmavšiu pleť, na nedostatok vitamínu budete trpieť častejšie. V prípade, že si chcete zistiť aktuálny stav množstva vitamínu D tele, nechajte si spraviť v rámci preventívnej prehliadky testy na jeho prítomnosť v krvi.

Športovci majú najväčší deficit vitamínu D ...

Ak radi športujete (bez ohľadu na to, či ste amatér alebo profesionál), vitamín D je veľmi dôležitý pre vaše namáhané kosti a svaly. Okrem toho vplýva aj na dostatok energie pri cvičení. Viaceré odborné vedecké štúdie potvrdili, že postačujúce porcie vitamínu D znižujú riziko úrazov pri pohybových cvičeniach a podporujú rast svalovej sily. To, že práve vitamín D zlepšuje aj celkový výkon pri športe, je známe už od minulého storočia (viaceré výskumy boli uskutočňované na nemeckých a ruských atlétoch). Ak sa chcete lepšie chrániť pred chrípkou, či prechladnutím, tak je potrebné v rámci prevencie užívať práve vitamín D. Okrem toho, dostatok tohto vitamínu pomôže lepšie prekonať aj unavené svaly "svalovicu" alebo celkové pretrénovanie tela.

Aká je odporúčaná denná dávka?

Určiť presnú a odporúčanú dennú dávkou pre človeka môže byť problém, nakoľko každý sme iný a každý môžeme potrebovať iné hodnoty tohto vitamínu. Denná dávka môže byť niekde medzi 5 000 až 40 0000 IU podľa počiatočnej hladiny. U detí mladších ako 5 rokov by to malo byť približne 70 IU každý deň na 1 kg telesnej hmotnosti. U starších detí (od 5 do 10 rokov) by to malo byť až 2 500 IU každý deň a pre tehotné ženy sa odporúča prijať až 5 000 - 10 000 IU denne. Najlepšie urobíte, ak si spravíte testy u svojho lekára na hladinu vitamínu D vo svojom tela a spolu si určíte odporúčanú dennú dávku práve pre váš organizmus.

Aké sú najlepšie zdroje prírodného vitamínu D?

Ak chcete podporiť väčšiu a častejšiu tvorbu prírodného vitamínu D vo svojom tele, je potrebné tráviť aspoň 15 až 20 minút denne na voľnom slnku (slnečnom žiarení). Až 90 percent vitamínu D je možné získať práve touto prirodzenou formou. Okrem toho si môžete prírodný vitamín D doplniť aj konzumáciou tých správnych potravín. Môžeme spomenúť predovšetkým rybie tučné mäso (najmä mäso z kapra, lososa, makrely, tuniaka či zubáča), vajíčka, kakao, avokádo, olej z treščej pečene či huby. Vitamín D je súčasťou aj ďalších potravín ako sú mlieko, džúsy alebo aj maslo. Ale takouto formou získate len čosi okolo 200 až 400 IU vitamínu D denne, čo je pomerne málo v porovnaní s našou minimálnou dennou potrebou, ktorá je na úrovni od 600 IU a vyššie. Poslednou možnosťou je dopriať si prírodný vitamín D formou tabletiek ako zdravý prírodný výživový doplnok stravy. Prijíma sa orálne, konkrétne je to forma vitamínu D3. Táto forma prísunu vitamínu D zaručí okrem potrebnej dávky tohto vitamínu aj zlepšenie kvality a odolnosti svalov, vlasov, zubov a tiež aj elimináciu rizika zlomenín kostí. Zároveň sa takto podporí imunita (obranyschopnosť) organizmu a dostaví sa rýchlejšie zníženie zápalov v celom organizme. Tak a už viete, prečo je vitamín D tak dôležitý pre náš organizmus. Ako ste na tom vy s vitamínom D v tele? Potrebujete ho podporiť alebo ho máte dostatok? Venujte pozornosť tomuto vitamínu, pretože telo sa vám poďakuje.