nadúvanie v tehotenstve

Úplne bežný sprievodný jav, ktorý ženy očakávajú v priebehu tehotenstva, je rastúce bruško. Avšak niektoré zmeny sú menej očakávané a nejednu ženu často zaskočia. Okrem zvýšeného rastu chĺpkov na miestach, kde by to mamičky nepredpokladali, pálenia záhy, inkontinencie, či zvýšenej citlivosti na pachy, môže potrápiť aj nepríjemné nadúvanie.

Za iných okolností môžete siahnuť po liekoch, avšak v tehotenstve je dôležité venovať pozornosť tomu, čo jete. Vaše bábätko to totiž konzumuje spolu s vami. Ako sa s otravným nadúvaním prirodzene vysporiadať?

 

Keď sa telo mení

V priebehu tehotenstva prechádza ženské telo mnohými zmenami, na pohľad viditeľnými a prirodzene, mamičky cítia aj ďalšie zmeny, ktoré nikto nevidí. Zmeny hormónov počas tehotenstva spôsobujú oneskorenie trávenia. Čím dlhšie potraviny sedia v tráviacom trakte, tým viac sa produkuje plyn. To sa bohužiaľ často prejavuje tak, že mamičky čelia nepríjemným kŕčom, nadúvaniu a plynatosti.

Čo presne to spôsobuje:

• Jedným z hlavných “vinníkov” nepríjemných pocitov je progesterón – hormón, ktorý je produkovaný na podporu tehotenstva. Uvoľňuje svalstvo v tele.  Uvoľnia sa aj tráviace svaly, čo spôsobuje spomalenie vášho trávenia a ťažšie ovládanie plynatosti.  

• Zvýšenie tlaku z rastúcej maternice na brušnú dutinu (najmä v druhej polovici tehotenstva).

• Strava alebo štýl stravovania, ktorý spomaľuje trávenie.

• Nedostatočný príjem tekutín.

• Nedostatok pohybových aktivít

Ak vás to skutočne obťažuje, tu je niekoľko efektívnych krokov, ktoré môžete podniknúť, aby sa nadúvanie stávalo menej častým sprievodným javom vášho tehotenstva.

 

“Nadúvacie” potraviny

Môžete zo stravy odstrániť potenciálne potravinové spúšťače nadúvania, kým sa vaše príznaky nezlepšia. Kapusta, brokolica, pšenica a zemiaky sú bežnými vinníkmi, podobne ako špargľa, fazuľa, ružičkový kel, či hrášok. Pokojne si vytvorte denník toho, čo jete, aby ste vedeli identifikovať, čo u vás spôsobuje viac nepríjemností ako ostatné potraviny.

Je dôležité, aby ste neodstránili všetko z vašej stravy všetko, čo môže prispievať k nadúvaniu a zvýšenej plynatosti. Dôležitejšie je totiž zabezpečiť, aby ste dostávali živiny, ktoré potrebujete vy a vaše dieťa pre zdravý vývoj.

V súvislosti so stravou je dôležité spomenúť, aby ste si jedlo rozložili do viacerých menších dávok počas dňa. Sústa si dôkladne požujte, pri jedení nestojte a jedzte pokojne. Aj týmto spôsobom obmedzíte nadúvanie, pretože rýchle jedenie môže spôsobiť, že sa vám do čriev dostane väčšie množstvo vzduchu.

 

Vláknina rozhýbe črevá

Vláknina pomôže najmä pri nepríjemnej zápche, pretože prináša vodu do čriev, zmäkčuje stolicu a umožňuje ľahšie vyprázdňovanie čriev. Zaraďte preto do vašej stravy potraviny s vysokým obsahom vlákniny, aby ste uľahčili obavy o plyn. Ovocie, napr. sušené slivky, figy, banány, ďalej zelenina, či celozrnné potraviny poslúžia tomuto zámeru.  

Tráviacim problémom môže zabrániť aj Inulín – je to typ vlákniny, ktorý sa nachádza v určitých rastlinných potravinách. Pomáha pri zápche, pretože sa prostredníctvom neho zvýši množstvo užitočných baktérií v hrubom čreve. Vďaka tomu je to účinné probiotikum. Pomáha zvýšiť množstvo vápnika a ďalších minerálov absorbovaných z potravy, zmierňuje črevné problémy.

Okrem rastlinných potravín ho obsahuje aj výživový doplnok na prírodnej báze Zenvia Gravital. Kombinácia obsahujúca Inulín, kyselinu listovú, vitamíny C, E, železo, jód a biotín podporuje vývoj buniek, podieľa sa na zmierňovaní príznakov vyčerpanosti, udržiava prirodzenú hladinu LDL-cholesterolu a napomáha ochraňovať organizmus tehuľky pred zažívacími ťažkosťami.

Mohlo by vás zaujímať: Vyhnite sa nepríjemným pocitom aj zahanbeniu z nadúvania

nadúvanie

Zabudnite na fajčenie

Tento zlozvyk prispieva k mnohým vážnym zdravotným problémom, a tiež zvyšuje kyslosť žalúdka. Fajčenie počas tehotenstva môže viesť k tráviacim infekciám a vredom, a zároveň negatívne ovplyvňuje duševný a fyzický vývoj vášho dieťaťa v prenatálnom období.  

 

Dodržujte pitný režim

Voda je alfa aj omega tehotnej ženy. Pomáha telu absorbovať potrebné prvky, prenáša vitamíny, minerály a hormóny do krviniek. Krvinky bohaté na živiny potom putujú do placenty, kde to všetko príjme vaše dieťa.

Pitie vody tiež pomôže rozpúšťať odpadové produkty. Okrem toho, že prostredníctvom obličiek rýchlejšie odídu z tela toxíny, tuhý odpad z tráviacej sústavy nebude mať veľa času spôsobovať nadúvanie.

Niektorým ženám pomáha pitie vody zmierňovať príznaky rannej nevoľnosti, kyslosti a pálenia záhy, a predchádzať ďalším problémom s tráviacim traktom. Pomáha tiež udržať telesnú teplotu pod kontrolou, najmä v horúcich mesiacoch. Voda tiež pomáha predchádzať močovým infekciám, ktoré sú bežné počas tehotenstva, zmierňuje zápchu, problémy s hemoroidmi a opuchmi.

 

Cvičenie nielen pre fyzickú a emocionálnu pohodu

Fyzická aktivita a cvičenie by mali byť súčasťou vašej každodennej rutiny. Ak vaše tehotenstvo nedovoľuje veľa pohybu, pridajte medzi aktivity aspoň každodennú prechádzku. Cielene sa hýbte aspoň 30 minút počas dňa. Urýchli to trávenie aj zabráni zápche, pretože cvičenie pomáha zvyšovať pohyblivosť tráviaceho traktu. To zabezpečí rýchlejší “prechod” potravín.

Vyskúšať môžete prenatálnu jogu, plávanie pre tehuľky alebo cvičenie na fitloptách. Existujú rôzne programy, ktoré sú do detailov premyslené s ohľadom na možnosti a potreby tehotných žien.

 

Stres ovplyvňuje nadúvanie

Odstráňte čo najviac stresu z vášho života. Nájdite si čas v priebehu dňa, kedy sa budete venovať relaxácií. Urobte všetko, čo je potrebné urobiť, aby ste zostali pokojná. Vystresovaná tehuľka nijakým spôsobom svojmu dieťaťu neprospeje.

Dôsledkom stresového tehotenstva môže byť znížená činnosť tráviaceho traktu. Ženy, ktoré trpia neustálym stresom počas tehotenstva, sú náchylnejšie na pomalý metabolizmus. Pokiaľ vás tento problém trápi, začnite sa ním vážne zaoberať. Môže to totiž priamo ovplyvniť nielen trávenie počas tehotenstva.

Chronický stres môže tiež prispieť k jemným rozdielom v rozvoji mozgu, ktoré môžu viesť k problémom správania v priebehu rastu dieťaťa.

Niekoľko zmien teda môže pomôcť dostať tehotenské nadúvanie pod kontrolu. Tehotenstvo si potom môžete viac užívať a venovať sa tak príjemnejším záležitostiam týkajúcich sa príchodu bábätka na svet.

Prečítajte si aj: Letné tehotenstvo? Máme pre vás niekoľko rád, ako prežiť horúčavy

letné tehotenstvo

Mohlo by vás zaujímať