Výsledkom dlhodobého vystavenia sa vysokým teplotám, najmä počas horúcich letných dní, môže v kombinácii s dehydratáciou viesť k úpalu, ale aj spáleniu pokožky. Čo budeme potrebovať, aby sme zvrátili negatívne dopady prílišnej expozícii na slnku?

Aj keď tento stav zvyčajne nie je život ohrozujúci, na odstránenie následkov budeme potrebovať niekoľko úkonov a postupov. Pozrite sa na zoznam aktivít, ktoré je nutné urobiť a okamžite zabezpečiť. Nápomocný je aj zinok.

Príliš dlho na slnku?

Medzi hlavné príčiny vzniku úpalu patrí vystavenie sa vysokým teplotám v kombinácii s namáhavou fyzickou činnosťou či vysokou vlhkosťou prostredia. Relatívna vlhkosť vzduchu 60 % alebo viac bráni odparovaniu potu, čo prakticky znemožňuje telu ochladiť sa.

Prvým znamením úpalu sú zvyčajne mdloby, neskôr sa môže dostaviť pulzujúca bolesť hlavy, svalová slabosť alebo kŕče, zmeny správania, začervenanie pokožky. Výnimkou nie je ani rýchly tlkot srdca či rýchle a plytké dýchanie.

Ohrozené skupiny sú ľudia akéhokoľvek veku, ktorí nemajú zabezpečené dobré prúdenie vzduchu, nepijú dostatok vody, trpia chronickými chorobami alebo požili veľké množstvo alkoholu. Obzvlášť zraniteľné sú deti do 4 rokov a seniori nad 65 rokov, pretože sa prispôsobujú teplu pomalšie ako ostatní.

Podľa Mayo Clinic, opatrní by mali byť aj ľudia, ktorí užívajú lieky ovplyvňujúce schopnosť organizmu zostať hydratovaný a primerane reagovať na teplo. Patria sem lieky:

● používané na liečbu vysokého krvného tlaku a srdcových problémov (betablokátory, diuretiká),

● na zmierňovanie príznakov alergie (antihistaminiká),

● na upokojenie (upokojujúce látky),

● k zmierňovaniu psychiatrických príznakov (antipsychotiká).

Prvá pomoc pri úpale

V prvom rade je nutné zmeniť podmienky, v ktorých sa dotknutý človek nachádza, a to zabezpečením prívodu vzduchu a jeho presunu na chladnejšie miesto. Dôležitý je aj príjem tekutín (najlepšie vody) a ochladenie, napr. pomocou špongie alebo nastriekania vody na pokožku. Človek postihnutý úpalom by sa mal do pol hodiny začať ochladzovať a cítiť sa lepšie.

V prípade, že sa stav nezlepšuje (alebo naopak zhoršuje zvyšujúcou sa teplotou, závratmi), je potrebné čo najskôr vyhľadať lekársku pomoc.

Trápi ma aj slnkom spálená pokožka

Ďalším javom, ktorý sa bežne dostaví bezprostredne po dlhodobom pobyte na slnku, môže byť okrem úpalu aj spálená pokožka. Prevencia vo forme aplikácie prípravkov s ochrannými faktormi by bola na mieste, avšak niekedy nie je možné rýchlo reagovať alebo z nejakého dôvodu možné použiť ich. V takomto prípade prichádzajú na rad regeneračné prostriedky, ktoré umožnia pokožke rýchlejšie hojenie.

Svoje oprávnené miesto medzi týmito prostriedkami má právom zinok. Tento minerál je dôležitý pre hojenie rán, ale má aj mnoho ďalších prospešných funkcií pre imunitu. Vďaka nemu sa telo dokonca môže “rýchlejšie spamätať” z prechladnutia alebo zmierniť príznaky hnačky.

Americkí výskumní pracovníci v štúdii Zinok v ľudskom zdraví: Vplyv zinku na imunitné bunky uvádzajú, že zinok je dôležitý antioxidant a má protizápalové účinky. Umožňuje zmierniť oxidačný stres a znížiť zápalové procesy v tele.

Zinok by mal byť preto súčasťou pestrej a vyváženej stravy, a to nielen v “čase núdze”, kedy slnkom dotknutá pokožka volá o pomoc. Nájdete ho aj vo výživovom doplnku Zenvia Beautylis. Ten okrem zinku obsahuje aj ďalšie vysokokoncentrované prírodné zložky, ktoré priaznivo ovplyvňujú kvalitu pokožky, vlasov a nechtov. Ide najmä o výťažky z rastlín ako serenoa plazivá, pŕhľava dvojdomá, vitamín C, praslička roľná či beta-karotén.

 

A čo nám pomôže posilniť imunitu pred jesenným obdobím? Čítajte článok: