Antioxidanty sú práve tie látky, ktoré naše telo potrebuje najviac v rámci ochrany pred zvýšeným množstvom voľných škodlivých látok. Sú častokrát obsiahnuté aj v potravinách a pritom ani netušíme, že sú bohaté na tieto prospešné látky. Aby bolo všetkým jasné, kde nájdeme najviac antioxidantov, pripravili sme tento ďalší zo série článkov v našom magazíne.

Čo sú to antioxidanty?

Antioxidanty sú potrebné neutralizačné látky, ktoré majú rastlinný pôvod a tvoria ochranný systém pred všetkými škodlivými látkami v našom organizme. Podporujú preto naše zdravie, čím nám pomáhajú cítiť sa čo najlepšie. Ako už bolo viackrát spomenuté, ich hlavná funkcia spočíva v tom, že vyrovnávajú hladinu voľných nežiaducich (škodlivých) látok v organizme. K najznámejším prírodným antioxidantom patria predovšetkým flavonoidy, minerálne látky, vitamíny (najmä vitamín C), triesloviny, bielkoviny a kyseliny (kyselina askorbová).

Prečo sú pre nás dôležité?

Ak vás trápi slabá imunita, vysoký cholesterol, problémy so srdcom či cievami, alebo aj zákerné onkologické ochorenie, práve s antioxidantmi a ich vyšším podielom v tele budeme odolnejší v boji s týmito spomínanými problémami a chorobami. Ako ale pomáhajú nášmu telu? Podporujú zdravé bunky v organizme pred napadnutím škodlivými nezdravými (nádorovými) bunkami. Rovnako zabraňujú starnutiu celého organizmu. Ideálna situácia pre naše zdravie je vtedy, ak máme v tele antioxidanty a škodlivé látky v rovnovážnom stave. Okrem toho antioxidanty sú aj účinné konzervanty. Preto sa veľmi často používajú na predĺženie životnosti niektorých potravín (veľmi často sa používa práve kyselina askorbová čiže vitamín C). Následne si uvedieme a vymenujeme základné potraviny, kde je možné nájsť najviac antioxidantov. Spomenieme tie najlepšie druhy ovocia, zeleniny a nápojov, ktoré by sme mali uprednostniť práve preto, že majú vysoký podiel prospešných antioxidantov.

Ktoré druhy ovocia?

Maliny, čučoriedky, jahody, černice a brusnice. Tento druh ovocia je najviac bohatý na antioxidanty. V čom je toto ovocie najviac prínosné v rámci antioxidantov? Maliny sú vynikajúcim zdrojom polyfenolov (silných antioxidantov), látok prospešných v boji proti vzniku rakoviny a srdcovo-cievnych chorôb. Maliny majú tiež nesmierne silný protizápalový účinok. Čučoriedky sú odpradávna silným antioxidantom a ovocím bohatým na látky menom antokyany, ktoré ochraňujú predovšetkým ľudské srdce. Nemožno zabudnúť na veľa vitamínov, ktoré obsahujú (najmä vitamín A, C, E, tiež viacero vitamínov skupiny B) a tiež aj minerálnych látok (napríklad železo, zinok, vápnik, dusík). Vo vyššom veku podporujú pamäť a mozgové funkcie (pomáhajú zlepšovať Alzheimerove ochorenie). Jahody s černicami majú rovnako dostatok vitamínov a minerálnych látok ako čučoriedky. Jahody sú navyše výborné na zlepšenie činnosti nervovej sústavy, štítnej žľazy, podporujú chudnutie, černice zase majú veľa vlákniny a sú výborné v rámci prevencie pred rakovinou a kardiovaskulárnymi chorobami. Nakoniec sú to brusnice, ktoré zaiste už dobre poznáme aj z nášho magazínu. Okrem toho, že pomáhajú pri problémoch s močovými cestami (účinne chránia močové cesty pred vznikom samotných problémov), sú veľmi dobrým a silným antioxidantom zároveň, ktorý naše telo chráni pred zápalmi. Obsahujú vitamín C a K, rovnako aj polyfenoly. V tejto kombinácii sú veľmi účinné a silné v ochrane zdravých buniek pred všetkými nežiaducimi látkami v našom organizme (vrátane tých nádorových). Aby toho nebolo málo, brusnice obsahujú tiež nespočetné množstvo minerálnych látok a stopových prvkov (magnézium, kalcium, či fosfor, kyselinu citrónovú, jablčnú a rovnako aj omega 3 mastné kyseliny).

Ktorý druh zeleniny uprednostniť?

Fazuľa je sama o sebe veľmi zdravá strukovina a tým nápomocná pre udržanie zdravého tela. Ak však vsadíte na farebnú fazuľu, konkrétne na tú červenej farby, urobíte pre seba a svoje zdravie viac. Práve červená fazuľa je bohatšia na antioxidanty, ktorým venujeme v tomto článku našu pozornosť. Je zásobárňou až pre osem flavonoidov, známych to antioxidantov na ochranu zdravých buniek v organizme. Ideálne je konzumovať ju pravidelne minimáne jedenkrát do týždňa, napríklad ako polievku, či prílohu miesto mäsa alebo zemiakov. Z ďalšej zeleniny, ktorá je tiež bohatá na viacero prírodných antioxidantov okrem fazule, je potrebné vyzdvihnúť práve červenohnedé zemiaky a artičoky. Z byliniek sa oplatí vsadiť najmä na mätu priepornú, rozmarín, kôpor, oregano a šalviu lekársku.

Ktoré nápoje zaradiť do jedálnička?

Zostáva vymenovať ešte tie druhy nápojov, ktoré obsahujú najviac antioxidantov. Tieto nápoje sú teda veľmi prospešné pre naše telo a zdravie, takže ich môžeme pokojne piť hoci aj každý deň. Piť veľa zeleného čaju alebo hroznového džúsu (tu uprednostnite modrý alebo červený hroznový džús) sa oplatí, najmä v súvislosti s dobrou zásobou antioxidantov pre telo. Tip na záver: Ak si chcete dopriať pravidelnú a odporúčanú dávku prírodných antioxidantov, je tu možnosť užívať ich v doplnkoch stravy v tabletkách. Aké priaznivé účinky antioxidantov poznáte? Ktoré antioxidanty využívate vy vo svojom jedálničku? Napíšte nám o tom v diskusii pod článkom.