Aká je teda pravda v prípade cestovín? Sú zdravým pokrmom alebo nie? Ani odborníci v tom nemajú úplne jasno. Jedni hovoria, že áno, iní zase nie. V každom prípade, cestoviny ako také sú výbornou a zdravou pochúťkou, ak sú vhodne pripravené. Všetci dobre vieme, že príprava nie je vôbec náročná. Existuje obrovský počet možností, ako si ich rýchlo a zdravo pripraviť.

Aká je pravda o priberaní z cestovín?

     Pravda je taká, že z cestovín ako takých je možné pribrať rovnako ako z ktoréhokoľvek iného pokrmu. Toto platí obzvlášť vtedy, pokiaľ neodhadnete správnu hranicu, kedy je dosť (v rámci množstva zjedeného pokrmu). Obmedzte väčšinu nezdravých jedál zo svojho jedálnička, predovšetkým mastné a vyprážané jedlá, rovnako aj sladké maškrty a dobroty. Skúste ich nahradiť napríklad väčšou porciou zeleniny, ovocia a množe aj cestovinami. Budete prekvapení s priaznivým účinkom a výsledkom tejto zmeny jednak na vaše zdravie a tiež aj na telesnú  hmotnosť. Ak nechcete myslieť na chudnutie, tak v prípade cestovín vždy radšej siahnite po ich bezvaječných variantoch.

Prečo „bezvaječné“ cestoviny?

     Pokiaľ cestoviny, tak ako sme naznačili aj vyššie, určite tie „bezvaječné“. Usilujte sa vyhýbať ich vaječným druhom, pretože obsahujú viac tukov, kalórií. Ak budete takto pokračovať dlhší čas, odzrkadlí sa to vašej celkovej váhe a tiež aj na zdraví. Vhodným variantom sú cestoviny z takzvanej semiliovej pšenice, pretože sú bez cholesterolu. Pokiaľ preferujete skutočne iba zdravý variant cestovín, konzumujte výlučne cestoviny celozrnné.

     Pokiaľ cestoviny pripravujete, dávajte pozor na vysokú teplotu varu, ako aj na samotnú dĺžku varenia. Radšej ich vypnite skôr aby zostali tvrdšie, nie príliš mäkké a rozvarené. Vo všeobecnosti platí, že tvrdšie cestoviny rýchlejšie zasýtia žalúdok. Okrem toho z takto pripraveného jedla zákonite aj dlhšie trávite a tým sa pomalšie absorbujú  do tela a krvi nezdravšie cukry. Práve preto sa vám vďaka cestovinám podarí schudnúť oveľa rýchlejšie.

Menej je viac ... 

     V prípade cestovín sa usilujte vždy o jedno. Jedzte ich čo najdlhšie. Nerobte si ich na obed, či na večeru, ak vás pochytil obrovský hlad, pretože vtedy bude ťažké si ich „pomaly“ vychutnať. Pamätajte si, že menej je vždy viac a platiť to má pri každom pokrme, nie iba pri cestovinách. Nezabúdajte na glykemický index samotných cestovín. Je pravdou, že ak zjete klasické cestoviny, strávite ich rýchlejšie a aj samotné cukry sa dostanú do krvi skôr. Ale celozrnný druh vás zasýti skoro na celé popoludnie a aj s ukladaním tukov to bude lepšie, pretože ich budete tráviť dlhšie a tým sa cukry a tuky  dostanú pomalšie do krvi.

„Špagety“ vyhrávajú ...

     Z množstva typov cestovín je nalepšie sa rozhodnúť snáď pre najznámejšie z nich - špagety. Pýtate sa, prečo práve špagety? Má to nejaký význam? Nespomíname ich iba tak. Špagety sú racionálnejším pokrmom, preto sú ľahké na žalúdok a trávenie.

    Okrem toho môžete pri ich konzumácii zažiť veľa zábavy. Pokiaľ chcete skutočne kvalitné špagety, mali by ste si ich vyrobiť vždy v domácom prostredí, ak máte takú možnosť. Áno, vieme, nie je to pre každého možné, ale raz začas by ste si to mohli vyskúšať. Môžete si ich dopriať aj každý deň. Pritom budete vedieť, že máte vždy jedno zdravšie jedlo vo svojom žalúdku. Keďže obsahujú väčšie množstvo sacharidov, doprajte si ich skôr na obed (nie večer), aby ste energiu z nich patrične využili pri svojich dennodených povinnostiach.

Tip na dobrú chuť ...

  V tomto momente nám už nezostáva nič iné iba zaželať dobrú chuť ku klasickým a zároveň snáď najznámejším bolonským špagetám. Špagety si môžete pripraviť aj na sladký spôsob, napríklad ako tvarohové alebo orechové, či makové. Oplatí sa vyskúšať daktoré jedná zo špagiet či už doma alebo v reštaurácii. Navyše, ak ich nemávate príliš často alebo ak ste im dodnes neprišli na chuť, je čas to zmeniť, keďže už viete, že sú a môžu byť zdravým pokrmom aj v rámci vášho jedálnička.

  FOTO: prozeny.blesk.cz/