Patríte aj vy k tým, čo majú radi vysmážané jedlá? Z času na čas si môžete dopriať aj vysmážané jedlo, len nemali by ste to preháňať. V našom článku si povieme viac o tom, či na vysmážanie použiť radšej bravčovú masť alebo olej.

Vysmážať na bravčovej masti alebo na oleji?

Ono nie je jednoduché presne vymedziť a určiť, čo je jednoznačne zdravšie, či masť alebo olej. Raz je výhodnejšie a zdravšie použiť masť, inokedy zase olej. Odborníci na zdravú výživu sa do dnešného dňa jednoznačne nezhodli na tom, či používať iba masť alebo iba olej. Pravdou však zostáva, že vyprážanie na bravčovej masti nevytvára karcinogénne látky, ale na druhej strane masť zdraviu veľmi neprospieva. Olej zase nevyhovuje vtedy, ak plánujete dlhšie vyprážať. No a vy ako bežní spotrebiteľ si máte zvoliť to, na čom si pripraviť zdravé a chutné jedlo. Ak máte v tom nejasno, čítajte nás ďalej a dozviete sa viac.

Rastlinné tuky prospievajú zdraviu

V zásade platí, že rastlinné tuky prospievajú ľudskému zdraviu. Ich výhodou je, že sú zdravším variantom v porovnaní s bežným maslom a tukom, ktoré väčšina z nás pravidelne konzumuje.

Bravčová masť a maslo = kalorické tuky

Je to naozaj tak. Bravčová masť a maslo predstavujú kalorické tuky, predovšetkým kvôli tomu, že sa skladajú z nasýtených mastných kyselín. Ak práve tieto druhy kyselín budete prijímať veľmi často, zaznamenáte v krátkom časovom slede zvýšený cholesterol, či cukrovku alebo sa vám zvýši aj celková telesná váha. Preto ak máte radi maslo, či masť, obmedzte ich a siahnite radšej po margaríne (aj keď ten sa skôr používa na pečenie v našich končinách). Pamätajte si: Margarín je prírodným zdrojom a ak je skutočne kvalitný, je zdravším variantom v porovnaní s bežným maslom.

Jeden druh oleja nebude stačiť

Aj vy vo svojej domácnosti uprednostňujete jeden druh oleja na všetky činnosti v kuchyni? Vysmážate na ňom, pečiete s ním, varíte, či ochucujete šaláty? No, nie je to najšťastnejšie riešenie. Mali by ste mať na každú príležitosť ten správny druh oleja. Každý druh olej výborne asistuje pri jednotlivých druhoch varenia. Neplatí, že jeden olej je v zásade na všetko. V tomto smere sa môžete spytovať, ktorý druh oleja je najzdravší? Je to starý známy olivový olej. Avšak olivový olej je najlepšie používať iba v studenej kuchyni, najčastejšie na dochutenia šalátov. Zo všetkých druhov olivového oleja je najlepším panenský olivový olej. Rovnako ho môžete použiť iba za studena, pretože pri vyšších teplotách stráca na hodnote a výživnosti. Rovnako platí, čím dlhšie ho budete piecť pri vysokej teplote, tým viac budú vznikať v ňom škodlivé rakovinotvorné látky. Pokiaľ plánujete dlho vyprážať, použite správny druh oleja na vyprážanie (napríklad fritovací olej).

Bravčová masť, áno alebo nie?

Aj áno, aj nie. Taká je pravda. Na jednej strane bravčová masť je vhodná na vyprážanie, pretože počas neho sa netvoria škodlivé rakovinové látky. No na strane druhej, v prípade vysokého cholesterolu sa vám tento stav môže iba zhoršiť, ak budete konzumovať veľa jedál vytvorených práve v dôsledku využitia masti. Musíte si uvedomiť, že vaše zdravie je prvoradé a nič nestojí za to, aby ste s ním hazardovali. Bohužiaľ samotné vyprážanie patrí k obľúbenému spôsobu prípravy jedla u nás všetkých. Tak buďte pri tomto type úpravy jedla obozretní a radšej menej, ako príliš často. Toto sú naše rady a odporúčania.