Reklamy v televízii, rádiách aj časopisoch často vyzdvihujú, že niektorá z propagovaných potravín obsahuje aminokyseliny. Vieme však, čo sú zač, kde sa nachádzajú, a prečo by sme ich vlastne mali zahrnúť do stravy?

Aminokyseliny - prečo sú dôležité pre človeka?

Aminokyseliny sú označované ako stavebné prvky bielkovín. Bielkoviny (proteíny) tvoria dvadsať percent ľudského tela a podieľajú sa na dôležitých biologických procesoch. Zohrávajú tiež kľúčovú úlohu pri preprave a skladovaní živín. Aminokyseliny majú vplyv na funkciu orgánov, žliaz, šliach a artérií, hojenie rán, opravu tkanív. Podporujú zdravé tkanivá vo svaloch, kostiach, pokožke.

Je dôležité, aby bol príjem aminokyselín vyvážený počas celého dňa. Strava založená na jedinom rastlinnom prvku nie je adekvátna. Konzumácia jedla bohatého na bielkoviny je pre zdravú výživu mimoriadne dôležitá. Získaný dostatok aminokyselín podporuje to, aby sme zostali zdravými. Bez pretrvávajúcej a dostatočnej dodávky sa zvyšuje riziko vážnych porúch.

Nedostatok môže byť problém

Ak jedna alebo viac aminokyselín nie sú k dispozícii v dostatočnom množstve, produkcia proteínu je oslabená. Metabolizmus môže fungovať v obmedzenom režime. Následkami môžu byť:

● strata vlasov,

● kožné problémy,

● poruchy spánku,

● výkyvy nálady,

● ťažkosti s erekciou,

● nedostatok energie,

● artritída,

● cukrovka,

● kardiovaskulárne choroby,

● ochabovanie svalovej hmoty a neschopnosť vybudovať si ju.

Nedostatočná výživa v oblasti bielkovín je forma podvýživy. Môže sa objaviť u zdravých dospelých napríklad vtedy, ak sa venujú cvičeniu alebo nezdravému chudnutiu.

L-arginín a L-tryptofan: tieto aminokyseliny oceníte

Pre ľudí, ktorí sa venujú telesnému rozvoju je cenná aminokyselina L-arginín, pretože sa podieľa na zvýšení fyzickej výkonnosti, vytrvalosti a sile. Prispieva tiež k tvorbe kolagénu, má vplyv nadetoxikáciu pečene, podporuje tvorbu spermií aj činnosť obličiek. Jeho zdrojmi sú najmä ovsená kaša, hnedá ryža, slnečnícové či sezamové semienka.

L-arginín je často súčasťou tabletiek na erekciu alebo ako súčasť stravy pre športovcov.

L-tryptofan je esenciálna aminokyselina, nevyhnutná pre výživu človeka. Ak ste už počuli o hormóne šťastia, serotoníne, vedzte, že tryptofan je jeho základná látka. Preto ak zažívate pocit nekľudu, alebo zaznamenávate výkyvy nálad, posvieťte si na výživu. Nájdete ho v banánoch, rybách, tvarohu, mlieku, mäse.

Tryptofan sa spolu s bylinkami ako medovka lekárska, mučenka pleťová, valeriána lekárska a vitamínmi (C, B6) a horčíkom, nechádza v doplnku výživy Zenvia Zenaden. Má vplyv na zlepšenie nálady a napomáha upokojiť nervový systém.

Zabezpečte telu dostatok aminokyselín. Ako?

Jednoduchou konzumáciou stravy bohatej na zdravé zdroje bielkovín: chudé mäso, ryby, hydinu, vajcia a mliečne výrobky. Vegetariáni alebo vegáni môžu získať dostatočné množstvo bielkovín z fazule, orechov a orechových masiel a sójových bôbov a sójových výrobkov, ako je tofu a sójové mlieko.