V mladom veku je jedným z hlavných faktorov, ktorý ovplyvňuje fyzické zmeny, nárast svalov, hrubší hlas a jeho optimálne úrovne sú dôležité počas celého života.  Prečo? Pre dospelého muža sú ptimálne hladiny dôležité pre celkové zdravie, telesnú stavbu, pohlavné funkcie a takmer všetko ostatné. Čo všetko ešte ovplyvňuje a ako zvýšiť hladinu testosterónu?

Ako vplýva testosterón na mužské telo?

Testosterón je veľmi dôležitý mužský hormón, ktorý začne produkovať už sedem týždňov po počatí. Jeho hladina narastá počas puberty a neskôr sa vyrovná. Po dovŕšení približne 30 roku veku je normálne, že hladina mužského testosterónu sa mierne zníži každý rok. Väčšina testosterónu sa produkuje v semenníkoch, ale malé množstvá pochádzajú z nadobličiek, ktoré sa nachádzajú tesne nad obličkami.

Prečo je dôležité udržiavať jeho optimálnu hladinu?

Hladiny testosterónu ovplyvňujú u mužov všetko - od reprodukčného systému a sexuality až po svalovú hmotu a hustotu kostí, prejavy správania. To je dôvod, prečo je nesmierne dôležitý. A ako súvisí s jednotlivými oblasťami života?

Súvislosť medzi sexualitou a testosterónom

Testosterón počas puberty podporuje rast semenníkov, penisu aj ochlpenia. Pod jeho vplyvom sa hlas sa začína prehlbovať, svaly a ochlpenie rastú. Spolu s týmito zmenami začína narastať sexuálna túžba. Muži s nízkymi hladinami testosterónu môžu stratiť chuť na sex. Sexuálna stimulácia a sexuálna aktivita spôsobujú zvýšenie hladiny testosterónu. Hladiny testosterónu môžu klesnúť počas dlhého obdobia sexuálnej nečinnosti. Nízky testosterón môže tiež spôsobiť erektilnú dysfunkciu.

Testosterón zabraňuje strate svalovej hmoty

Zvýšenie hladiny testosterónu môže spôsobiť rýchle zvýšenie svalovej hmoty a vitality iba počas niekoľkých týždňov. Potvrdzuje to aj niekoľko štúdií, napríklad štúdia Účinok testosterónu na svalovú silu, fyzickú funkciu, zloženie tela a kvalitu života u stredne slabých a krehkých starších mužov: randomizovaná, dvojito zaslepená, placebom kontrolovaná štúdia. Výsledkom skúmania je, že zvýšenie hladiny testosterónu u starších mužov s nízkym nízkou úrovňou testosterónu počas 6 mesiacov môže zabrániť strate svalov dolnej končatiny spojenej s vekom a zlepšiť zloženie tela, kvalitu života a fyzickú funkciu. Prečítajte si aj: Prečo užívať L-arginín? A ako správne na to?

Vzájomný vplyv testosterón - cvičenie

Akýkoľvek druh cvičenia môže pomôcť zvýšiť hladinu testosterónu. Tréning s vysokou intenzitou je jedným z najúčinnejších spôsobov. Cvičenie je tiež jedným z najúčinnejších spôsobov, ako zabrániť mnohým chorobám súvisiacim so životným štýlom. Môže tiež zvýšiť testosterón. Tento fakt je potvrdený rovnako štúdiou (Fyzicky aktívni muži vykazujú lepšie parametre spermy a hormonálne hodnoty ako sedaví muži). Aj vďaka nej sa potvrdilo, že ľudia, ktorí pravidelne cvičia, majú vyššie hladiny testosterónu.

Spánok

Vedeli ste, že množstvo a kvalita spánku môžu mať veľký vplyv na hladinu testosterónu? Spánok je rovnako dôležitý pre vaše zdravie ako strava cvičenie. To, koľko hodín spánku človek potrebuje, je individuálne. Avšak jedna štúdia zistila, že spanie len 5 hodín za noc bolo spojené s 15% znížením hladiny testosterónu. Ďalšia štúdia vypočítala, že za každú ďalšiu hodinu spánku dosiahnete zvýšenie hladiny testosterónu o 15% v priemere. Pre zdravé hladiny testosterónu je preto ideálny spánok v dĺžke 7 - 10 hodín.

Jedlo a testosterón

To, čo jete, má veľký vplyv na hladiny testosterónu ako aj ďalších hormónov. Aby ste sa o tento dôležitý hormón neprichádzali, mali by ste venovať pozornosť zloženiu stravy a dlhodobému príjmu kalórií. Prejedanie môže totiž narušiť hladinu testosterónu. Tejto problematike sa venovala aj štúdia Koncentrácie testosterónu u mladých dospievajúcich a pubertálnych obéznych mužov. Cieľom bolo hodnotiť vplyv obezity na koncentrácie testosterónu u mladých mužov v puberte a po puberte. Koncentrácie testosterónu bola v tomto prípade o 40-50% nižšia ako pri mužoch s normálnou hmotnosťou. Obezita u mladých mužov je teda spojená s nízkou koncentráciou testosterónu. Dôležitá je strava so zdravou rovnováhou tukov, bielkovín a sacharidov. Zdravý jedálniček môže optimalizovať hladinu hormónov a dlhodobo ovplyvniť zdravie.

Vplyv na kožu a vlasy

Ako človek prechádza z detstva do dospelosti, testosterón podnecuje rast vlasov a chlpov - na tvári, v podpazuší, okolo pohlavných orgánov, na rukách, nohách a na hrudi. Muži so znižujúcimi sa hladinami testosterónu môžu začať o vlasy prichádzať.

Stresový hormón kortizol

Vysoká úroveň stresu nie je priaznivá pre dlhodobé zdravie. Navyše, pod vplyvom stresu sa môžu zvýšiť hladiny hormónu kortizolu a súčasne znížiť hladiny testosterónu. Vysoký kortizol môžu tiež zvýšiť príjem potravy, spôsobiť prírastok hmotnosti a ukladanie škodlivého telesného tuku okolo orgánov.

Ako zabezpečiť zvýšenie hladiny testosterónu u muža

  • Postarať sa o dostatok spánku a odpočinku pre telo. Čím menej hodín venujete spánku, tým viac sa o tento dôležitý hormón pripravujete.
  • Zabezpečiť dostatok sexuálnych aktivít. Keďže hladiny testosterónu môžu klesnúť počas dlhodobej sexuálnej abstinencie, sexuálnou stimuláciou a ďalšími aktivitami je možné zvýšiť jeho hladiny.
  • Znížiť úroveň stresu. Kortizol a testosterón fungujú na princípe “jeden alebo druhý”. Preto je dobré snažiť sa znížiť úroveň stresu na minimum.
  • Cvičenie. Keďže každé cvičenie pomáha zvyšovať testosterón, je možné venovať sa akýmkoľvek športovým aktivitám.
  • Jedlo a výživa. Vďaka cvičeniu a jedlu dokážete zabrániť obezite, ktorá - ako sme uviedli - má nepriaznivý vplyv na celkové zdravie a rovnako na testosterón.
  • Tribulus terrestris alebo Kotvičník zemný je významným pomocníkom z prírody pre mužov, ktorých trápi nízka hladina testosterónu. Tento nedostatok môže byť sprevádzaný nedostatkom energie, zníženou chuťou na sex či problémami s potenciou. Podieľa sa na tvorbe mužských pohlavných hormónov.

Mohlo by vás zaujímať: Stratili ste chuť? Tu sú tie najúčinnejšie afrodiziaká pre neho aj pre ňu