leukocyty

Máte dobrý prehľad o tom, aké látky a hodnoty sa nachádzajú v krvnom obraze vášho tela? Je ich pomerne dosť, no v tomto článku sa zameriame iba na takzvané “leukocyty”, dobre známe ako “biele krvinky”. Viete teda, čo sú to leukocyty a prečo sú pre ľudské telo nevyhnutné? Aký majú pre nás význam? Okrem týchto skutočností sa v ďalšej časti článku zameriame aj na to, ako si leukocyty v tele môžeme zvýšiť, napríklad aj pomocou akých aktivít respektíve účinných látok. 

Čo sú to leukocyty?

Leukocyty čiže biele krvinky sú bunky imunitného systému (imunocyty), ktoré nás chránia pred rôznymi infekčnými (nákazlivými) ochoreniami a cudzími látkami. Treba rozlišovať viaceré druhy (skupiny) leukocytov, konkrétne takzvané granulocyty, monocyty a lymfocyty. Avšak všetky tieto bunky majú jedno spoločné a to, že sa vytvárajú z kmeňových buniek nachádzajúcich sa v kostnej dreni (takzvaných hematopoietických kmeňových buniek). Biele krvinky sa nachádzajú v celom tele, ale v najväčšom množstve ich nájdeme predovšetkým v lymfatickom systéme a tiež aj v krvi (v nej cirkulujú a dokážu prestupovať stenou ciev obidvoma smermi).

Čo sa týka množstva leukocytov, v krvi zdravého dospelého človeka sa nachádza približne od 5 000 do 9 000 leukocytov na mikroliter krvi (zdroj: kardioklub.sk). Je teda potrebné poznamenať, že ich hodnota sa mení, čo znamená, že iný je počet na začiatku dňa a iný zase na jeho konci. Rizikové sú hodnoty leukocytov pod úroveň 4 500 (takáto hodnota leukocytov značí, že sa niečo “zlé” deje v našom tele).

Na čo sú potrebné?

Leukocyty pôsobia v ľudskom tele ako ochranné faktory, ktoré chránia organizmus pred rozličnými nebezpečnými nákazami a vírusmi. Sú teda súčasťou veľmi zložitého obranného systému organizmu voči všetkému, čo vystupuje ako veľké riziko. Predstavujú veľkú silu v našom každodennom boji proti nebezpečným látkam. Veľmi presne spolupracujú, majú organizovanú činnosť, no je potrebné, aby boli regulované a riadené.

Leukocty pôsobia vždy, aj pri vyššej telesnej aktivite a to tak, že zväčšujú svoj počet, aby boli silnejšie a lepšie chránili telo (zdroj: kardioklub.sk). A to aj napríklad pri ťažšej práci pri stavbe domu, chatky,  rúbaní dreva, či pri iných neľahkých prácach na záhradke alebo aj pri náročnejšom tréningu vo fitness centre. Organizmus je teda aj v takýchto situáciách dostatočne a ešte viac chránený leukocytmi pred všetkými nebezpečnými látkami, ktoré naň môžu číhať na každom kroku.

Čo je ale nebezpečné?

Čo sa týka problémov s leukocytmi, nebezpečné sú nákazy, s ktorými dochádzajú do styku tieto bunky a ktoré sa snažia zničiť. Tiež je pre ne nebezpečné aj poškodenie kostnej drene alebo chronické narušenie imunitného systému (kvôli dedičnosti alebo nadobudnuté počas života). Narušenie imunity má za následok vyššiu pravdepodobnosť vzniku infekcie a jej horší priebeh. Aj preto sa stávajú aj také prípady, že pri tých najhorších scenároch u ľudí s takýmito príznakmi môže dôjsť až k smrti. To, čo ohrozuje aktivitu leukocytov, je aj choroba obličiek, pečene alebo zhubné choroby. Výnimkou nie je aj to, že bunky vlastného tela sa obracajú voči vlastným bunkám a to charakterizuje takzvané autoimunitné choroby (zdroj: kardioklub.sk).

Ako má vyzerať prevencia?

Prevenciou pri narušení imunitného systému je zdravá a vyvážená strava, s dostatočným množstvom predovšetkým minerálnych látok a vitamínov. V tomto smere je nevyhnutný aj aktívny relax, odbúravanie stresu a precízna liečba všetkých nákaz a infekcií. Eliminovať v maximálnej možnej miere všetky činnosti, ktoré predchádzajú vzniku samotných rizikových stavov – infekcií a nákaz. Eliminovať treba aj pobyt a styk s toxickými látkami a so žiarením (najmä pri chemoterapii a rádioaktivite), ktoré nepriaznivo vplýva na kostnú dreň, čiže ju poškodzujú. Keďže leukocyty sú silné bunky a látky, je dôležité dbať na ich optimálnu hladinu v krvi. Čo i len malá výchylka z normálu, môže v našom tele znamenať veľký problém, ktorý dokonca môže vážne ohroziť celkové zdravie.

Ako podporiť ich tvorbu?

Potrebné je zvýšiť prísun medi. Zdravý človek v dospelosti má v krvi približne 70 – 80 mg medi (postačuje aj 50 mg). Pre jej dostatok v tele je dobré vsadiť na potraviny, ktoré sú dobrou zásobárňou medi. V tomto smere sú správnou voľbou huby, morské plody (z nich predovšetkým ustrice, kraby), tiež aj dobre známe tekvicové semiačka, avokádo, pistácie a dobré je aj sušené ovocie (zdroj: kardioklub.sk).

Zinok je taktiež dôležitým stopovým prvkom pri podpore tvorby leukocytov ako meď. Pokiaľ zinok chýba v tele, narúša sa tak aj naša imunita a začnú sa objavovať rozličné problémy týkajúce sa zhoršenia našej obranyschopnosti (výnimkou však nie je ani prepuknutie tvorby rakovinových buniek v tele). Aj preto je dôležité dbať na pravidelný prísun aj zinku. Prirodzeným spôsobom tak môžete učiniť napríklad rybím a jahňacím mäsom, hovädzou pečeňou, vlašskými orechmi, tekvicovými semiačkami, chlebom alebo strukovinami (zdroj: kardioklub.sk).

Okrem zvýšenia prísunu uvádzaných stopových prvkov pozitívne vplýva na leukocyty aj rastlinka Echinacea. Najmä tým, že podporuje ich činnosť v ľudskom tele pri boji s chorobami. Jej pravidelnou konzumáciou si podporíte  tvorbu bielych krviniek a ich činnosť (opatrnejší by mali byť  ľudia, ktorých trápia problémy s pečeňou alebo cukrovkou).

Čo im ešte pomáha?

Údajne pomáha aj cvičenie jogy a zvýšenie prísunu omega- 3 mastných kyselín (nájdeme ich najmä v ľanovom oleji, rybách a rybom tuku, chia semienkach, špenáte a sóji). V neposlednom rade aj v tomto chladnejšom počasí myslime na dôslednejšiu hygienu, ktorá je rozhodujúcim atribútom pri bezproblémovej imunite a tým aj činnosti leukocytov. Nesťažujme si zbytočne život a tým aj činnosť našim malým “veľkým” ochrancom zdravia.

Mohlo by vás zaujímať