Káva

Niektorí ľudia ju milujú a nevedia bez nej fungovať ani jeden deň, iní ju zatracujú a uprednostňujú skôr iné nápoje, najmä čaj. Ste vášnivý kávičkár alebo zaryto ju odmietate? Pripravili sme článok plný informácií o káve, o jej účinkoch na zdravie, ako aj o tom, ktorý druh kávy je zdravší a prospešnejší pre ľudský organizmus. A nielen to. Dozviete sa oveľa viac. Tak si nájdite chvíľku na čítanie, možno aj popri šálke dobrej kávičky …

Káva a kofeín, aká je pravda?

Kofeín je práve tou látkou, o ktorej sa v súvislosti s kávou hovorí najviac. Ak by ste náhodou nevedeli, kofeín je najčastejšie využívanou podnecujúcou stimulujúcou látkou, pretože svojimi vplyvmi premáha vyčerpanosť a únavu a privodzuje ostražitosť a bdelosť. Pri užívaní kofeínu rozhoduje však jeho správne dávkovanie. Aj vášniví kávičkári by si mali dávať pozor na vysoké denné dávky kofeínu prijatého práve z kávy. To, že ste prijali viac kofeínu, ako je únosné pre váš organizmus, zistíte veľmi ľahko. Budete pociťovať nepríjemné búšenie na hrudi alebo pri srdci, rovnako sa vám zvýši krvný tlak, nebudete môcť zaspať večer v posteli alebo budete mať ťažkosti od žalúdka. Ako máte možnosť vidieť, až priveľa nepríjemných symptómov na to, aby ste si začali dávať väčší pozor na odporúčanú dennú dávku kávy, ako aj kofeínu obsiahnutého v nej.

Aká je odporúčaná denná dávka?

Odporúčanou maximálnou dennou dávkou kofeínu u dospelého človeka je 300 až 400 mg, čo v závislosti od typu kávy predstavuje asi tri až šesť šálok kávy. Nie je jedno, či vypijete tri šálky instantnej a klasickej zrnkovej kávy. Nie je káva ako káva, pretože šálka instantnej kávy predstavuje iba asi 50 mg kofeínu, no klasická zrnková káva dodá telu až od 90 do 150 mg kofeínu, čo predstavuje niekedy aj dvojnásobok dávky tejto látky len v jednej šálke. Pokiaľ však dbáte na optimálne popíjanie kávy každý deň, nie je dôvod robiť paniku z akýchsi nepriaznivých dôsledkov na svoje zdravie. Skôr by ste sa mali tešiť, že kávu vôbec pijete, pretože viaceré odborné štúdie a výskumy sa zhodujú, že káva je čiernym skvostom planéty pre ľudské zdravie.

Zrnková, instantná alebo bez kofeínu?

Vedecké výskumy dokázali, že je jedno, akú kávu popíjate, či už zrnkovú, instantnú alebo dokonca aj bez kofeínu, káva je svojím zložením prospešná v ktorejkoľvek podobe. Káva obsahuje veľa antioxidantov, ktorých vlastnosti prevyšujú vlastnosti samotného kofeínu. Rozdiely pri samotných druhoch kávy je možné nájsť len pri množstvách kofeínu, ktoré do svojho tela dáme pri vypití jednej, či viacerých šálok kávy. Preto si vždy sledujte počet šálok každý deň, aby sa nestalo, že pri silnejšej zrnkovej káve, si privodíte skôr ťažkosti ako priaznivé účinky na svoje telo.

Káva a zdravie …

Prvým hlavným pozitívom pitia kávy pre naše zdravie je, že pôsobí ako fyzická podpora pre telo, ako aj psychická podpora zároveň. Vieme to už dlho, že je to dobrý životabudič, preto ju pijeme na začiatku nového dňa, či pri náročných obdobiach v živote alebo v rámci relaxu a regenerácie. Nie je to náhoda, prečo je káva takto označovaná. Vďaka vypitiu kávy účinky kofeínu prichádzajú veľmi rýchlo. Ale rovnako ako prichádzajú, pomerne skoro odchádzajú (niekedy trvajú pol hodinku, inokedy až tri štvrte hodinku). Poviete si, že to nie je veľmi veľa, ale ďalšiu dávku si vieme doplniť kedykoľvek, takže žiadny problém. Po vypití šálky kávy kofeín putuje priamo do krvi a postupne až do mozgu. Takto dochádza k rýchlemu zlepšeniu nálady, pamäti, narastá nám sila a energia, ako aj ostražitosť. Máte takéto skúsenosti s kávou aj vy?

Proti Parkinsonovej a Alzheimerovej chorobe …

Ak máte vek po 65t-ke, hrozí vám nepríjemná choroba známa ako Alzheimerova choroba. Najťažším prejavom tohto ochorenia je až vznik slabomyseľnosti, či demencie. Postihuje ľudí práve vo vyššom veku, predovšetkým po dovŕšení 65 rokov. Lieky na túto chorobu nie sú, preto je dôležitá prevencia. Veľa pohybu, zdravá strava a údajne aj pravidelné pitie kávy dokážu obmedziť riziko vzniku tohto nepríjemného ochorenia pre všetkých.
Rovnako nepríjemným je aj druhé ochorenie Parkinsonova choroba, pre ktoré je typické postupné odumieranie neurónov, ktoré podporujú tvorbu významnej látky dopamínu v mozgu. Nové štúdie potvrdili, že len jedna šálka kávy podporuje pokles vzniku rizika tohto ochorenia až o polovicu. Kofeín navyše zlepšuje aj samotné prejavy tejto choroby, zmierňuje triašku a strnulosť svalstva.

Proti cukrovke typu B …

Vedeli ste, že pitie kávy údajne znižuje až od 20 do 50 percent riziko vzniku cukrovky typu B? Jedná sa o jednu najrozšírenejšiu civilizačnú chorobu dnešnej doby a ohrozuje niekoľko stoviek miliónov ľudí na celom svete. Na základe veľkej štúdie (tvorenej viacerými výskumami a zúčastnenými cez pol milióna respondentov) sa potvrdilo, že každá šálka denne eliminuje riziko cukrovky o takmer sedem percent.

Antioxidanty tiež …

V neposlednom rade nemôžeme zabudnúť aj na prospešné antioxidanty, ktoré káva obsahuje. Ako sme už naznačili aj v našom článku, ich účinky vyhrávajú nad účinkami samotného kofeínu. O antioxidantoch už veľmi dobre vieme, že sú to prospešné látky, ktorých v našom tele nikdy nie je dosť. Ničia škodlivé látky v tele a premieňajú ich na prospešné látky, rovnako eliminujú tvorbu škodlivých buniek v tele, ktoré vedú k vzniku aj rakovinových buniek. A rovnako pripomíname, že všetky druhy káv sú prospešné v tomto smere, tak ako instantná, zrnková, aj bez kofeínová.
Ako teda zhodnotiť vplyv kávy na naše zdravie? Máte práve pri čítaní tohto článku v šálke čaj alebo kávičku? Potvrdilo sa, že každý druh kávy prospieva nášmu zdraviu a okrem účinkov na telo a mozog, má káva oveľa viac pozitív a je dôležité si ju dopriať, či už počas odpočinku alebo na začiatku nového dňa. Popíjate radi kávu alebo radšej čaj? Prečo? Podeľte sa s vašimi názormi v diskusii pod článkom.

Mohlo by vás zaujímať