Huby: ako vplývajú na naše zdravie? Prečo sa oplatí jesť ich častejšie?

 Jeseň, ideálny čas aj na hľadanie húb. Pokiaľ patríte k vášnivým hubárom, istotne ste navštívili les aj počas letného obdobia, najmä v súvislosti s touto pochúťkou. V tomto období môžete nájsť ďalšie druhy húb, ktoré vás môžu jednak zasýtiť, ako aj príjemne obohatiť na zdraví. Samozrejme, ak vsadíte na tie správne druhy húb. Prečo teda jesť huby pravidelne a častejšie ako doteraz, respektíve ktorá huba je najlepšia pre naše zdravie? Toto a omnoho viac sa dozviete v našom článku.

Huby a vitamín D

Už dlhé stáročia je známe, že huby sú zdravé, obsahujú veľa látok, ktoré náš organizmus potrebuje pre svoj vývin a výživu. Napríklad taký vitamín D. Jedná sa o dôležitý vitamín pre zdravý organizmus a pre zdravie našej pokožky. Získavame ho najčastejšie počas pobytu na slnku. Ale čoraz viacej sa mu vyhýbame, pretože kolujú správy, aké je škodlivé. Z toho dôvodu nám práve tento vitamín chýba čoraz viac. Je tu možnosť, ako si vitamín D dopriať v potrebnej dávke, napríklad aj formou konzumácie húb, ak si ho nedávate vo forme tabletiek.

Huby a imunita

Ak ste to náhodou nevedeli, huby sú veľmi dobré aj na podporu vlastnej imunity, respektíve obranyschopnosti organizmu. Túto vlastnosť nadobúdajú vďaka viacerým druhom minerálnych látok (selén, draslík, meď, železo), vitamínov (vrátane vitamínov skupiny B), stopových prvkov a iných výživných látok, ktoré sú v nich obsiahnuté.

Zo samotných minerálnych látok, nachádzajúcich sa v hubách, má význam spomenúť predovšetkým selén. Tento minerál sa zaraďuje k prospešným a dôležitým antioxidantom. Pomáha lepšej imunite a priaznivo vplýva na plodnosť u mužov.

Ďalšími významnými minerálmi sú železo a meď, potrebné pre zdravie červených krviniek. Nezabudnime na draslík, prospešný minerál predovšetkým pre srdcovo-cievny systém v našom organizme. Okrem ďalších látok obsahujú huby aj najznámejší a najvýznamnejší antioxidant – vitamín C.

Huby a diéta

Aj napriek tomu, že huby sú vo veľkom množstve veľmi ťažké na náš žalúdok, i tak priaznivo vplývajú na našu telesnú hmotnosť. Sú vhodné aj pri chudnutí. Ak hľadáte potravinu s množstvom vlákniny práve pre pocit plnosti a sýtosti, huby sú tou správnou voľbou. Navyše pomáhajú očistiť telo aj od škodlivých látok pravidelným vyprázdňovaním. Vláknina je prospešnou látkou aj pri úprave cholesterolu v krvi.

Nehovoriac o tom, že sú vynikajúcim zdrojom pre ďalšie významné látky pre správne fungovanie nášho organizmu. Reč je o bielkovinách. Pokiaľ držíte diétu, radi športujete, nebojte sa zaradiť do svojho jedálnička aj huby. Disponujú nízkou energickou hodnotou, ale vynikajúco zasýtia aj pri skonzumovaní menšieho množstva. No všetko závisí od konkrétneho druhu huby.

Huby a prevencia rakoviny

Jedenie húb sa osvedčilo aj v rámci prevencie zákernej choroby – rakoviny. Viaceré vedecké štúdie a výskumy sa zhodli na tom, že niektoré druhy húb majú tú zázračnú „moc“ a „vlastnosť“, že potláčajú prejavy rakoviny, predovšetkým rakoviny žalúdka, prsníka, pľúc a prostaty. Najúčinnejšími látkami, ktoré sa o to pričiňujú, sú predovšetkým vitamín C, beta-glukán a selén.

Huby a bezlepková diéta

Trpíte alergiou na potraviny a nemôže jesť pokrmy s lepkom? Nezúfajte, huby sú pre vás priam stvorené. Práve pomocou nich si dokážete spestriť svoje denné „menu“. Z veľkého počtu druhov húb si istotne zamilujete ten správny druh, ktorý vám zachutí najviac.

Hliva ustricová, na cholesterol a imunitu

Hliva ustricová sa zaraďuje k najvzácnejším hubám. Často sa nazýva aj ako „zázrak“ prírodnej medicíny. Niet sa čo čudovať. Priaznivé účinky tejto huby nás dodnes presviedčajú o tom, že sa ju oplatí pravidelne konzumovať. Hliva ustricová je bohatá na viacero vitamínov, predovšetkým vitamíny B, C, D a K. Okrem toho obsahuje stopové prvky ako bór, draslík, fosfor, jód, selén, sodík a zinok. Nechýbajú v nej ani veľmi prospešné takzvané beta 1,3-D glukány.

Hliva ustricová je dnes dostupná aj vo forme tabletiek, navyše je zásobárňou prírodných látok a telo obohacuje o prospešné a životu nevyhnutné látky. Kedy vám pomôže najviac?