Bryndza

Bryndza je surovinou, ktorá tvorí základ nášho slovenského národného jedla, ktorým sú  bryndzové halušky. Bryndza je navyše veľmi unikátnou komoditou, ktorá však nie je u všetkých z nás veľmi obľúbenou. Ako ste na tom vy s bryndzou? Máte ju radi a nedáte na ňu dopustiť alebo ju nekonzumujete vôbec? Zbystrite a zistite, prečo je bryndza taká vzácna a čo ju robí tak výnimočnou. 

 

Tajomstvo ukryté vo výrobe …

     Chuť bryndze je už známa niekoľko desiatok rokov. Medzi najväčšími gurmánmi neexistuje, že by si ju pomýlili s dákou inou mliečnou surovinou. Menej známy je spôsob získavania a výroby bryndze. Pravú bryndzu by malo tvoriť až 50 percent ovčieho syra v sušine. Samotná bryndza sa vytvára pridávaním syridla a ostatných mliečnych kultúr do čerstvého podojeného mlieka. Po istom čase sa vytvorí takzvaná zrazenina, ktorú je potrebné nechať odkvapkať prostredníctvom plátna. Ak je bryndza dorobená, zvyčajne je dobré ju nechať odstáť tri až štyri dni avšak pokojne sa môže konzumovať aj čerstvá.

Zlepšuje trávenie a cholesterol, podporuje imunitu a pevné kosti …

     Bryndza má veľa blahodarných účinkov na ľudské zdravie. Okrem toho, že zlepšuje trávenie, pôsobí aj ako preventívny prostriedok. Zmenšuje nebezpečenstvo prepuknutia osteoporózy, ako aj zákernej  rakoviny hrubého čreva. V konečnom dôsledku podporuje obranyschopnosť organizmu – imunitu. Pokiaľ máte aj vy zvýšený „zlý“ cholesterol v krvi, konzumujte ju častejšie. Nepriaznivé hodnoty sa vám postupne upravia a budete sa celkovo cítiť lepšie.

Jogurt alebo bryndza?    

     Čo v rámci zdravšej komodity vyhráva, jogurt alebo bryndza? Jogurt? Ale prečo odsudzujte bryndzu, ktorá je vynikajúcim prírdoným liekom. Okrem iného obsahuje vysoké množstvo mliečnych baktérií (približne až desaťnásobne viac ako bežný jogurt), ktorý zvyčajne obsahuje len dva druhy baktérií. Takto dokáže bryndza pomáhať udržiavať rovnováhu v celom tele a to konkrétne v prostredí prospešnej črevnej mikroflóry.

Veľa bielkovín, vápnika, enzýmov, vitamínov …

     Okrem všetkých prospešných látok, je bryndza bohatá aj na prospešné bielkoviny. Zároveň v nej nájdete kvalitnú zásobu vápnika (približne raz také množstvo ako v kravskom mlieku). Nemožno zabudnúť na viaceré enzýmy, fosfor a taktiež potrebné vitamíny A a D. Na druhej strane je bryndza veľkou zásobárňou tuku. Preto ak trpíte nadváhou alebo máte diétu, buďte obozretní a konzumujte ju v menších dávkach, aby ste potom nemuseli riešiť nadbytočné kilečká na tele.

 Rôzne podoby bryndze …  

     Súčasná doba umožňuje stretnúť sa s viacerými podobami bryndze. Najviac živín a vitamínov má pochopiteľne čerstvá nepasterizovaná bryndza. No dnešná moderná doba nepustí a najčastejšie sa stretávame v obchodoch práve s pasterizovanou podobou bryndze, ktorá má síce dlhšiu trvanlivosť, avšak menej živín a vitamínov oproti čerstvej bryndzi. V našich končinách je najznámejšia snáď bryndza liptovská.

     Pestré využitie má bryndza najmä v kuchyni. Najobľúbenejším pokrmom z nej zostávajú u nás stále bryndzové halušky. Avšak postupne na popularite získavajú aj bryndzové zemiakové placky alebo bryndzové tyčinky. To nás utvrdzuje iba v tom, že bryndza je a stále bude súčasťou slovenskej kuchyne a rovnako by mala byť aj súčasťou vášho jedálnička. Samotné priaznivé účinky a dôvody sme si predstavili v našom článku, tak teraz je rad len a len na vás, aby ste si ju obľúbili ešte viac, ak ste ju doposiaľ obmedzovali, či nekonzumovali vôbec. Dobrú chuť!

FOTO: StockFreeImages

Mohlo by vás zaujímať