O vláknine počúvate z každej strany, či už z rádia, televízie alebo z internetu. Vyzdvihovaná je predovšetkým jej prospešnosť na zdravie človeka. Môžeme iba súhlasiť s týmto tvrdením, že vláknina skutočne prospieva organizmu a celkovému zdraviu - obzvlášť pri diétach a chudnutí. Zaujíma vás, prečo táto zložka potravy je tak nesmierne dôležitá? Ak nás dočítate až dokonca, budete múdrejší.

Vláknina pre celkové zdravie...

Ako sme už naznačili vyššie, vláknina má veľký význam nie iba v prípade, že sa snažíte upraviť svoju hmotnosť, ale aj v rámci celkového zdravia. Jedná sa o nestráviteľnú rastlinnú súčasť. Má nulovú energiu a zväčšuje svoj objem. Čo to znamená pre zdravie? Je to jednoduché. Keďže zväčšuje svoj objem, viaže na seba viac vody a tým zapĺňa objem žalúdku a vy budete pociťovať menší hlad, respektíve rýchlejšie sa zasýtite aj menšími porciami. Je výborným prostriedkom v rámci prevencie proti nadmernej váhe.

Nielen pri chudnutí...

Vláknina má opodstatnenie pre každé telo nie iba v čase chudnutia. Je dobré po nej siahať aj v rámci bežného života (bežných dní). Tvorí dôležitú súčasť zdravého tela, pretože eliminuje vysokú hladinu nezdravého cholesterolu v krvi, podporuje vyváženú hladinu cukru v krvi a podporuje správny chod metabolizmu a čriev. V prípade, že jej máte dostatok v tele, podporujete tak účinný boj proti toxickým látkam, nakoľko vláknina ich vyplavuje z tela von, čím máte nižší predpoklad vzniku zákerných nádorových ochorení. V neposlednom rade znižuje výskyt žlčníkových kameňov. Odporúčaná denná dávka vlákniny je na hranici 35 gramov počas dňa. Pravdou však zostáva, že v strave ju bežný človek prijme v oveľa menších dávkach, čo je problém.

Pozor na vyššie dávky vlákniny!

Na druhej strane musíte dávať pozor aj na vyššie dávky vlákniny vo svojom tele. Nie je dobré jej prijímať veľa, pretože si rovnako navodíte problémy typu častej zápchy, nadúvanie, či problém s optimálnym uvoľňovaním potrebných minerálov pre život. Aby ste predišli takýmto nepríjemnostiam, vždy pri jej príjme dostatočne pite, aby ste zabránili spomínaným problémom. Zapamätajte si: Iba s vlákninou to nepôjde, ani neschudnete, ani sa nebudete cítiť lepšie. Vždy musíte pre svoj cieľ spraviť niečo navyše. Najlepšie bude začať sa viac hýbať, športovať. Alebo si upravte svoju stravu tak, aby bola bohatšia práve na vlákninu (a to každý deň). Čo konzumovať, aby ste prijali čo najviac vlákniny? Tu sú naše tipy.

Ovocie a zelenina nadovšetko...

Vlákninu nájdete predovšetkým v čerstvom ovocí a zelenine. Z ovocia uprednostňujte predovšetkým jablká, hrušky, ako aj ostatné ovocie s jedlou šupkou. Z ovocia bez šupky siahnite po malinách, ktoré sú rovnako bohaté na vlákninu. Zabúdať by ste nemali ani na sušenú formu ovocia, predovšetkým figy a slivky. Ale rátajte s tým, že sušené ovocie má okrem iného aj veľa   cukru, pretože je úplne zbavené vody. A preto buďte ostražití pri konzumácii sušenej formy ovocia, aby ste si viac neuškodili, ako pomohli. Zo zeleniny uprednostňujte predovšetkým všetky druhy strukovín - fazuľu, šošovicu, hrach, mimo strukovín kukuricu, listovú zeleninu, karfiol, ružičkový kel a tiež aj brokolicu.

Ovsené vločky a celozrnné pečivo...

Ovsené vločky predstavujú vrchol potravín čo sa týka množstva vlákniny. Napríklad ak zjete hrnček plný ovsených vločiek, doprajete svojmu telu až 8 gramov vlákniny (približne tretina odporúčanej dávky za deň). Celozrnné pečivo je taktiež bohaté na vlákninu, ale to už dobre viete. Uprednostnite celozrnné pečivo pred klasickým bielym a budete zdravší a spokojnejší. A to aj vďaka trojnásobne väčšej dávke vlákniny v porovnaní s bežným pečivom. Tak čo, máte aj vy vo svojom jedálničku dostatok potravín bohatých práve na dôležitú zložku potravy, ktorou je vláknina? Že tieto uvedené vám nechutia? A čo tak skúsiť viac ryže, orechov a semienok? Tieto potraviny sú rovnako bohaté na rastlinnú vlákninu. Ako vidíte, potravín obsahujúci vlákninu je dosť a každý si môže zvoliť tie, čo mu chutia najviac. Prajeme vám dobrú chuť!