Bežne sa stretávame s názorom, že depresia nie je v skutočnosti žiadna diagnóza a je to len prejav obyčajnej slabosti. Jedná sa však o nebezpečné ochorenie, v dôsledku ktorého trpí 300 miliónov ľudí z celého sveta. Čo o depresii vieme a aké sú jej príznaky?

 

Najhorším scenárom je, že depresia môže viesť k samovraždám. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) zomiera každoročne v dôsledku samovrážd takmer 800 000 ľudí.

Depresia. Čo to vôbec je?

Klasifikovaná je ako porucha nálady charakteristická dlhotrvajúcimi pocitmi smútku, straty, hnevu alebo stratou záujmu o každodenné aktivity. O depresii hovoríme, keď tento stav výrazne zasahuje do každodenných činností po dobu najmenej dvoch týždňov. Ovplyvňuje nielen pracovnú produktivitu, ale aj vzťahy a zdravie. Ak nie je liečená, jej symptómy sa môžu zhoršiť.

Depresia je často zamieňaná za smútok, ktorý je bežnou ľudskou emóciou. Ale zatiaľ čo smútok po niekoľkých dňoch odznie, depresia predstavuje dlhotrvajúci stav. Navyše, je to diagnóza, ktorú okrem smútku môže sprevádzať mnoho ďalších sprievodných symptómov.

Príznaky depresie

pocity beznádeje, bezcennosti, úzkosti, prázdnoty, neschopnosti;

podráždenosť, frustrácia, nepokoj, chronická zábudlivosť;

plač, bolesti hlavy, kŕče, pokles výkonu;

● strata záujmu o aktivity alebo záľuby, ktoré boli príjemné;

poruchy spánku (príliš málo alebo príliš veľa spánku, časté prebúdzanie);

● neustále pocity únavy, nedostatok energie;

● ťažkosti so zapamätávaním, koncentráciou, neschopnosť sústrediť sa, ťažkosti s dokončením úloh, oneskorené reakcie počas rozhovorov;

zmeny chuti do jedla, výrazné zmeny hmotnosti;

● fyzické príznaky, ako sú bolesti hlavy, bolesti žalúdka alebo bolesti chrbta;

● skúsenosť s nejakou kombináciou týchto príznakov po dobu najmenej dvoch týždňov pravdepodobne znamená, že ste uprostred depresívnej epizódy;

nekontrolované nakupovanie, požívanie alkoholu, prepadanie hazardu, nadmerné fajčenie;

● strata záujmu o sex alebo naopak, používanie sexu na zvládnutie depresie (zvýšená promiskuita, nevera, vyhľadávanie rizikových situácií);

prehnané prejavy emócií;

● zanedbávanie zovňajšku, starostlivosti o svoje zdravie, nízke sebavedomie.

Nebezpečné je, keď okolie nepozoruje žiadne zmeny v správaní alebo sa depresiou postihnutý človek javí ako veselý, zabáva sa, smeje. Práve preto, že si úvahy o smrti a samovražde necháva pre seba, nemusí nikto v okolí o depresii daného človeka ani vedieť.

Ovplyvňuje zdravotný stav

Závažné ochorenie, akým depresia rozhodne je, ovplyvňuje aj ďalšie aspekty ľudského zdravia. Negatívny vplyv má depresia aj na artritídu, astmu, kardiovaskulárny systém, pacientov s rakovinou a cukrovkou.

Len málo ľudí ju skutočne lieči

Aj keď liečba depresie zaznamenáva úspechy, v celosvetovom merítku menej ako polovica pacientov postihnutých depresiou. V mnohých krajinách je to menej ako 10 %.

Príčiny depresie

Prejsť si negatívnymi životnými udalosťami znamená aj väčšiu pravdepodobnosť vzniku depresie. Medzi nežiadúce okamihy v živote patrí nezamestnanosť, smrť blízkej osoby, rôzne psychologické traumy. Depresia môže následne viesť k väčšiemu stresu a dysfunkcii, zhoršiť životnú situáciu postihnutého a samotnú depresiu.

Ďalšou rizikovou skupinou sú ľudia, v ktorých rodine sa vyskytuje anamnéza depresie alebo iná porucha nálady. Aj niektoré stavy súvisiace so zdravím môžu predstavovať vyššie riziko rozvoja depresie. Môžu to byť chronické ochorenia, nespavosť, chronická bolesť alebo porucha pozornosti s hyperaktivitou.

Ako sa depresie zbaviť?

Pozitívne ovplyvniť výskyt a priebeh depresie môžu ovplyvniť rôzne faktory.

Priateľské prostredie

Stretnutia s rodinou a blízkymi priateľmi, znižujú riziko, že človek trpiaci depresiou bude v osamotení premýšľať o svojom beznádejnom stave, o smrti či bezútešnej situácii. Tešiť sa z každej chvíle, venovať čas aktivitám, ktoré pozitívne pôsobia na telo aj dušu - to je jedna z ciest, ako sa účinne zbavovať depresie.

Výživou proti depresii

Vitamín B

Vitamíny B12 a B6 sú životne dôležité pre zdravie mozgu. Výskumy naznačujú, že keď sú hladiny vitamínu B nízke, riziko vzniku depresie môže byť vyššie.

Vitamín D

Inak nazývaný aj “slnečný vitamín” je dôležitý pre zdravie mozgu, srdca a kostí. Ľudia, ktorí trpia depresiou, majú väčšiu pravdepodobnosťou nízkej hladiny tohto vitamínu.

Ľubovník bodkovaný

Štúdie sú zmiešané, ale toto prírodné liečenie sa v Európe používa ako antidepresívum. V Spojených štátoch nedostal rovnaký súhlas.

Omega-3 mastné kyseliny

Sú dôležitými tukmi pre neurologický vývoj a zdravie mozgu. Pridanie doplnkov omega-3 do stravy môže pomôcť znížiť symptómy depresie.

Zenaden

Výživový doplnok Zenvia Zenaden  s obsahom prospešných látok a bylín, akými sú vitamín B, vitamín C, medovka lekárska, mučenka pleťová a valeriána lekárska, predstavuje tabletky pre duševnú pohodu. Slúžia na uvoľnenie organizmu a podporujú zvládanie stresu.