Ťažko sa vám zaspáva, udržiava v spánku dostatočne dlhú dobu, príliš skoro sa budíte alebo sa ráno preberiete bez pocitu odpočinutia, či nedostatočne svieži. Často sa s tým stretávate? Na svete touto poruchou trpia milióny ľudí. Riešia tento problém len lieky na spanie? Nespavosťou nazývame poruchu spánku, ktorá zapríčiňuje, že so spánkom môžete mať viaceré ťažkosti a to buď pravidelne alebo prechodne, “z času na čas”. Nedostatok spánku ovplyvňuje zdravie, prácu, vzťahy a tiež nepriaznivo vplýva na imunitný systém.  

Najčastejšie príčiny nespavosti

 

Zdravotné problémy

Zatiaľ čo prechodná nespavosť môže byť spôsobená nedávnou udalosťou (rozvod, úmrtie blízkeho, strata zamestnania), chronickú nespavosť môže ovplyvňovať zdravotný stav. Konkrétne: chronické bolesti, astma, zvýšená činnosť štítnej žľazy, kardiovaskulárne choroby. Funguje to však aj naopak. Chronická nespavosť, môže viesť k rôznym zdravotným komplikáciám, ako je úzkosť, depresia, vysoký krvný tlak, ochorenie srdca a cukrovka.  

Psychologické problémy

Rovnako aj psychologické problémy môžu narúšať kvalitný spánok: depresia, úzkostné poruchy, bipolárna porucha. Problémy so spánkom môžu signalizovať depresiu. Príznaky depresie ako nízka energia, strata záujmu alebo motivácie, pocity smútku alebo beznádeje, a nespavosť môžu byť spojené a vzájomne sa môžu negatívne ovplyvňovať. Našťastie, depresia aj nespavosť sú liečiteľné.    

Životný štýl

Vysoké pracovné tempo, práca nadčas, nadmerné nároky. Stres spôsobuje nespavosť tým, že sťažuje zaspávanie, udržanie sa v spánku a ovplyvňuje kvalitu spánku. Môže narušiť rovnováhu medzi spánkom a bdelosťou. V prípade nespavosti súvisiacej so stresom by zmierňovanie stresu malo zmierniť nespavosť. Problémy so spánkom môže zapríčiniť aj užívanie liekov, napríklad kortikosteroidov, alfa blokátorov, beta blokátorov, antidepresív. Striedavý režim, práca na zmeny telo je vystavené častým striedaním času bdenia a času spánku, čo môže zapríčiniť nespavosť.  

Negatívne vonkajšie vplyvy

Hluk a spánok sú často nemožná kombinácia. Často ho sprevádzajú aj nepríjemné vibrácie, pokiaľ sa napríklad v blízkosti nachádza železnica alebo stavebné stroje. Hlučný môže byť aj chrápajúci partner, štekajúce psy na ulici alebo stereo od susedov.   O spánok vás môže pripraviť aj svetlo, napríklad z technológií v miestnosti. Štúdia, ktorú vykonal Rensselaer Polytechnic Institute, zistila, že podsvietené tabletové počítače môžu ovplyvniť režimy spánku. Tieto štúdie naznačujú, že technológia v spálni môže zhoršiť nespavosť, čo vedie k väčším komplikáciám. Vysoká alebo príliš nízka teplota miestnosti, kde spíte. Štúdia s názvom “Vzťah medzi nespavosťou a teplotou tela” pojednáva o rôznych typoch príznakoch nespavosti a abnormalitami rytmu telesnej teploty. Teplota tela je prirodzene nízka počas hlbokého spánku. Začína sa zvyšovať smerom ku koncu vášho spánkového cyklu, čím vydáva telu signál, že je čas zobudiť sa.  

Pomoc z prírody alebo lieky na spanie?

  Aj naše staré matere riešili nespavosť, či už vlastnú alebo svojich detí, vnúčat. Používali k tomu rôzne rastliny a bylinky, ktoré sa používajú aj v súčasnosti.    

Medovka lekárska

Používa ako liečivá rastlina už od stredoveku. Vedecké štúdie dokazujú, že medovka na nespavosť veľmi priaznivé účinky. Funguje ako mierne sedatívum, ktoré podporuje spánok. Pozitívne pôsobí pri znižovaní stresu a úzkosti, čo môže následne pomôcť pri boji s vysokým krvným tlakom. Medovka pôsobí ako “vypínač na myseľ”, vďaka čomu sa lepšie zaspáva.  

Chmeľ otáčavý

sedatívne účinky, ktoré sa prejavujú spontánnym znížením pohybovej aktivity, zvýšeným časom spánku a zníženie telesnej teploty. Väčšina štúdií naznačuje, že kombinácia Valeriána - Chmeľ vyvoláva mierny hypnotický účinok pri liečbe nespavosti a znižuje latenciu spánku.  

Valeriána lekárska

Koreň tejto rastlinky sa suší a používa sa ako upokojujúci prostriedok a pomoc pri spánku. Podľa mnohých štúdií môže Valeriána pomôcť znížiť čas potrebný na zaspanie a tiež pomôcť zvýšiť trvanie a kvalitu spánku.  

Mučenka pleťová

sa používa v tradičnej medicíne ako sedatívum na liečbu nespavosti, úzkosti. Obsahuje alkaloidy, ktoré sú zodpovedné za jej antidepresívne účinky. Štúdie ukazujú, že táto rastlinka má aj porovnateľné účinky ako bežné lieky na úzkosť. Látky obsiahnuté v Mučenke majú upokojujúce účinky vyvolávajúce spánok.  

Ľubovník bodkovaný

Ľudovo nazývaný aj Trezalka, je veľmi užitočný v potláčaní symptómov nespavosti. Ľubovník bodkovaný môže stimulovať receptor, ktorý je bránou pre chemické látky vyvolávajúce spánok v mozgu. Má upokojujúce účinky, priaznivo vplýva na psychiku. Mnohé zdroje uvádzajú, že Ľubovník účinne pôsobí proti depresii, ktorá s nespavosťou často úzko súvisí a vzájomne sa ovplyvňujú. Výživový doplnok Pillow kombinuje účinky Medovky, Chmeľu, Mučenky, Ľubovníka aj Valeriány spolu s vitamínmi C a B6 (dôležité pre fungovanie nervového systému). Spoločne zlepšujú kvalitu spánku a prispievajú k celkovému uvoľneniu organizmu.

Na záver

Vyskúšali ste už všetko a napriek tomu sa vám nedarí dobre sa vyspať? Neváhajte obrátiť sa na vášho lekára. Keď zistí hlavnú príčinu vašich problémov, naordinuje vám adekvátnu liečbu, prípadne lieky na spanie.