ako sa zbaviť depresie

Depresia je viac než len malá nálada – je to vážna choroba, a ovplyvňuje ľudské životy najrôznejšími spôsobmi. Ovplyvňuje to, aký bude všedný deň aj pocity počas neho. Našťastie, existuje spôsob, ktorý vás môže vytrhnúť z pazúrov tohto nebezpečného stavu. Tu je niekoľko rád ako sa zbaviť depresie.

Z času na čas sa všetci cítime smutní, či bez nálady. Môže za to počasie, strata energie alebo časovo náročná monotónna úloha v práci. Niektorí ľudia však zažívajú tieto pocity intenzívne, dlhé týždne, mesiace alebo dokonca roky. Niekedy aj bez zjavného dôvodu.

 

Smútok alebo depresia?

Bolesť pri strate blízkej osoby, strata zamestnania, ukončenie vzťahu sú ťažké skúsenosti. Je normálne, že nepríjemné pocity smútku sa vyvíjajú v reakcii na takéto situácie. Tí, ktorí zažívajú stratu, sa často môžu označiť za depresívnych. Existuje aj zimná depresia alebo sezónna afektívna porucha, zapríčinená nedostatkom slnečného žiarenia.

Proces trápenia je prirodzený a môže mať podobné znaky depresie. Napriek podobnostiam, medzi žiaľom a depresiou je rozdiel. Dôležité je medzi nimi rozlíšiť. Keď sa emócie, ako je pocit beznádeje a zúfalstvo udržiavajú a jednoducho nezmiznú, môžu prerásť do depresie.

 

Prevencia proti depresii. Čo robiť, aby sme sa cítili lepšie?

Dôležité je začať s malými vecami a pomaly sa snažiť robiť trochu viac každý deň.

 

Udržujte sociálny kontakt

Izolácia je hnacou silou depresie. Oslovte rodinu, priateľov a blízkych. Hovoriť s niekým tvárou v tvár o tom, ako sa cítite, môže mať obrovský efekt. Potrebujete osobu, ktorá vás bude počúvať bez prerušenia a nebude vás súdiť. Rovnako sedieť s niekým v kaviarni pri káve môže byť samo o sebe príjemné – zmeníte miesto a rovnako aj myšlienky.

 

Cvičenie – spôsob ako sa zbaviť depresie bez vedľajších účinkov

Pravidelné cvičenie pomáha vytvárať pozitívne pocity a zlepšovať náladu. Okrem toho, počas cvičenia môžete spoznávať nových ľudí, objavovať nové miesta, nové možnosti. Počas telesnej aktivity sa v mozgu tvoria endorfíny – hormóny šťastia. Vďaka nim sa môžete depresii vyhnúť, prípadne sa jej postupne zbavovať.

Cvičenie je v podstate prírodné antidepresívum. Dokonca cvičenie a niektoré lieky majú podobné účinky. Ak chcete čo najviac využiť váš tréning, urobte záťažové silové cvičenie spolu s kardio cvikmi. Ľudia, ktorí sa už stretli s depresiou, majú až 50% šancu na návrat príznakov. Avšak cvičenie a vyvážená strava toto percento výrazne znižujú.

Profesori z Torontskej univerzity zostavili a analyzovali viac ako 26 rokov vedeckého výskumu, z ktorého vyplynulo, že dokonca mierne úrovne fyzickej aktivity ako chôdza po dobu 20-30 minút denne – môže odvrátiť depresiu u ľudí všetkých vekových skupín.

 

Jedzte. A dostaňte do tela dostatok výživy a vitamínov

Jedenie vyváženej zdravej stravy môžete podporiť aj doplnkami výživy na báze bylín a vitamínov, na podporu duševného zdravia a pohody. Čo pomáha?

Valeriána lekárska (kozlík) dokáže pozitívne ovplyvniť náladu, podporuje duševnú aj fyzickú pohodu. Upokojuje nervozitu a stabilizuje nervovú sústavu. Pomáha zvyšovať kvalitu spánku.

Medovka lekárska upokojuje celý organizmus. Už v minulosti sa využívala pre účely pokojného spánku, na liečbu nespavosti a celkové upokojenie. Používa sa rovnako pri migréne, melanchólii, nervozite.

Mučenka pleťová sa využíva pri nervozite, rozrušení, pomáha pri poruchách spánku.

Vitamín C pomáha pri správnej funkcii psychiky, pomáha pri liečbe depresívnych symptómov.

Vitamín B6 pomáha pri produkcii serotonínu, hormónu dobrej nálady, ktorý pomáha zahnať príznaky depresie

Bylinky pre duševnú pohodu spolu s potrebnými vitamínmi objavíte aj v doplnku výživy Zenvia Zenaden.

Konzumácia stravy s nízkym obsahom tukov, bohatá na vitamíny, živiny, omega-3 a kyselina listová môžu byť užitočné pre reguláciu nálady a rovnováhu. Odstráňte spracované výrobky plné cukru z vašej stravy a môžete začať cítiť oveľa lepšie. Ak budete jesť zdravo, budete sa cítiť zdravo navonok aj vo vnútri.

Mohlo by vás zaujímať: Jar a jarné cvičenie: Chce to zmeny aj v tréningovom stereotype

jar a jarné cvičenie

Spite. A to dostatočne dlho

Nespavosť je veľmi bežnou súčasťou depresie. Spánok však potrebujete, aby vaše telo fungovalo čo najlepšie. Navyše, je to regulátor nálady, ktorý uvoľňuje vašu myseľ. Ak chcete udržať svoju psychickú pohodu, optimálny výkon a súčasne aj telo vo forme, snažte sa spať aspoň 7 hodín. Dostatok spánku vás zbaví vecí, ktoré zabraňujú mozgu v dobrom výkone.

 

Vyhýbajte sa alkoholu

Alkohol utlmuje a môže radikálne zmeniť vašu náladu bez toho, aby ste si to vôbec uvedomovali. Ovplyvňuje chémiu mozgu, čím zvyšuje riziko depresie.

Ak máte predpoklady ku rozvoju depresie a nedostatok energie, môže byť lákavé používať alkohol, aby vám pomohol vyrovnávať s problémami v živote. Problém spočíva v tom, že častá spotreba alkoholu môže viesť k psychózam, z ktorých sa depresia môže vyvinúť. Sebapoškodzovanie a samovražda sú tiež oveľa bežnejšie u ľudí s problémami s alkoholom.

 

Príznaky depresie

Príznaky depresie sa môžu líšiť od miernych až po ťažké. Pokiaľ trvajú viac ako dva týždne, depresia sa stáva diagnózou. Symptómy môžu byť:

• problémy so sústredením, zapamätaním si detailov a rozhodovaním

• únava

• pocity viny, bezcennosti, bezmocnosti a beznádeje

• pesimizmus, popudivosť, roztržitosť

• problémy so spánkom: nespavosť, príliš skoré ranné bdenie alebo príliš veľa spánku

• strata záujmu o veci, ktoré vás minulosti tešili, akokoľvek príjemné, vrátane sexu

• zmenené chute: prejedanie, strata chuti do jedla

• bolesti rôzneho druhu alebo kŕče, ktoré pretrvávajú

• tráviace ťažkosti, ktoré sa nezlepšia ani liečbou

• Trvalé smutné, úzkostlivé alebo pocity prázdnoty

• Samovražedné myšlienky alebo pokusy

 

Varovné signály

Depresia nesie vysoké riziko samovraždy. Zatiaľ čo s ostatnými symptómami sa “dá pracovať” a dokonca sa ich zbaviť, existujú varovné príznaky, ktoré môžu naznačovať myšlienky na samovraždu. Výstražné signály zahŕňajú:

• rozprávanie o smrti, o samovražde

• náhly prechod zo smútku na extrémny pokoj

• riskovanie, napríklad prechádzanie na červenú

• uvedenie záležitostí “do poriadku” – ukončenie pracovných úloh, vyriešenie vzťahov s rodinou a priateľmi, splatenie dlhov a podobne

• návšteva alebo telefonáty blízkym, priateľom

 

Dá sa depresia zdediť?

Výskum ukázal, že keď dieťa vyrastá s rodičmi alebo súrodencami, ktorí majú depresiu, môžu byť náchylnejší a majú až trikrát vyššiu pravdepodobnosť, že sa depresia u nich vyvinie. Dieťa sledujúce depresívneho rodiča alebo súrodenca, sa môže naučiť napodobňovať správanie tejto osoby za určitých podmienok a nemyslí si, že je to nezvyčajné.

Podľa článku Depresia a genetika uverejnenom na stránke Stanfordskej univerzity, katedry medicíny, nikto jednoducho nezdedí depresiu od svojej matky alebo otca. Každý človek zdedí jedinečnú kombináciu génov a určité kombinácie môžu predisponovať k určitému ochoreniu.

 

Kedy by som mal hľadať pomoc?

Ak vaše príznaky depresie spôsobujú problémy so vzťahmi, prácou alebo vašou rodinou, pretrvávajú viac ako 14 dní a nevidíte jasné riešenie, vyhľadajte odborníka. Rozhovor s poradcom pre duševné zdravie alebo lekárom môže pomôcť zabrániť tomu, aby sa veci zhoršili. Ak vy alebo niekoho, koho poznáte, máte samovražedné myšlienky alebo pocity, okamžite vyhľadajte pomoc.

 

Mohlo by vás zaujímať