detoxikácia organizmu počas tehotenstva

Túžbou žien počas tehotenstva je zabezpečiť, aby prostredníctvom svojho tela vytvorili čo najlepšie podmienky pre vývoj ich dieťaťa. Zároveň sa však potýkajú s výkyvmi nálad, či chuťami na nezdravé jedlá. Je riešením detoxikácia organizmu?

9 mesačné obdobie tehotenstva, by malo byť v prvom rade o dieťati a jeho zdravom vývine, ktorému by mala predchádzať svedomitá príprava. Preto je úlohou budúcej mamičky prijať v strave všetko potrebné a udržiavať sa fit. O tom, čo všetko je pre tehuľku nevyhnutnosťou počas radostného očakávania, sa dočítate v nasledujúcich riadkoch. Na radikálne detoxikačne kúry však zabudnite.

Správna výživa zabezpečí aj odstránenie nepotrebných látok

Aj keď zaužívané klišé hovorí presný opak, tehotné ženy by si jednoducho mali dávať pozor na to, čo jedia. Vyvážená strava je rozhodujúca pre zdravý vývoj plodu, aby ste ho nevystavili vzniku vrodených vád a ďalším poruchám. Zamerať by ste sa mali predovšetkým na vitamíny a minerály. Ktoré konkrétne?

Kyselina listová

Kyselina listová je rozhodujúca, pretože bráni tomu, aby sa deti narodili s defektmi neurálnej trubice (tá sa počas vývoja stáva mozgom a miechou). Pomáha pri delení a tvorbe buniek. Ak plod nedosiahne dostatok kyseliny listovej, neurálna trubica sa nemusí správne zatvoriť a ohrozuje dieťa. Následkami môže byť celoživotné ochrnutie,

Pridávaním kyseliny listovej do vašej stravy, môžete pomôcť zabrániť tomu, aby sa vyskytla sada ďalších problémov a nízka pôrodná hmotnosť.

Štúdia Doplnenie kyseliny listovej a tehotenstvo: viac ako len prevencia defektu neurálnej trubice poukazuje na nutnosť zvýšenia obsahu kyseliny listovej počas tehotenstva, pretože je potrebná na rast a vývoj plodu. Jej nedostatok sa spája s abnormalitami u matiek (anémia, periférna neuropatia) a plodov (vrodené abnormality).

Zdroje kyseliny listovej

Listová zelenina (špenát, ručičkový kel, kapusta), orechy, pšeničné klíčky, fazuľa, cvikla, avokádo, paradajky, reďkovka, maliny, vodový melón

Železo

Tak ako kyselina listová, aj železo hrá dôležitú úlohu v rozvoji mozgu. Keď ste tehotná, prijať dostatok železa vo vašej strave je teda nesmierne dôležité.  

Výskum uskutočnený na Univerzite Rochester Medical Center ukázal, že anémia alebo nedostatok železa u dojčiat môže spomaliť nástup vývoja sluchového nervového systému, čo ohrozuje schopnosť dieťaťa pochopiť zvuk. To by mohlo viesť k problémom s jazykom. Keď matka nedostane dostatok železa, jej dieťa sa môže tiež narodiť s nízkou pôrodnou hmotnosťou.

Zdroje železa

Sezamové semienka, pistácie, mandle, slnečnicové semienka, špenát, pór, šošovica, fazuľa, hrach, hovädzie mäso, sójová múka, pivné kvasnice.

Jód

Jód je nevyhnutný pre vývoj mozgu a nervového systému vášho dieťaťa a reguluje aj jeho metabolizmus. Zohráva dôležitú úlohu pri regulácii štítnej žľazy. Nedostatok jódu počas tehotenstva súvisí s rizikom potratu a predčasného pôrodu.

V časopise Journal of Clinical Endocrinology & Metabolismus sa uvádza, že nedostatok jódu počas vývoja plodu môže viesť k poruchám pozornosti a poruchám hyperaktivity. Extrémny nedostatok jódu môže dokonca spôsobiť mentálnu retardáciu. Tehotné ženy potrebujú viac jódu než zvyčajne, pretože produkcia materského hormónu štítnej žľazy sa zvyšuje o približne 50%, čo vedie k strate jódu.

Zdroje jódu

morské plody, banány, jablká, broskyne, čerešne, černice, čučoriedky, hrozno, jahody, maliny, ríbezle červené, ríbezle čierne, brokolica, kaleráb, paprika.

Vitamíny C a E

Vitamín C funguje tak, aby vaše tkanivá nepoškodili a udržiava bunky zdravé. Nachádza sa v paprike, jahodách, ríbezliach, brokolicia a ružičkovom keli.

Vitamín E má niekoľko výhod, napríklad pomáha pri vstrebávaní vitamínu K a tvorbe svalov. Nedostatok vitamínu E u tehotných žien môže viesť ku komplikáciám, ako je preeklampsia (ochorenie ciev placenty) a nízka pôrodná hmotnosť dieťaťa.

Vláknina

Je to taká kamarátka tehotných žien, pretože bojuje proti častému problému v tehotenstve – zápche. Okrem toho potraviny bohaté na vlákninu sú zvyčajne plné živín, čo znamená, že vás naplnia bez toho, aby ste si na tanier naložili veľké množstvo kalórií. Zaradením vlákniny do stravy pomôžete zabrániť nadmernému priberaniu v tehotenstve.

Zdroje vlákniny

Zelený hrášok, sušené figy, avokádo, maliny, fazuľa, šošovica.

Snažilky a tehotné ženy nájdu všetky uvedené živiny aj vo výživovom doplnku na prírodnej báze Zenvia Gravital. Vysoko koncetrované zloženie prírodných látok pozitívne ovplyvňuje správne fungovanie reprodukčného ústrojenstva ženy, ako aj optimálny vývoj plodu počas tehotenstva.

Prečítajte si aj: Letné tehotenstvo? Máme pre vás niekoľko rád, ako prežiť horúčavy

letné tehotenstvo

Čo je v tehotenstve tabu?

Fajčenie

Ak pojednávame o “toxických látkach” v našom tele, tu je jeden z pôvodcov. O tom, koľko následkov môže fajčenie zanechať na vašom tele, by bolo možné napísať zbierku kníh. Keď hovoríme o tehotenstve, hovoríme o následkoch na dvoch telách naraz. Fajčenie výrazne zvyšuje riziko tehotenských komplikácií, z ktorých niektoré môžu byť smrteľné pre matku alebo dieťa.

Ďalšie komplikácie môžu viesť k problémom s placentou alebo pomalým vývojom plodu. Tieto problémy môžu tiež spôsobiť potrat alebo narodenie mŕtveho dieťaťa.

Niektoré druhy byliniek

Množstvo stránok, blogov, či časopisov uvádza, že ženy v tehotenstve môžu piť bylinkové čaje. Áno, môžu, ale záleží na tom, z ktorých byliniek je čaj pripravený. Niektoré totiž dokážu spôsobiť kontrakcie a vyvolať predčasný pôrod, alebo môžu iným spôsobom nevhodne ovplyvniť tehotenstvo.

Od ktorých byliniek by ste mali dať počas tehotenstva pauzu? Gingko biloba, Petržlen záhradný, Alchemilka obyčajná, Archangelika lekárska, Hlaváčik jarný, Palina pravá a opatrné buďte aj so škoricou.

Instantné polotovary

Čítali ste už niekde, že by si tehotné ženy mali navariť výživné jedlo z prášku? Na to, aby boli tieto potraviny dlho uchovávané, je potrebné veľké množstvo konzervačných látok. Navyše mnohé z nich obsahujú glutaman, ktorý plodu rozhodne neprospieva.

Nápoje

Alkohol a tonik sú dva nápoje, na ktoré by ste mali úplne zabudnúť. Existujú štúdie, ktoré potvrdzujú, že malé množstvo alkoholu “neublíži”. Ale existujú aj stovky ďalších, ktoré potvrdzujú vznik defektov nenarodeného plodu zapríčinených alkoholom. Preto užitie alkoholu v tehotenstve určite zvážte.  

Môže sa zdať, že odporúčaní aj obmedzení je veľa a nie je najľahšie sa v nich orientovať. Avšak mamičky sa zvyčajne nesmierne rýchlo adaptujú na novú situáciu a rýchlo si osvoja potrebné zásady. Dôležité je predsa, aby sa dieťatko vyvíjalo v poriadku. A ak má mamička zdravé telo, jej vlastné orgány ako pečeň, obličky, pľúca, vykonajú presne takú detoxikáciu, akú potrebuje ona i dieťatko.

Mohlo by vás zaujímať