Čoraz viac sa mnoho ľudí pravidelne potýka s únavou a vyčerpaním. Ráno idú do práce, celý deň si nesadnú a večer je ich energia na bode mrazu. Poznáte to aj vy? Za únavu môže vo veľkej miere životný štýl a ďalšie okolnosti súvisiace s deťmi, prácou, rekonštrukciou domova, vašimi hobby a podobne. Ak potrebujete zvýšiť svoju energetickú úroveň, prezradíme ako na to.

Odkiaľ zvyčajne čerpáme energiu?

Káva

Po tomto nápoji siahajú ľudia už od 11. storočia a niektorí si ani nevedia predstaviť začiatok dňa bez nej. Káva je nielen zdrojom energie, ale aj antioxidantov, vlákniny, vitamínov a minerálov. Obsahuje kofeín, prirodzený stimulant. Ten môže pozitívne ovplyvniť výkon a stav energie celkovo. Nadmerné pitie  kávy však môže spôsobiť nepokoj, podráždenosť, stavy úzkosti, chvenie, búšenie srdca. Spôsobuje tiež častejšie močenie. Môže prispieť k problémom so zaspávaním, takže sa odporúča vyhnúť pitiu kávy pred časom spánku.

Čaj - čierny, zelený, maté

Najobľúbenejší nápoj na svete, čierny čaj, obsahuje látky - kofeín, teofylín, ktoré môžu zrýchliť vašu srdcovú frekvenciu a spôsobiť, že sa budete cítiť bdelejšie, zvýšite svoju výkonnosť, koncentráciu. Vedľajšími účinkami nadmerného pitia čierneho čaju (viac ako 4 šálky) sú, rovnako ako pri nadmernom pití kávy, problémy so zaspávaním aj častejšie močenie, či triaška. Na rozdiel od čierneho čaju, zelený čaj obsahuje približne polovičnú “porciu” kofeínu. Pomáha zlepšiť pozornosť a kognitívne funkcie, zrýchliť reakcie človeka.

Rovnako ho využívajú športovci pre viaceré pozitívne účinky - povzbudí a rýchlejšie spaľuje tuky. Pozor na zelený čaj, ak sa chcete vyspať. Nadmerná konzumácia vám to môže znemožniť. Čaj maté (alebo tiež Yerba Mate) sa používa ako stimulant na zmiernenie duševnej a fyzickej únavy, na zlepšenie nálady a odstránenie depresie, zmiernenie bolesti hlavy. Mate stimuluje mozog, srdce, svaly. Keďže obsahuje kofeín, nadmerná konzumácia sa rovnako neodporúča.

Energetické nápoje

Poskytujú “dobitie bateriek” behom krátkej chvíle, a to vďaka veľkej dávke kofeínu, cukru, taurínu, a niektorým rastlinným povzbudzovačom (guarana, ženšen, gingko biloba a podobne). Pre ľudí s ochorením srdca alebo užívajúcich lieky na kontrolu krvného tlaku môžu byť nevhodné, preto im ich lekári neodporúčajú piť. Títo ľudia by sa mali vyhnúť energetickým nápojom úplne.  

Cukor vo viacerých podobách

Cukry nám poskytujú najrýchlejší zdroj energie a ich dostatok v organizme je veľmi dôležitý. Musíme len rozlišovať, aké cukry do tela dostávame. Rafinované cukry totiž zvyšujú hladinu inzulínu a hoci zvýšia energiu na počkanie, neobsahujú nič, čo by telu prospievalo. Je totiž rozdiel zjesť čokoládovú tyčinku ako dať si lyžičku medu do čaju.

Ako najprirodzenejšie zvýšiť úroveň energie?

Dostatok spánku

Až 20 - 30% celkovej populácie nespí toľko času, koľko by bolo potrebné. Požadovaný čas na oddych je minimálne 7 hodín, veľa ľudí však spí menej ako 6. Ak sa snažíte spať viac, ale v noci sa prebúdzate (nedajú vám spať nedoriešené záležitosti, starosti, stres), môžete vyskúšať meditáciu, aby ste upokojili vašu zaneprázdnenú myseľ.

Telesný pohyb

Pravidelný pohyb ako zdroj energie? Rozhodne. Možno je to posledná vec, ktorá by vás napadla, keď prídete domov a padnete do postele ako vrece zemiakov. Tu je niekoľko dôvodov, ktoré vám dajú väčší zmysel:

  • pravidelné cvičenie zvyšuje vašu energetickú úroveň
  • zvládnete viac a vynaložíte na to menej energie
  • zníženie rizika vzniku chronických ochorení, ako sú srdcové choroby, cukrovka a obezita

Znížiť stres - urobiť si v diári miesto aj na oddych, čas pre seba

Pocit stresu je úzko spojený s únavou. Ak však minimalizujete stres súvisiaci so životným štýlom, mohlo by to zvýšiť vašu energetickú úroveň. Vytvorte si vlastnú stratégiu ako zlepšíte úroveň vašich energetických možností. Zahrňte do svojho plánu chvíle, kedy budete odpočívať, meditovať alebo inak relaxovať. Prechádzka, počúvanie hudby alebo čítanie knihy sú spôsoby, ako to docieliť.

Skoncujte s fajčením raz a navždy

Fajčiari budú zrejme namietať, že skončiť je jedna z najťažších vecí. Treba si však uvedomiť, že fajčenie je jednou z najhorších vecí, ktoré môžete urobiť pre vaše zdravie. Zvyšuje riziko mnohých zdravotných problémov od menej závažných až po infarkt, viac druhov rakoviny, mŕtvicu. Účinnosť pľúc sa vplyvom dlhodobého fajčenia môže znižovať, čím sa v končenom dôsledku distribúcia kyslíka v tele rovnako znižuje. Teda u fajčiarov sa pri energetickom výdaji dostaví únava rýchlejšie.

Vyvážená strava a pravidelná strava

Máte málo energie? Skúsme si posvietiť na vaše stravovacie návyky. Máte často pocit únavy? Dodávate svojmu telu palivo na to, aby mohlo spokojne pracovať ďalej? Výberom správnych živín namiesto potravín s vysokým obsahom cukru a tuku, je možné docieliť zníženie rizika vzniku chronických ochorení a zabezpečiť dostatok energie. Ak sa vám aj pri najväčšej snahe dodržiavať zdravý životný štýl predsa len nedarí na 100%, pokúste sa doplniť si potrebnú energiu prostredníctvom vitamínov a minerálov obsiahnutých vo výživových doplnkoch.

Vyskúšajte napríklad Mineral control na energiu - produkt na prírodnej báze. Obsahuje potrebné množstvo vitamínov, minerálov (Vápnik, Vitamín C, horčík, Vitamín B6, Vitamín D), podporuje odkyslenie organizmu aj normalizáciu krvného tlaku.  Čo sa týka pravidelnosti, nepravidelný spôsob stravovania, vynechávanie či preskakovanie jedál, spôsobuje oveľa väčšiu pravdepodobnosť výskytu únavy.

Tekutiny, tekutiny a ešte raz tekutiny

Úroveň vašej hydratácie zodpovedá za úroveň energie, nálady. Uistite sa, že pijete dostatok vody počas dňa, nielen vtedy, keď pocítite smäd. Voda tvorí viac ako polovicu tela človeka a preto netreba zabúdať na jej dopĺňanie. Ovplyvňuje metabolizmus na všetkých úrovniach. Každá chemická reakcia v našom organizme sa koná na základe vody.

Tip na záver: Je lepšie jesť malé jedlá a občerstvenie každých pár hodín ako tri veľké jedlá denne. Tento prístup môže znížiť vaše vnímanie únavy, pretože váš mozog potrebuje trvalé zásobovanie živinami (Zdroj: Harvard Medical Publishing, Harvard Medical School).