Aj vy patríte k tým, čo radi behajú? Je pravdou, že dnes si beh získava čoraz viac obľúbencov a zástancov. Pokiaľ je to aj vaša obľúbená činnosť, ponúkneme vám zopár zaručených návodov, ako sa ešte viac zlepšiť, či zefektívniť samotné behanie na čerstvom vzduchu.

„Bezchybná technika“

Základom správneho behu je bezchybná technika. Pokiaľ chcete istý čas vydržať behať, mali by ste poznať základy správnej techniky, čiže to, ako sa správne hýbať pri behu. Iba takto dokážete eliminovať možné zranenia, či zbytočné bolesti. Pamätajte si: Pri behu musíte mať telo vždy vystreté, vzpriamené – to sa týka predovšetkým chrbta. Plecia majte voľne spustené nadol a ruky držte pri svojom tele zohnuté v lakťoch v pravom uhle s uvoľnenými zápästiami. Nohy vždy našľapujte celou plochou chodidla na samotný povrch (len mierne cez pätu), využívajte pritom kolená a nezabúdajte robiť primerane dlhé kroky. Vhodným povrchom na behanie je tráva, či antuka (beh na betónovom povrchu poškodzuje kolená a kĺby). Vždy dbajte na zosúladenie pohybu svojich rúk a nôh. Behajte koordinovane a všímajte si zároveň všetky vyššie spomenuté časti tela, aby vám pri behu nevhodne nebehali raz na jednu, raz na druhú stranu.

„Pokora a poslušnosť“

Keď už ovládate základy správnej techniky, môžete prejsť k ďalšej dôležitej zásade - pokora a poslušnosť. V tomto prípade by malo platiť, že nebude stačiť sa iba vhodne „vyzbrojiť“ obuvou, či oblečením. Ono by ste mali k samotnému behu pristupovať skutočne zodpovedne, napríklad aj radikálnou úpravou svojho celkového životného štýlu. To sa týka predovšetkým úpravy stravy a stravovania. Okrem zdravej stravy, dbajte na dostatočný relax (oddych)trénujte pravidelne. Práve tieto znaky charakterizujú to, že vaše úsilie bude premenené na úžitok aj z dlhodobého pohľadu. Nie je to iba nejaký ošúchaný výraz, ktorý počúvate dennodenne z médií alebo od niekoho z okolia, je to naozaj tak. Myslite pozitívne, buďte svedomití čo sa týka dodržiavania pravidelnosti behania a ľahkej zdravej stravy, pretože to vám dodá energiu a výdrž do ďalších dní. Možno budete prekvapení, ale takto bude všetko fungovať lepšie, ako doposiaľ.

„Abeceda bežca“

A čo tak sa riadiť pri behu takzvanou bežeckou abecedou? Jedná sa o systémový tréning, ktorý vám môže pomôcť jednak eliminovať možné omyly, rozvinúť kondíciu a v neposlednom rade aj zlepšiť celkové výkony. Z odborných štúdií vyplýva, že bežeckú abecedu tvoria štyri hlavné písmená:
  • L ako lifting (zdvíhanie),
  • S ako skipping (skákanie),
  • V ako vysoké kolená,
  • Z ako zakopávanie.
Všetky tieto činnosti robte opatrne a s mierou, aby ste predišli neskorším zdravotným problém. Ako máte možnosť vidieť, celý systém bežeckej abecedy obsahuje isté prvky na posilňovanie, koordináciu, preťahovanie a hru. Len pravidelným precvičovaním aj bežeckej abecedy spozorujete postupné zlepšenie v celkovom behu, kondícii a tiež vo výsledkoch.

Strečing nadovšetko

Nezabúdajte pri pravidelnom behaní ani na strečing svalov po ich zaťažení. Nie iba občas, ale pravidelne. Predídete tak zbytočnému napätiu svalov ihneď po behu, ako aj v nastávajúcich dňoch. Nikdy nekončite beh, ak dovŕšite posledný meter v cieli. Po behu sa riadne vydýchajte, prejdite sa ešte pár metrov v miernom tempe. Následne si uvoľnite svaly dostatočným strečingom. Len takto dosiahnete účinný boj so stuhnutím zaťažených svalov, ako aj s ich preťažením. Želáme vám veľa príjemných chvíľ a radosti pri behaní, ako aj po ňom.