Občas sme nervózni všetci. Pred dôležitou skúškou, prvým rande, významnou udalosťou alebo pri sledovaní zápasu obľúbeného športového tímu. Ale čo ak vás tento pocit drží neustále? Zistite ako možno dosiahnúť zmiernenie nervozity.   Obávate sa, hoci na to nemáte ani logické vysvetlenie. Aj každodenný život sa stáva predmetom obáv a strachu. Vaše srdce pritom bije rýchlo, rýchlejšie dýchate, potíte sa, nemôžete sa uvoľniť. Dokonca zaznamenávate bolestivosť na hrudi. Môže to mať dôsledky na prácu, vzťahy, kvalitu spánku. Odkiaľ sa tieto nepríjemné pocity berú a ako sa ich zbaviť? Dozviete sa ďalej.  

Čo vyvoláva tieto pocity?

  • dedičnosť
  • neurotransmitery v mozgu - ak prepojenie medzi jednotlivými oblasťami mozgu nefungujú tak, ako by mali, môžu vzniknúť problémy súvisiace s náladou alebo úzkosťou
  • trauma a stresujúce udalosti - smrť blízkeho, rozvod, zmena práce, školy
  • alkohol, drogy a iné návykové látky
  • vysoká miera stresu  

Prejavy sú rôzne, pretože každého ovplyvňujú inak. Niektorí ľudia prežívajú stavy úzkosti a nervozity potichu, a je ťažké všimnúť si ich nekľud. Opačný prípad sú ľudia, ktorí všetko otvorene prežívajú a sú viditeľne rozrušení.

Príznakmi potom môžu byť:

  • rýchly tep - ako po športovom výkone napriek tomu, že ste nevykonávali fyzickú aktivitu
  • dýchavičnosť
  • spotené ruky
  • závrat, nevoľnosť, stiahnutý žalúdok
  • tiky
  • sucho v ústach
  • triaška

Nervozita je teda spôsob, akým mozog a telo riešia vzniknutú situáciu.  

Ako dosiahnúť zmiernenie nervozity?

  Úzkosť a nervozita sú otázkou každodenného života a nemožno im úplne zabrániť. Existujú však kroky, ktoré formou prevencie pomôžu znížiť mieru ich pôsobenia.  

Znížte spotrebu kofeínu

  Kofeín je stimulant, vďaka ktorému narastá srdcová frekvencia. Nadmerná konzumácia navyše ovplyvňuje hladinu stresových hormónov, podporuje nespavosť. V spojení s niektorými liekmi môže byť príčinou úzkosti.  

Nezabúdajte na dostatočný spánok

  Nedostatok spánku môže prispieť k celkovej nervozite a úzkosti. Spánok má vplyv aj na naše celkové zdravie a jeho výrazný nedostatok môže mať vážne dôsledky.  

Dodržujte zásady zdravej výživy

  Jedzte viac potravín, ktoré obsahujú vitamín B a omega 3 mastných kyselín a celozrnné potraviny. Vitamín B podporuje dobré duševné zdravie, celozrnné potraviny pomáhajú regulovať hladiny serotonínu. Jedna štúdia dokázala, že podávaním omega 3 sa znížili symptómy úzkosti o 20%. Nájdeme ich v tuniaku, losose, vlašských orechoch.  

Trávte čas s rodinou a priateľmi

  Podpora priateľského prostredia vám pomôže dostať sa cez ťažké časy. Byť súčasťou nejakej sociálnej skupiny znižuje pravdepodobnosť vzniku úzkosti.  

Zabráňte prokrastinácií

  Odkladanie povinností vedie k tomu, že sa neskôr snažíte všetko dobehnúť, čo môže spôsobiť stres, ktorý negatívne ovplyvňuje vaše zdravie a kvalitu spánku. Vypracujte si v predstihu zoznam úloh, nepreskakujte ich, a venujte sa úlohám bez prerušovania.  

Vyhýbajte sa alkoholu

  Alkohol má sedatívny účinok, ľudia ho preto často používajú na uvoľnenie. Avšak môže zhoršiť účinky počiatočného spúšťača nervozity a úzkosti.  

Doplňte vitamín C

  Tento vitamín môže pomôcť zlepšiť váš duševný stav. Vitamín C je antioxidant, ktorý  bojuje proti poškodeniu spôsobenému oxidačným stresom. Oxidačný stres môže vyvolať neuropsychologické poruchy. Preto je potrebné vitamín C dopĺňať.  

Zaraďte do príjmu živín aj tradičné bylinky

  • Medovka lekárska - rastlinné sedatívum, zbavuje pocitu úzkosti, pomáha pri nespavosti
  • Mučenka pleťová - má rovnako sedatívny účinok, pôsobí proti nervozite a napätiu
  • Valeriána lekárska - stabilizuje nervovú sústavu, tlmí podráždenosť, zlepšuje kvalitu spánku

Účinok týchto byliniek spolu s vitamínmi C a B6, L-tryptofánom nájdete v tabletkách pre duševnú pohodu Zenaden.