Výživa a trávenie, oboje spolu úzko súvisia a tvoria dôležité zložky v celom fungovaní nášho organizmu. Ako práve vám trávi počas každého dňa? Mávate problémy s trávením, nadúvaním, trápia vás časté a nepríjemné hnačky alebo iné ťažkosťami s trávením? Čo by vám mohlo pomôcť najviac? Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo všetko ste počas dňa zjedli alebo čo ste mohli ešte zjesť, aby vám bolo lepšie? Venujte vždy dostatok času práve tomu, čo zjete, pretože inak budete darmo očakávať zlepšenie s trávením. Prinášame zoznam potravín, ktoré sú nielen dobré na trávenie, no zároveň ho aj zlepšujú. 30 až 40 percent obyvateľstva sa sťažuje na funkčné tráviace ťažkosti, zhoduje sa väčšina gastroentorológov na Slovensku (zdroj: slovenskypacient.sk). Pravdou však je, že z času na čas každý z nás má nejaké symptómy tráviacich problémov. Nasledovné potraviny sú na zlepšenie trávenia. Pridajte ich určite do svojej stravy a pomôžu vám nielen zlepšiť trávenie ...

Slovenský unikátny potravinový poklad "bryndza"

Bryndza nie je náhodou označovaná ako slovenský poklad v rámci potravín pre naše zdravie. V čom pomáha tráveniu? Ako jedna z mála potravín práve čerstvá bryndza upravuje prirodzenú črevnú mikroflóru. Bolí vás žalúdok alebo váš trápia hnačkové stavy? Práve bryndza vyrieši tieto veľmi nepríjemné stavy, či už bolesti žalúdka alebo aj častého odbiehania na wc (dokonca rieši aj hnačky spôsobené pri užívaní antibiotík). Najlepšie účinky na trávenie však dosiahneme len konzumáciou surovej bryndze. Bryndza pomáha s trávením rovnako deťom, ako aj dospelým. Už teda viete, čo si dáte na raňajky alebo desiatu, či večeru? Oddnes už možno práve nátierku z čerstvej bryndze. Dobre urobíte, pretože si jednak veľmi dobre pochutíte a navyše si aj zlepšíte trávenie. Nehovoriac o tom, že bryndza pomáha v celkovej prevencii pred rakovinou tráviaceho systému, zhodujú sa slovenskí gastroentrológovia (zdroj: slovenskypacient.sk). Práve baktérie, ktoré sa v bryndze nachádzajú, jej umožňujú aj túto veľmi pozitívnu vlastnosť.

Čarovný "fenikel"

Fenikel je bylinou, ktorá je charakteristická svojou aromatickou chuťou. Ľudovo sa volá aj ako vlašský kôpor. Dokonale pomáha zlepšiť samotné trávenie. Ako práve fenikel zlepšuje trávenie? Fenikel jednoducho napomáha vstrebávaniu najdôležitejších látok prijatých zo stravy. Tiež podporuje tvorbu žalúdočných štiav, žlče a potláča aj nepríjemné nadúvanie. Je bohatý na vlákninu, ktorá tiež priaznivo vplýva na celý tráviaci trakt, najmä tým, že odstraňuje škodlivé karcinogénne látky v tráviacom trakte. Má veľmi príznačnú funkciu v rámci prevencie onkologických chorôb hrubého čreva. Okrem toho fenikel sa osvedčil aj ako veľmi silné a účinné analgetikum, čiže priaznivo vplýva na kŕče pri menštruačných bolestiach, ako aj pri bežných kŕčoch brucha alebo žalúdka. V niektorých krajinách sa bežne fenikel užíva po každom jedle (napríklad v Indii ho podávajú po každom jedle - po jeho požutí dochádza k rýchlejšiemu tráveniu, eliminuje sa hnačka alebo zápcha). Okrem toho upokojuje črevný trakt a žalúdok, tiež znižuje symptómy syndrómu dráždivého čreva (eliminuje nadúvanie a nadbytočné plyny v čreve). V tomto smere však treba dbať na optimálnu dávku fenikla, aby sa nedosiahol práve opačný účinok, čiže silné nadúvanie a množstvo plynov v čreve).

Ktoré ďalšie potraviny môžu zlepšiť trávenie?

Okrem bryndze a feniklu na lepšie trávenie pomáha (možno pre mnohých banálna vec) - jedno kompletné teplé jedlo počas dňa, ktoré zasýti. Aj vy počas dňa nestíhate prijať aspoň jedno teplé jedlo? Radšej si dáte nejakú tú "rýchlovku" v rýchlom občerstvení? Áno, raz za čas môžete, no nie so železnou pravidelnosťou. Myslite na svoje trávenie. Určite je lepšie mať tradičné jedlo, napríklad tradičný teplý obed, ktorý dostatočne posilní a zasýti zároveň. Navyše pomôže aj dokonalému tráveniu a odbúra nepríjemné bolesti (kŕče) v bruchu, či žalúdku. Navyše znižujeme si riziko vzniku obezity (nadváhy), ak budeme jesť pravidelne, normálne a zdravšie, ako len rýchlo s vysokým podielom cukrov a tukov v strave. Ťažkosti s trávením nie sú dnes ničím neobvyklým, práve naopak. Objavujú sa čoraz častejšie a my ľudia si tieto stavy často krát ešte viac zhoršujeme, na rozdiel toho, aby sme si pomohli. Dali sme vám tipy, čo môžete zmeniť v strave, ktoré potraviny treba zaradiť pri problémoch a ťažkostiach s trávením. Navyše možno pomôže len drobná zmena či úprava spôsobu prijatej stravy - teplá a pravidelná strava je zdravšia a prospešnejšia aj pre celkové trávenie. Aby sme nezabudli, zlepšiť trávenie okrem potravín na zlepšenie trávenia a teplých jedál, sú vhodné aj tabletky na trávenie. Tie na prírodnej báze obsahujú vysoké dávky čistej vlákniny a extrakty z viacerých liečivých, ktoré priaznivo vplývajú (nielen) na celý tráviaci trakt.