Jedlo, ktoré konzumujeme, razí naším telom poriadnu cestu. Navonok nie sú vstupné dvere v podobe úst a výstup nie sú od seba ďaleko. Tráviaci systém je však zložitá a rozsiahla časť tela. Viete, ako na podporu trávenia?

Trávenie pomáha telu rozložiť potraviny tak, aby z neho mohlo získať živiny a zároveň sa zbavilo odpadu. Dôležité je pochopiť, čo telo potrebuje a čoho by sa, naopak, malo vyvarovať. Zápcha má širokú škálu príčin a rizikových faktorov. Stačí totiž jediný narušiteľ a vyskytnú sa nepríjemné problémy. Poradíme vám, ako sa jej zbaviť a predchádzať jej vzniku.

#1 Najedzte sa častejšie

Častejším jedením v menších dávkach podporíme metabolizmus. Veľkými jedlami môžeme totiž trávenie zaťažiť. Okrem hnačky si tak môžeme “privolať” pálenie záhy či bolesti žalúdka. Je preto lepšie, keď sa problémom vyhnete 5 - 6 dávkami jedla denne.

Náš tip: Na podporu trávenia, správnu funkciu pečene a proti nadúvaniu je určený aj prírodný doplnok výživy Zenvia Yumm. Obsahuje zložky, ktoré pôsobia ako probiotikum, podporujú perilstatiku čriev, znižujú cholesterol a podieľajú sa na odstránení zápchy i hnačky. Patria sem púpava lekárska, skorocel indický, chlorella pyrenoidoza, pestrec mariánsky, aloe vera, rakytník rešetliakový a čierne korenie.

#2 Pravidelne dopĺňajte vlákninu

Strava s vysokým obsahom vlákniny môže okrem prevencie proti zápche pomôcť znížiť riziko obezity, srdcových ochorení a cukrovky. Vláknina pomáha dostať vodu z hrubého čreva, čím sa stolica stáva mäkšou a ľahšie prejde. Medzi jedlá s vysokým obsahom vlákniny patria strukoviny, jablká, slivky, celozrnné potraviny, hnedá ryža, brokolica, maliny.

 

#3 Pozor na lieky!

Rizikovým faktorom pre vznik zápchy je aj spotreba liekov proti nespavosti a antidepresíva. Možným riešením sú alternatívy v podobe prírodných doplnkov výživy.

#4 Vstávať a cvičiť

Pravidelné cvičenie môže pomôcť “rozbehnúť” stolicu pohybujúcu sa v hrubom čreve. Cvičením sa okrem pozitívneho vplyvu na trávenie môžete dočkať zlepšenia krvného tlaku, lepšieho spánku, celkovej spokojnosti s vlastnou vizážou. Obdiv okolia je príjemnou čerešničkou na torte.

#5 Hydratujte

Pitie veľkého množstva tekutín je základom toho, aby ste strave umožnili odísť z vášho tela v pohode a bezbolestne. U každého človeka sa miera množstva vody líši, avšak 2 - 3 litre (najmä počas teplých dní) by mali byť samozrejmosťou. Voda pomáha “očistiť” celý tráviaci systém. Je obzvlášť užitočná pri prevencii zápchy a tiež pomáha lepšie vstrebávať živiny.

#6 Snažte sa zvládať stres

Nadbytok pracovných povinností, problémy doma alebo vysoké životné tempo môžu tiež stáť za tráviacimi problémami. Často sa prejavia práve zápchou či bolesťami brucha. Dosiahnuť celkové zvýšenie energie prirodzenou cestou môžete rôznymi spôsobmi, rovnako sa stresu môžete ľahšie zbaviť pomocou cvičenia a správnej stravy. Relaxácia a kľudový režim by nemali tiež ostať bez povšimnutia.

#7 Zabudnite na experimenty v stravovaní

Populárne sú diéty na niekoľko dní či týždňov, ktoré sú založené na jednostrannom, nie pestrom stravovaní. Zložky diéty sú pomerne obmedzené a aj keď dodávajú vitamíny, ostatné potrebné potraviny môžu byť nepovolené. Takýmto spôsobom sa ľahko dopracujete k zápche. Zbytočne neexperimentujte a zvoľte si vyváženú a pestrú stravu. Spoločne s pohybom a dostatkom spánku nebudete žiadnu diétu potrebovať.

Ak sa symptómy vracajú a aj napriek dodržiavaniu základných pravidiel prevencie zápchy máte tráviace problémy, zvážte vyhľadanie lekárskej pomoci.

 

A ako dokáže pomôcť tráveniu mäta prieporná? Dozviete sa to v nasledujúcom článku: