diéta

Patríte aj vy k tým ľuďom, ktorí sa usilujú schudnúť pomocou niektorej z osvedčených diét? Jednou z tých účinnejších je práve Dukanova diéta. Je pomenovaná podľa francúzskeho lekára Pierra Dukana a využilo ju už aj niekoľko slávnych celebrít zo zahraničia. Už pred niekoľkými rokmi sa spustila vlna záujmu o tento druh diéty. Prečo je účinná? Aké sú jednotlivé fázy diéty? Čo je potrebné jesť a čo zase obmedziť? Zaujíma vás ešte niečo o Dukanovej diéte? Čítajte článok ďalej, dozviete sa viac potrebných informácií …

Prečo Dukanova diéta?

Skúšali ste už viacero diét, žiaľ bez väčšieho úspechu? Preto by ste mali skúsiť práve tento druh diéty. Viacerí si ju pochvaľujú, dokonca aj mnohé zahraničné celebrity. Dukanova diéta dáva nádej všetkým, ktorí sa snažili už viackrát schudnúť, no bez šťastného konca. Spomínaný francúzsky odborník na výživu Dukan zostavil jednu z tých účinnejších diét, ktorá je odskúšaná dlhoročnými skúsenosťami a aktivitami.

Na čom sa zakladá?

Základ Dukanovej diéty tvoria prírodné proteíny a bielkoviny. Úspech by však nebol možný, ak by ste nedodržali štyri fázy (stupne) Dukanovej diéty. V nasledujúcich riadkoch článku si popíšeme podrobnejšie každú fázu tejto diéty.

1. Útočná fáza Dukanovej diéty

Prvá fáza diéty dostala pomenovanie ako “útočná fáza”. Táto fáza pôsobí veľmi motivujúco, nakoľko je možné dosiahnuť rýchle klesanie váhy. Azda najmä preto, že je prípustné konzumovať len pravé bielkoviny. Dovolené je konzumovať chudé hydinové, teľacie alebo hovädzie mäso. Tiež ryby, sójový syr Tofu, cestoviny Shirataki (aby to bolo jednoduchšie, Dukan zostavil register dovolených potravín). Z ovocia je dovolené jesť iba sušené ovocie Goji
(1 polievková lyžica počas dňa). Mäso nemožno vyprážať, ale variť alebo grilovať, či piecť. V rámci pitného režimu, ktorý je veľmi dôležitý, je potrebné počas dňa vypiť 2 až 3 litre tekutín. V rámci pitného režimu sa odporúča piť čaje a minerálnu vodu. Vitamíny a minerálne látky v tomto smere pre vaše telo sú veľmi dôležité, tak na ne nezabudnite. Ich dennú dávku si môžete dopriať ľahšie práve v tabletkovej forme.

To, čo je veľmi prospešné nielen v tejto fáze, ale v rámci celej Dukanovej diéty, sú ovsené otruby (pôsobia ako lapače cukrov a tukov pomocou beta-glukánovej molekuly). Odporúča sa 1 a pol až 2 polievkové lyžice počas dňa. V rámci fázy je jedna dôležitá zásada a pravidlo v jednom. Všetko je možné konzumovať v ľubovoľnej kombinácii a hocikedy. Práve vyšší podiel bielkovín (proteínov) v organizme podporuje skorší úbytok telesnej váhy. Toto je ten “podnecujúci” faktor pre každého, kto sa rozhodne pre tento druh diéty. Dĺžka prvej fázy vychádza z hmotnosti, ktorú plánujete “zhodiť”. V prípade, že plánujete schudnúť do 5 kg, táto fáza by mala trvať 2 dni. Ak je však váš cieľ odvážnejší, čiže 5 až 10 kg, tak trvá 3 dni. Pokiaľ by vám ani tento cieľ nestačil a chcete schudnúť viac (až 20 kg), fáza trvá 5 dní. Existujú ešte odvážnejšie ciele, ale zostaňme pri zemi. Pamätajte si, že táto fáza nemôže trvať viac ako týždeň!

2. Výletná fáza Dukanovej diéty

Ak ste prešli prvú fázu úspešne a stále máte chuť schudnúť, nasleduje 2. fáza Dukanovej diéty, ktorá sa nazýva ako “Výletná fáza”. Podstatou tejto fázy je obmieňanie čistých bielkovinových dní a bielkovinovo-zeleninových. Znamená to, že viacerí si po náročnej 1. fáze bez zeleniny, môžu dopriať aj túto pochúťku vo svojom jedálničku. Je dovolené v rámci 2. fázy Dukanovej diéty obmieňať bielkovinové dni (takisto ako pri 1. fáze útočnej) a bielkovinovo-zeleninové dni. Po dôkladnej štúdii doktor Dukan odporúča konzumovať jeden deň čisté bielkoviny a druhý deň zase jesť všetky potraviny z prvej fázy plus pridáte k tomu aj spomínanú zeleninu (odporúčané sú reďkovka, paradajky, brokolica, zelená fazuľa, špenát, uhorka, biela, zelená a červená kapusta, čínska kapusta, kaleráb, zeler, ružičkový kel, cibuľa, špargľa, šalát, čakanka, huby, fenikel, baklažán, cuketa, karfiol, tekvica aj tekvica hokkaido; cvikla a mrkva v menšom rozsahu). Diéta zakazuje konzumovať také potraviny a zeleninu ako je obľúbená kukurica, ryža, fazuľa, zemiak, avokádo, hrášok a šošovica. Z ovocia je povolené len ovocie rebarbora.
V tejto fáze je potrebné zostať až kým docielite svoju vytúženú telesnú hmotnosť. Bude to asi ťažké, ale musíte mať pevnú vôľu a odhodlanie.

3. Konsolidačná fáza Dukanovej diéty

Ako sme uvideli v závere 2. fázy, do tejto 3. fázy sa dostávate automaticky, keď budete mať svoju vytúženú hmotnosť. Pokiaľ ste sa prinavrátili k svojim starým zvykom v stravovaní, je viac než isté, že vaše “stratené kilečká” prídu veľmi skoro naspäť. Takže ak nechcete takýto scenár, ktorý je typický pre väčšinu ľudí, ktorí sa dali pred niekoľkými mesiacmi na cestu diéty, musíte zvládnuť aj túto 3. fázu Dukanovej diéty. Je priam nevyhnutná, aby ste udržali doposiaľ získané vo svojej diéte. Dĺžka bude závisieť od toho, o koľko kilogramov ste prišli v uplynulých dňoch. V zásade platí, že za každý kilogram je 10 dní stabilizácie a upevňovania (konsolidácie). Ak to prevedieme na konkrétne čísla do praxe, tak pri zhodených 10-tich kilogramoch bude celková dĺžka tejto tretej fázy 100 dní.

Ak sa vám prekotúľali oči z toho počtu dní, ktorý vám vyšiel, nemusíte mať obavy. Do jedálnička môžete zaradiť viac potravín, ktoré vám isto budú chutiť. Je dovolená jedna porcia ovocia počas dňa (vynechať treba len čerešne, hrozno, banány, oriešky). Tiež sú dovolené dva krajce celozrnného chleba za deň. K tomu si môžete pridať aj 40 gramov syra (napríklad gouda, ementál, tomme; zabudnúť treba ešte na mäkké syry) počas dňa. Za celý týždeň môžete prijať 2 porcie jedál so škrobom (napríklad ryžu, zemiaky, kuskus, cestoviny). Okrem toho si môžete dopriať každý týždeň jedlo podľa vlastného želania (tieto jedlá však musia byť separované aspoň jedným dňom, kedy diéta bude aktívna u vás). Ako posledné v rámci tejto 3. fázy Dukanovej diéty si musíte raz v týždni dopriať čisto bielkovinový deň. Práve tento deň vám upevní to, čo ste schudli.

4. Stabilizačná fáza Dukanovej diéty

V rámci tejto 4. fázy máte povolené skutočne všetko. Jedno však musíte dodržať a to, že raz v týždni si doprajete čisto bielkovinový deň (taký istý ako bol v prvej fáze). V rámci tejto poslednej fázy sa odporúča dodržiavať 3 zásady a to: každý štvrtok bielkovinový deň, využívajte radšej chôdzu pešo (bez výťahu) a dbajte na dennú dávku troch polievkových lyžíc ovsených otrúb. Práve konzumovanie ovsených otrúb každý deň je veľmi prospešné pre celkové zdravie a udržanie si dlhodobej štíhlej línie, ktoré ste počas diéty získali.
Ako ste na to vy s diétami? Aké sú podľa vás najúčinnejšie diéty? Podeľte sa s nami v diskusii pod článkom.

Mohlo by vás zaujímať