Jar k nám teda už dorazila. Na jednej strane sršíme radosťou, na strane druhej sa cítime akýsi vyčerpaní a slabí. To je znak toho, že s príchodom jari nás prišla potrápiť aj jarná únava a jej nepríjemné vplyvy. Viac o jarnej únave, ako aj o tom, ako s ňou "efektívne" zatočiť, si povieme v nasledovných riadkoch nášho článku.

 

Hlavné prejavy jarnej únavy ... 

     Niet sa čo čudovať. Telo je skúšané, keďže nastáva nové obdobie po dlhšom zimnom období. Zrazu sú dlhšie dni, viac svetla počas dňa, teplejší vzduch a mnoho ďalších okolností, ktoré telo vyčerpávajú oveľa viac ako predtým. Najčastejšími prejavmi jarnej únavy sú telesná alebo duševná slabosť, strata fyzickej sily a energie, vyčerpanosť, vyššia potreba spánku, úbytok nálady, zvýšený pesinizmus, časté bolesti hlavy a nie zriedkakedy aj oslabená imunita. Signály, že nie je dačo v poriadku v tele, prichádzajú najčastejšie na prelome zimného a jarného obdobia, práve v tomto období. Jarná únava zvyčajne pretrváva niekoľko dní, ba až niekoľko týždňov.

Príčiny jarnej únavy ... 

     Je to jednoduché. Môže za to najčastejšie náš „nesprávny“ životný štýl počas zimného obdobia. Častý príjem vysoko kalorických pokrmov a dezertov má za následok to, že naše telo si zabezpečilo dostatočný príval energie a aj to, že sa zvýšilo množstvo tuku v krvi (tele). Nárast telesnej hmotnosti je zapríčinený aj menšou činnosťou počas zimného obdobia. Je to už raz tak, v zime sme lenivejší, nechce sa nám hýbať, ani cvičiť a častokrát nevládzeme a nemáme chuť robiť ani bežné aktivity počas dňa. To všetko sa po niekoľkých mesiacoch  odzrkadlí na celkovom zdravotnom stave. Zvýšené dávky škodlivých látok, menej pohybových aktivít a rovnako aj nedostatok pobytu na čerstvom vzduchu a na slnku, predstavujú jeden z dôvodov, prečo aj v tomto období nás môžu potrápiť symptómy jarnej únavy. Hlavnou príčinou je premnoženie toxických látok v tele a nízke množstvo prírodných látok, predovšetkým vitamínov a minerálnych látok. Taktiež trpí aj imunita, následkom čoho sme menej odolní voči chorobám.

Tipy, ako ju „účinnejšie“ prekonať ... 

     Dobrou správou je, že s jarnou únavou je možné bojovať a to dosť účinne. Povedzme si teda radšej viac o tom, ako vzniknutú "únavu" počas tohto obdobia premôžeme najúčinnejšie a najrýchlejšie. Tu sú niektoré z našich tipov:

  • Dostatok tekutín veľmi dôležitý – dbajte na dostatok tekutín vo svojom tele, jarné obdobie je o živosti a sviežosti, no a to bez vody nepôjde. Najlepšie je piť čistú vodu. Rovnako je dobré ju obmieňať s minerálnymi vodami, alebo čajmi, či šťavami z čerstvého ovocia a zeleniny. Stačiť bude aj pár kvapiek citrónu vo vode. Zabudnite na sladké sýtené nápoje a limonády. Obmedzte aj pitie alkoholu a kávy, nakoľko telo viac dehydratujú. Ideálne je piť toľko, koľko si telo pýta. Je dokázané, že na jar vypijete viac, ako počas jesene, či zimného obdobia. Najlepšie je začať deň pohárom čistej vody s kvapkami citrónu. 
  • Čerstvý vzduch nadovšetko – usilujte sa tráviť na začiatku jari viac času vonku, najmä počas slnečného dňa. Dostatok slnka a čerstvého vzduchu vám razom dodá veľa energie do ďalších dní. Začnite sa viac hýbať, využite čas na prechádzky a chôdzu pešo, namiesto cesty autom použite bicykel. Nezabúdajte na to, čím viac pobudnete na čerstvo vzduchu a v prírode, tým viac energie dostanete späť do organizmu.
  • Jarný detox – už sme naznačili, že je potrebné upraviť svoj jedálny lístok. Predovšetkým sa rýchlo zbavte vysoko kalorických jedál, sladkostí a pokrmov bohatých na "nezdravý" tuk. Obmedzte tiež mäso a vajcia. Nevysmážajte, vyhýbajte sa slaným jedlám, nejedzte príliš veľa údených potravín. Začnite jesť viac čerstvej zeleniny a ovocia aj ako hlavné jedlo, nie iba ako prílohu. Preferujte skôr menšie porcie, no za to si doprajte jedlo častejšie. Základ je zľahčiť svoj dennodenný rituál jedenia a dopriať si viac pôstu pred nastávajúcimi sviatky jari. Takýto jarný detox vášmu organizmu vôbec neuškodí, skôr pomôže.
  • Spánok nesmierne významný – ako najlepšie pomôcť svojmu unavenému telu? Predsa ísť sa dobre vyspať a to minimálne 8 hodín bez prestávky. Nerušený spánok je prospešným a zdravým pre celkové zdravie. Uvidíte, akí svieži sa prebudíte v novom pracovnom dni.
  • Otužiť sa tiež pomôže – ak ste s otužovaním ešte otáľali, je tu jar a pravý čas na zmenu. Vedzte, že si podporíte imunitu, rovnako studenšia sprcha ráno vám pomôže správne sa naštartovať do nového dňa. Samozrejme, chce to postupný tréning, žiadne náhle šoky pre telo nie sú prospešné a účinné. Začínajte opatrne, hlavne pomaly, postupne po istom čase prejdite na sprchovanie a otužovanie celého tela studenou vodou. Ešte lepším variantom je obmieňanie studenej a teplej vody. Nuž, je to na vás, či sa odhodláte aj k takejto výzve jari.

Rada na záver ... 

     Keď sa povie jarná únava, už len samotná predstava zamrazí. Ešte horšie je, ak nás aj premôže. V každom prípade, práve v tomto období viacerých premohla práve takáto únava. V našom článku sme snažili vám tento nepríjemný stav pomôcť prekonať čo možno najlepšie a najúčinnejšie, pomocou bežných rád a tipov, bez akejkoľvek chémie. Niekedy stačí skutočne tak málo a výsledok sa môže dostaviť čo nevidieť.

     Ak vám však tieto tipy nepomôžu a jarná únava u vás pretrváva už dlhšie ako mesiac, je potrebné sa obrátiť na odborníka. Dlhodobá únava, depresia, stres, nespavosť, ranná pochybovačnosť o pozitívnych stránkach života, to všetko môže byť príznakom iných začínajúcich chorôb. Nepodceňujte tieto príznaky a symptómy, ale začnite ich skutočne riešiť, keď je ešte takáto možnosť.

FOTO: slovakwoman.sk