zmiernenie nervozity

Občas sme nervózni všetci. Pred dôležitou skúškou, prvým rande, významnou udalosťou alebo pri sledovaní zápasu obľúbeného športového tímu. Ale čo ak vás tento pocit drží neustále? Zistite ako možno dosiahnúť zmiernenie nervozity.

 

Obávate sa, hoci na to nemáte ani logické vysvetlenie. Aj každodenný život sa stáva predmetom obáv a strachu. Vaše srdce pritom bije rýchlo, rýchlejšie dýchate, potíte sa, nemôžete sa uvoľniť. Dokonca zaznamenávate bolestivosť na hrudi. Môže to mať dôsledky na prácu, vzťahy, kvalitu spánku. Odkiaľ sa tieto nepríjemné pocity berú a ako sa ich zbaviť? Dozviete sa ďalej.

 

Čo vyvoláva tieto pocity?

 

dedičnosť

 neurotransmitery v mozgu – ak prepojenie medzi jednotlivými oblasťami mozgu nefungujú tak, ako by mali, môžu vzniknúť problémy súvisiace s náladou alebo úzkosťou

 trauma a stresujúce udalosti – smrť blízkeho, rozvod, zmena práce, školy

 alkohol, drogy a iné návykové látky

 vysoká miera stresu

 

Prejavy sú rôzne, pretože každého ovplyvňujú inak. Niektorí ľudia prežívajú stavy úzkosti a nervozity potichu, a je ťažké všimnúť si ich nekľud. Opačný prípad sú ľudia, ktorí všetko otvorene prežívajú a sú viditeľne rozrušení. Príznakmi potom môžu byť:

 rýchly tep – ako po športovom výkone napriek tomu, že ste nevykonávali fyzickú aktivitu

 dýchavičnosť

 spotené ruky

 závrat, nevoľnosť, stiahnutý žalúdok

 tiky

 sucho v ústach

 triaška

Nervozita je teda spôsob, akým mozog a telo riešia vzniknutú situáciu.

 

Ako dosiahnúť zmiernenie nervozity?

 

Úzkosť a nervozita sú otázkou každodenného života a nemožno im úplne zabrániť. Existujú však kroky, ktoré formou prevencie pomôžu znížiť mieru ich pôsobenia.

 

Znížte spotrebu kofeínu

 

Kofeín je stimulant, vďaka ktorému narastá srdcová frekvencia. Nadmerná konzumácia navyše ovplyvňuje hladinu stresových hormónov, podporuje nespavosť. V spojení s niektorými liekmi môže byť príčinou úzkosti.

 

Nezabúdajte na dostatočný spánok

 

Nedostatok spánku môže prispieť k celkovej nervozite a úzkosti. Spánok má vplyv aj na naše celkové zdravie a jeho výrazný nedostatok môže mať vážne dôsledky.

 

Dodržujte zásady zdravej výživy

 

Jedzte viac potravín, ktoré obsahujú vitamín B a omega 3 mastných kyselín a celozrnné potraviny. Vitamín B podporuje dobré duševné zdravie, celozrnné potraviny pomáhajú regulovať hladiny serotonínu.

Jedna štúdia dokázala, že podávaním omega 3 sa znížili symptómy úzkosti o 20%. Nájdeme ich v tuniaku, losose, vlašských orechoch.

 

Trávte čas s rodinou a priateľmi

 

Podpora priateľského prostredia vám pomôže dostať sa cez ťažké časy. Byť súčasťou nejakej sociálnej skupiny znižuje pravdepodobnosť vzniku úzkosti.

 

Zabráňte prokrastinácií

 

Odkladanie povinností vedie k tomu, že sa neskôr snažíte všetko dobehnúť, čo môže spôsobiť stres, ktorý negatívne ovplyvňuje vaše zdravie a kvalitu spánku. Vypracujte si v predstihu zoznam úloh, nepreskakujte ich, a venujte sa úlohám bez prerušovania.

 

Vyhýbajte sa alkoholu

 

Alkohol má sedatívny účinok, ľudia ho preto často používajú na uvoľnenie. Avšak môže zhoršiť účinky počiatočného spúšťača nervozity a úzkosti.

 

Doplňte vitamín C

 

Tento vitamín môže pomôcť zlepšiť váš duševný stav. Vitamín C je antioxidant, ktorý  bojuje proti poškodeniu spôsobenému oxidačným stresom. Oxidačný stres môže vyvolať neuropsychologické poruchy. Preto je potrebné vitamín C dopĺňať.

 

Zaraďte do príjmu živín aj tradičné bylinky

 

Medovka lekárska – rastlinné sedatívum, zbavuje pocitu úzkosti, pomáha pri nespavosti

Mučenka pleťová – má rovnako sedatívny účinok, pôsobí proti nervozite a napätiu

Valeriána lekárska – stabilizuje nervovú sústavu, tlmí podráždenosť, zlepšuje kvalitu spánku

Účinok týchto byliniek spolu s vitamínmi C a B6, L-tryptofánom nájdete v tabletkách pre duševnú pohodu Zenaden.

 

Mohlo by vás zaujímať