Pšeno je výnimočnou obilninou a vedeli o ňom už v starovekom Grécku a Egypte. Najčastejšie sa z neho vyrábal chlieb a pivo. Slovania si z neho najčastejšie pripravovali kaše a polievky. A práve tento spôsob úpravy pšena je najčastejší aj v dnešnej dobe. Ryža však postupne vytlačila pšeno z trhu a to je akosi v úpadku až doposiaľ. Avšak je veľkou chybou, ak pšeno vynechávame vo svojom jedálničku. Prečo by malo byť súčasťou nášho pravidelného, okrem toho aké sú jeho účinky a ešte veľa ďalších zaujímavostí, si môžete prečítať v ďalšom dnešnom článku.

Čo je to pšeno?

Je to v podstate lúpané proso, ktoré má korene až v ďalekej Číne. V súčasnosti však vieme dopestovať túto obilninu aj v našich zemepisných šírkach. Dané rastlinky tvoria jednoročné alebo trvalé bylinky (steblá), v ktorých sa nachádzajú malé guľôčky zafarbené do žlta s priemerom 1 milimeter. Výhodou pšena je, že je možné ho konzumovať tak ako na slaný, tak aj na sladký spôsob.

Prečo je zdravé a prospešné?

Pšeno je nesmierne bohaté na množstvo vitamínov (najmä vitamínov skupiny B). Tiež obsahuje aj veľa minerálnych látok, z nich predovšetkým železo a fosfor. Zlepšuje celkovú výdrž a výkon organizmu, podporuje dobitie nášho organizmu novou energiou. Pokiaľ bývate často unavení, máte pocit slabosti, nedostatku sily a energie, vďaka pravidelnej konzumácii pšena, by tieto problémy mali pominúť.

Rovnako je pšeno vhodné aj pri problémoch s trávením (najmä pri dehydratácii hrubého čreva, problémoch s citlivým trávením). Je vhodné aj pre celiatikov, nakoľko sa jedná o bezlepkovú potravinu. Konzumovať pšeno je možné už od útleho detstva a je možné v tom pokračovať aj naďalej. Podporuje látkovú premenu, neobsahuje veľa jednoduchých cukrov a preto je vhodné aj pri chudnutí a znižovaní telesnej hmotnosti. Je výborným pomocníkom aj pri liečbe sleziny a pankreasu. V neposlednom rade je bohaté na veľa vlákniny (100 gramov pšena, to sú 4 gramy vlákniny), ktorá vytvára v tele pocit sýtosti.

Nutričné hodnoty

Následne si v krátkosti popíšeme nutričné hodnoty pšena (na 100 gramoch). Ak skonzumujeme 100 gramov pšena, predstavuje to energiu v hodnote približne 1 500 kJ. Okrem toho telu dodáme asi 72 gramov sacharidov, 11 gramov bielkovín a okolo 4 gramy tukov. Pri takomto množstve pšena dodáme svojmu telu až skoro 9 gramov vlákniny! Glykemický index je na úrovni GI 55 až 60.

Aký je záver? Posúďte sami. Avšak samotné číselné hodnoty a nutričné zloženie pšena dávajú jasno najavo, prečo je pšeno také zdravé a prečo sa oplatí ho mať pravidelne vo svojom jedálničku.

Pšeno účinky sú na prírodnej báze, sú tak silné a prospešné pre náš organizmus, že by bolo veľkým hriechom ich nechať bez povšimnutia. Stačí tak málo a získame tak veľa z obyčajnej obilniny, ktorá nám môže nesmierne pomôcť podporiť svoje zdravie.

Aké má využitie v kuchyni?

V úvode článku sme naznačili, že pšeno je možné konzumovať na slano, ale aj na sladko. Aj to značí, že si ho vždy môžeme pripraviť inak, aby chutilo čo najlepšie. A aké sú konkrétne možnosti jeho prípravy?

Ak máte radi slané, skúste si zo pšena pripraviť napríklad chutné a zdravé rizoto, pšenovú kašu alebo polievku. Nič nepokazíte, ak pridáte trochu pšena aj do knedlí, či fašírok.

Obľubujete skôr sladké maškrty? Žiadny problém. Upečte si zo pšena výborný koláč alebo pšenový nákyp. Alebo ho skúste zapiecť s ovocím či so zeleninou.

Telo sa vám poďakuje, ak miesto nezdravých prísad pridáte ako prísadu do jedla práve zdravé bezlepkové pšeno. Tak čo, skúsite tento zázrak z prírody u vás v kuchyni aj vy? Alebo radšej niektorý z prírodných doplnkov stravy v tabletkách v presne určených dávkach s množstvom podobných účinkov na naše zdravie, rovnako ako pšeno?

vseobecny-cta-v1